...

Moderator: Moderatorer

Självklart, det är en viktig och bra synpunkt. Joel själv har flera gånger sagt att han insett när han granskat sina klipp att han inte alltid själv varit helt smart i alla lägen. Och det kan nog många av oss stå fast vid med våra egna filmer (även de utan dashcams också såklart).
Att alltid hålla på sin "rätt" i trafiken (om någon bryter mot högerregel, väjningsplikt etc) så visst går det att diskutera. Och det tycker jag att vi många gånger gör här även om vi kanske kan vara mer kritiska mot oss själva istället för att skratta och peka åt fåntrattarna vi filmar. :)
Precis.. Jag har förändrat mitt körsätt till mindre aggressivt (att jag tutar när det händer nått beror inte på ilska utan att jag tycker att tutan ska användas. ;) ) men ibland blir det att man kör precis som *pettson* säger. Alltså att man ser en ev händelse, men istället för att bromsa och låta den som bryter mot trafiklagarna göra det i fred, så väntar man till sista sekund och drar på tuta och allt man kan för att "demonstrera" vad man tycker om förare som bryter mot t.ex väjningsplikt. Absolut inte det säkraste man kan göra.. Men ibland rätt så förlösande.

Ibland är det ju också så att man ser någon göra nått "annorlunda" men tror att den inte ska gå hela vägen och är säker på att den ser att man kommer.. Och då kan det ju bli lite nära också då man väl märker att den kommer fullfölja trots att man kommer körande.

Tänk också på när ni kollar att det är vidvinkel på kamerorna. En händelse som ser ut att vara långt bort är oftaste betydligt närmre och den tid ni tror man har finns inte riktigt alla gånger. :)
Eftersom min film togs upp för diskussion så vill jag inflika med lite mer information kring denna.
När det gäller husbilen i klippen, hade han bara väntat i några sekunder till (vilket jag faktiskt trodde han skulle göra utan bara ville komma längre ut) så hade både jag och den mötande bilen hunnit passera. Sen hade det varit helt fritt att köra ut, jag hade inte en enda bil bakom mig och vad som kommer i mötande körfält syns ju klart och tydligt.

Min mening med att lägga upp filmer är inte enbart att "hänga ut folk", det är intressant att se hur många stolpskott det finns i trafiken och en bra anledning till att visa film på detta är att man får sig en liten tankeställare, att det plötsligt och utan förvarning kan inträffa saker och ting i trafiken som man inte alls förväntar sig ska hända och det är viktigt att man är uppmärksam.
Jag känner själv att jag blivit mer uppmärksam på övrig trafik sen jag fick monterat min kamera och studerat de händelser man just då tyckt varit anmärkningsvärda, man har ju haft koll på trafiken förr tidigare också men numera är det på ett helt annat plan, man går liksom mer in på detaljer, svårt att förklara...
Man har ju även blivit mer uppmärksam på hur man själv hanterar situationer och det är ju inte alla gånger som man själv gjort rätt, så jag anser det är ett bra läromedel trots allt.
Sleeper skrev:Nu har jag laddat upp min första film. Det var ganska begränsat med material eftersom jag inte kört så mycket under julledigheten men ändå. Rätt nöjd med introt - bra bilmusik om ni frågar mig:) Det återstår väl att se om ljudet får ligga kvar eller om det blir något med upphovsrätt..
Lite konstruktiv feedback:
1) Lägg gärna till en separat länk till youtube under så man följa den till Youtube's web-sida och få en större spelare (men slipper köra helskärm) Så som Joel har.

2) Texten i videon är väldigt svår att läsa ibland när bakgrunden är ljus. Går det att lägga en svart kant på fonten som gör att den träder fram? Outline, eller shadow.
3) När texten tonar fram går det aningens långsamt, man hinner börja läsa i mitten och sedan ser att det finns mer att läsa så man måste börja om.

I övrigt, bra film! Både bra saker (med tack) och tokiga saker.
:-)-)
Jäverhammar skrev: När jag körde en liten bil privat råkade jag ut för parningsförsök i princip varje dag,..
Då skall du köra taxi i Stockholmstrafiken. Det verkar ganska många som har någon form av mindervärdighetskomplex mot yrkestrafiken. Då kanske en taxi är lagom stor att avreagera sig på. :)
  • 1
  • 189
  • 190
  • 191
  • 192
  • 193
  • 356
Kopplingspedal knarrar

Tack, ok - det låter dyrt, särkilt om m[…]

För litiumbatterier gäller Arrhenius ek[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]