...

Moderator: Moderatorer

Snacksalig: om du är tydlig med att du sett mig, har för avsikt att släppa ut mig och släpper på gasen så går jag gladeligen, men som sagt: de som kommer i hög hastighet och sedan tvärnitar vid övergångsstället - där tar jag ingen risk och det måste du väl förstå också? Jag HATAR zebralagen själv eftersom alltför många stövlar rakt ut utan att ens se sig för.
ER skrev:Känns som att det är vajern i sig som gör rädslan, smalt med vajer så bromsas det onödigt för det känns smalt med vajrar ivägen som kan repa bilen om det kommer q1, sen vid bredare så gasas det på bara för det är två körfält åt samma håll men vägen lika "smal" fast känslan är motsatsen pga placebot att det råkar vara dubbla körfält i sin riktning. Roliga är att samma personer ofta inte har samma beteende om vägen är smal utan vajer som avgränsar utan i bästa fall enbart sänker farten vid möte av långtradare som i sin tur nästan tar upp halva vägen och kan få offra sin backspegel vid möte av annan långtradare.

Dock är ju MC med otyget helljus konstant på även dagtid långt större problem då dom varken syns bättre eller gör att man respekterar dom mera när dom ändå kör som rövhål och själva orsakar situationerna när dom ena sekunden inte finns så det går att korsa/köra ut och nästa finns där pga fortkörning modell kraftigare.
Dom personerna kan gott lägga tillbaka körkortet i cornflakespaketet och köpa ett busskort!! Det är till och med gott om plats när man kör med lastbil och dom är 2.60 breda!
Användarvisningsbild
av vetten
Håller med om att zebralagen är åt he..te blev tvungen att köra inne i city idag och det var säkert minst ett femtiotal fotgängare som bara klev rakt ut utan att se efter om det kom någon bil plus ett antal cyklister som också tydligen trodde att dom är odödliga, många med blicken fäst på sin smartphone.
Användarvisningsbild
av ER
tottish85 skrev:
ER skrev:Känns som att det är vajern i sig som gör rädslan, smalt med vajer så bromsas det onödigt för det känns smalt med vajrar ivägen som kan repa bilen om det kommer q1, sen vid bredare så gasas det på bara för det är två körfält åt samma håll men vägen lika "smal" fast känslan är motsatsen pga placebot att det råkar vara dubbla körfält i sin riktning. Roliga är att samma personer ofta inte har samma beteende om vägen är smal utan vajer som avgränsar utan i bästa fall enbart sänker farten vid möte av långtradare som i sin tur nästan tar upp halva vägen och kan få offra sin backspegel vid möte av annan långtradare.

Dock är ju MC med otyget helljus konstant på även dagtid långt större problem då dom varken syns bättre eller gör att man respekterar dom mera när dom ändå kör som rövhål och själva orsakar situationerna när dom ena sekunden inte finns så det går att korsa/köra ut och nästa finns där pga fortkörning modell kraftigare.
Dom personerna kan gott lägga tillbaka körkortet i cornflakespaketet och köpa ett busskort!! Det är till och med gott om plats när man kör med lastbil och dom är 2.60 breda!
Liksom dom som slickar röv/inte kan hålla avstånd, liksom dom som inte kan hålla +5-10 skyltfart uppåt, eller neråt utan anledning som tex släp, liksom dom som gör idiotomkörningar som tvingar mötande att vidta åtgärder för att undvika situation eller omkörningar som är tveksamma..
Gäller även dom som transporterar sig runt i rena likena från 80-90 talet som dels är miljösvin och därav borde belönas med spanska flaggan eller rent säkerhetsmässiga skäl då dessa bara av misstag godkänts för trafik ytterligare ett år.
av NilsO
StringerBell skrev:Reglerna gällande cykel vs. annan trafik är så komplicerade att jag alltid väjer för cykel. Vem orkar i farten hålla reda på vad som är "cykelöverfart" / "cykelbana" och inte?
Jag tycker också det är helt hopplöst, som bilist och särskilt som cyklist.

Jag kan reglerna (tror jag iaf...) och brukar försöka tillämpa dem när jag cyklar. Alltså: jag väjer vid de flesta cykelöverfarter och försöker vara tydlig med det. Ofta stannar bilarna ändå och förarna vinkar glatt över en. När man då inte kör eftersom det kommer en bil på andra hållet eller – ännu värre – en omkörande bil bakom den som stannat – blir de irriterade. Och jag med.

Och flera gånger har jag varit nära att bli påkörd vid cykelöverfart vid rondell. Där ska bilar som kör ut ur rondellen väja för cyklar som korsar, vilket få vet och ännu färre verkar bry sig om. Men anledningen till att det är så är att det ofta är helt omöjligt för cyklisten att veta vart en bil som är inne i rondellen tänker ta vägen. Är det en bil som ska svänga höger i rondellen (första utfarten) är man ofta redan ute på cykelöverfarten innan bilen ens hunnit köra *in* i rondellen, och ännu mindre hunnit börja blinka höger för att visa att de ska ut. I en del större rondeller finns någon uppbyggnad inne i mitten; där ser man kanske inte ens att det är bilar i rondellen.

Grr, :-(O)
StringerBell skrev:Reglerna gällande cykel vs. annan trafik är så komplicerade att jag alltid väjer för cykel. Vem orkar i farten hålla reda på vad som är "cykelöverfart" / "cykelbana" och inte?
Det skulle vara cykelbana i så fall.

Cykelöverfart markeras med vita kvadrater, orkar man inte hålla reda på det i farten så ja... då har lättjan tagit överhanden.
av rid54
Problemet med det idiotiska sättet att markera "cykelöverfart" är ju att det inte är särskilt iögonenfallande om man inte sitter i ett väldigt högt fordon. "Hålla reda på" vad som gäller är ju inget problem egentligen. Det skulle finnas ett särskilt vägmärke för de övergångsställen som har cykelöverfart också.
ER skrev:Gäller även dom som transporterar sig runt i rena likena från 80-90 talet som dels är miljösvin och därav borde belönas med spanska flaggan eller rent säkerhetsmässiga skäl då dessa bara av misstag godkänts för trafik ytterligare ett år.
Det där håller jag inte med om alls. Att tillverka en ny bil tar väldigt mycket resurser, ung. lika mycket som en normal bil släpper ut från avgasröret innan den skrotas. Att köra dem längre betyder att man belastar naturen mindre.
Användarvisningsbild
av erikn
torbjorn_75 skrev:Cykelöverfart markeras med vita kvadrater, orkar man inte hålla reda på det i farten så ja... då har lättjan tagit överhanden.
Förutom halva året då det är mörkt, lite snö eller slask på marken så att det inte syns.
Användarvisningsbild
av sthlm
erikn skrev:
torbjorn_75 skrev:Cykelöverfart markeras med vita kvadrater, orkar man inte hålla reda på det i farten så ja... då har lättjan tagit överhanden.
Förutom halva året då det är mörkt, lite snö eller slask på marken så att det inte syns.
...eller när markeringarna i backen är nerslitna och inte varit synliga de senaste 10 åren.
  • 1
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • 199
  • 553
Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]