...

Moderator: Moderatorer

hamre skrev:Köra för fort med släp är en sak jag inte kan förstå varför man gör.
Av samma anledning att man kör för fort utan släp? :wink:

Finns många anledningar. Som jag nämnde tidigare i en tråd så håller jag hastigheter med släp upp till 100km/h och med husvagn upp till 90km/h bara för att slippa vara i vägen för andra bilar. Vill inte vara den som slöar i 80km/h på motorväg och 2-1 väg, många underliga situationer kan uppstå då! :D
Här handlade det om betydligt snabbare.. som ni ser ligger jag o pendlar runt 115km/h, och det går rätt fort i omkörningen. Inte så att han glider förbi precis.

Verkar ju vara rätt ordentligt lastad också, även om det är svårt att bedöma vikt av att bara se det sådär.

Husvagn ligger jag också närmre 90km/h än 80km/h när jag kör, tycker bilen går bättre då.. och gör nog ungefär samma sak med släp.. En jävla skillnad på att köra 10-15km/h för fort och 50km/h för fort. :)
jpennerb skrev:
hamre skrev:Köra för fort med släp är en sak jag inte kan förstå varför man gör.
Av samma anledning att man kör för fort utan släp? :wink:

Finns många anledningar. Som jag nämnde tidigare i en tråd så håller jag hastigheter med släp upp till 100km/h och med husvagn upp till 90km/h bara för att slippa vara i vägen för andra bilar. Vill inte vara den som slöar i 80km/h på motorväg och 2-1 väg, många underliga situationer kan uppstå då! :D
Jo men köra för fort med släp när släpet kan göra lite som det vill är en liten annan sak. Visst man ska inte köra för fort alls men med släp blir det lite värre tycker iaf jag.

Är det 80 med släp så är det. Så enkelt är det.

Till alla som kör för fort med och utan släp så hoppas jag att när ni kraschar att ni gör det när ni är själva i bilen och utan att ta med er någon annan bilist. Kanske är lite hårt sagt men det brukar ju oftast vara när man kraschar och inte om.
hamre skrev: Är det 80 med släp så är det. Så enkelt är det.

Till alla som kör för fort med och utan släp så hoppas jag att när ni kraschar att ni gör det när ni är själva i bilen och utan att ta med er någon annan bilist. Kanske är lite hårt sagt men det brukar ju oftast vara när man kraschar och inte om.

Man kan köra fort på många olika sätt, att önska olycka över alla som kör fortare än vad skyltarna anger anser jag vara lite i överkant...
Tror du missförstod hamre där.. han önskade inte alla olycka.. bara att om det händer så önskar han att den som kör för fort och orsakar olyckan inte drar med sig andra.

Sen har han nog lite fel om att det skulle vara när och inte om.. det är rätt många som kör för fort hela sitt liv utan att krocka en enda gång.
hamre skrev:Är det 80 med släp så är det. Så enkelt är det.
Och är det 110 med bil så är det... :roll:

Klart man ska tänka till och anpassa hastigheter, vara sig med bil eller bil med släp. Men för mig är det ingen skillnad att köra 100km/m med släp eller 130km/h med bil på motorväg, båda lika "fel" men enligt mig en helt ok hastighet OM trafiken tillåter det.

Kan tillägga att jag kör hellre fortare med ett släp med lite last på än en som är tom. En stutsande kärra är inge kul att ha bakom sig! :lol:
Ber om ursäkt om jag tolkade inlägget fel!

Men börjar faktiskt tröttna på allt tjat om att det går lite fort ibland, visst ska man egentligen följa anvisad hastighet men det handlar även om hur inställningen/attityden till sådant är i olika delar av vårt land. Häromkring kan man ju mer eller mindre bli idiotförklarad ifall man håller hastigheten utanför tätorterna, och då är det lätt att falla in en trafikrytm som går betydligt fortare än vad skyltarna anger.
Ska man då hålla hastigheten exakt och bromsa upp alla andra eller ska man följa trafikrytmen? Vilket är farligast egentligen?
Här i Stockholm så tittar jag inte speciellt mycket på skyltarna sålänge det är 70 och uppåt. 50 och ner försöker jag hålla så gott det går, framförallt 30. Har ju också 4 månader kvar på prövotiden för kortet så det ligger förstås i bakhuvudet.
Men i övrigt så följer jag absolut trafikrytmen istället för att hålla angiven hastighet. Förutsatt att det känns säkert.

Ligger jag på motorvägen hem till släkten i Skövde, det är fint väder och lite trafik, då har jag inga problem med att ligga i 130km+, det är förutsättningarna som avgör om foten är tung eller inte.
Där nere är det ändå annorlunda i trafiken, ytterst få som kör över hastighetsgränserna, de kör gärna lite under. Men det är bara att anpassa sig antar jag.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 356

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"