...

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:Just nu är jag lite småsur över beteendet att köra åt helvete för fort och sedan lägga sig 0.5meter bakom i 120 km/h och slå på helljuset.

Det är en sak att köra fort. Det gör jag själv ofta. Det är en annan att köra som ett rövhål.
Är det skillnad på aggressiv körning och att köra som ett rövhål?
Annars får nog just fortkörning betraktas som precis samma sak.

"Aggressiv körning är ett samlingsbegrepp för flera trafikbrott – förutom fortkörning och för kort avstånd till fordonet framför rymmer begreppet också bland annat slalomkörning, rödljuskörning och körning över heldragna linjer."
Användarvisningsbild
av joel80
Jag håller med Lövet om att fortkörning i sig inte behöver vara aggressivt. Man kan ta hänsyn till andra som inte har lust att köra fort när man väl vill det själv och inte ligga och pressa när man ska om t.ex..

De som kör extremt fort sätter jag ev. lite närmre "rövhål"-statusen p.g.a hastigheten enbart.. men där är det väldigt sällan dom hinner ta nån hänsyn till någon annan än sig själv (om ens det).

Har med ett sånt "rövhål" i nästa lilla dashcam-film som håller på att tankas upp nu. :)
Perc skrev: Jag låg efter en Audi en gång påväg hem från Helsingfors. Norr om Tammerfors är det tvåfilig landsväg med omkörningsfiler här och där, och då gäller det att stå på för att komma förbi eventuella långtradare. Två omkörningsfiler efter varandra hände det att fanskapet tog heeeela sträckan på sig att köra om så jag själv fick avbryta min omkörning och lägga mig bakom igen. Han kan inte ha missat mig, jag låg en ångström bakom honom och visade klart och tydligt att jag också ville förbi.
Det var nog någon av övriga författare i denna tråden som du låg en ångström bakom, för många kör ju alt långsammare ju närmare du kör.
Användarvisningsbild
av Perc
llesrof skrev:Jag tyckte mopeder och motorcyklar var skitlöjliga redan som femtonåring. Jag är ännu mindre imponerad nu.
Jag var själv ett moppeglin då det begav sig men man har inte så mycket val när man bor i glesbygden i en stor kommun. Skolkamraterna kunde vara 40 kilometer bort ibland. Motorcyklar har jag aldrig begripit mig på, inte som vuxen. Före B-körkortsålder drömde jag om lättviktare för att kunna transportera mig i anständig hastighet, men jag hade aldrig nån. Trimmade mopeden istället, och torskade för det en gång. Den lät dock aldrig för jävligt, fast den var trimmade. Måste väl påpeka det.
Användarvisningsbild
av Perc
VolvoB20 skrev:
Perc skrev: Jag låg efter en Audi en gång påväg hem från Helsingfors. Norr om Tammerfors är det tvåfilig landsväg med omkörningsfiler här och där, och då gäller det att stå på för att komma förbi eventuella långtradare. Två omkörningsfiler efter varandra hände det att fanskapet tog heeeela sträckan på sig att köra om så jag själv fick avbryta min omkörning och lägga mig bakom igen. Han kan inte ha missat mig, jag låg en ångström bakom honom och visade klart och tydligt att jag också ville förbi.
Det var nog någon av övriga författare i denna tråden som du låg en ångström bakom, för många kör ju alt långsammare ju närmare du kör.
:D Må hända. Men jag tycker inte det är nåt fel på att utnyttja omkörningsfilen till max när den äntligen kommer. Att haka på någon annans omkörning på vanlig landsväg däremot är ju farligt.
Användarvisningsbild
av Hilmer
llesrof skrev: Men lilla söta vän, du måste väl förstå att man kan vara intresserad av bilar och motorer utan att för den sakens skulle väsnas och busköra och vara till besvär för andra? Det är ingen rättighet att få bära sig illa åt i trafiken bara för att man anser sig vara mer motorintresserad än genomsnittet. Du har fått för dig att jag tycker att alla motorintresserade är dumma i huvudet. Ja, det har du fantiserat ihop själv och det kan inte jag ta ansvar för. De människor som tänker att det är okej att väsnas, busköra och besvära andra människor med sitt motorintresse, anser jag är dumma i huvudet. Det finns väl ingen normal människa som kan tycka att det är okej att väsnas och busköra i och runt bostadsområden? Hade de haft minsta förståelse för att man inte buskör och för onödigt mycket oväsen i och i närheten av bostadsområden så hade de inte gjort det. Det är faktiskt inte alls svårt att förstå att det beteendet stör folk som bor i området. Det är jättelätt att förstå, iallafall om man är äldre än 12 år och minst normalbegåvad. Nu förstår dessa individer inte detta och det vittnar om att de saknar något.

Det var det ju inte detta fenomen jag reagerade på (så häng inte upp dig på det mer) utan hur hela din text genomsyras av mer eller mindre hat mot de som har ett motorintresse, yngre förmågor som är utvecklingsstörda och motorcyklister som är sexuellt attraherade av sin hojar just pga att de utöver sitt intresse. Mer nedvärderande än så kan det väl knappast bli oavsett vad man anser om specifika händelser i sig.
Läs igenom din text igen ett par gånger så kanske du ser vad jag ser i din text och hur den kan uppfattas.

Detta får bli mitt sista strå till denna diskussion eftersom vi uppenbarligen inte har samma tanke och förhållningssätt jämte andra människor...
av Lövet
Tycker det låter som en utmärkt idé att ni två lägger ner den diskussionen innan den drar iväg för mycket.
Perc skrev:
VolvoB20 skrev:
:D Må hända. Men jag tycker inte det är nåt fel på att utnyttja omkörningsfilen till max när den äntligen kommer. Att haka på någon annans omkörning på vanlig landsväg däremot är ju farligt.
Dessa underbara 2+1 vägar. :-(O) Det kan ta sin tid att köra om där. O är det tex 100 så ligger folk i 90 när det är en fil, sen när det blir tvåfiligt ökar dem till 110. Sen ner till 90 ? ?:-/
Perc skrev: Motorcyklar har jag aldrig begripit mig på, inte som vuxen.
Läste om någon helt sjukt snabb bil som tydligen skulle göra 0-100 på en bra bit under 3 sekunder.

Undrade en lång stund hur det känns med sådan acc, måste vara helt grymt, men att man skulle ha råd med en sådan kändes ju inte så troligt heller.

Men så kom jag på att det är ju bara för mig att gå ut genom dörren och rulla ut min Mc så kan man ju uppleva detta när man vill.
  • 1
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 553
köpa en Volvo S / V60

D4 köper man på egen risk, min funkar b[…]

Minirecension av kina DICE

Då tråden är 241 sidor lån[…]

Tysta sommardäck V90