...

Moderator: Moderatorer

Perc: Det låter som svensk och finsk praxis i trafikskolan skiljer sig.
Perc skrev: En liten kommentar till sista klippet med den röda Polon. Jag vet inte om svenska trafikregler skiljer sig från de finska på den här punkten men jag blev lärd i bilskolan att aldrig hjälpa någon som kommer ut på en påfart. Inte byta fil, inte sakta ner.

Man ska helt enkelt inte sabba flödet på motorvägen för någon annans skull eftersom det är dennes (i detta fall den röda Polons) ansvar att anpassa sin hastighet och hitta en lucka. Något som hen bevisligen misslyckades kapitalt med eftersom hen inte vet hur en gaspedal fungerar.
Det har diskuterats tidigare i den här tråden gällande påfarter och jag är alldeles för trött för att avgöra vad som är "rätt" och "fel".
Men mig veterligen "ska" man ändå underlätta för trafikanterna, ömsesidigt förstås varpå de på påfarten har största ansvar i att anpassa sig till övrig trafik då de gör ett filbyte. Sedan kan jag väl tycka att det är lite sunt förnuft att om det är fritt på vägen i övrigt och man har en påfartstrafikant precis brevid en att helt enkelt vika till vänster så att denne kan ta sig ut utan att behöva göra som i klippet.
Jag förstår dock hur du menar i det andra stycket och absolut, Polon var antingen helt ovetandes om att påfarten tar slut nån gång (?!?!?!?!?!?) eller för ovan vid Stockholms-trafiken där man måste ta för sig lite och helt enkelt våga vika ut. Hade Polon bara fortsatt i samma hastighet och vikt ut (eftersom Golfen bytte fil) så hade det inte varit några problem alls eftersom hastigheten var ypperlig för att ta sig ut och marginalen till mig var mer än god.

Hade jag inte haft Passaten strax bakom mig, som hade behövt göra en rejäl inbromsning om jag hoppat vänster, så hade jag absolut vikt undan men jag hade en ganska tätt bakom mig också så jag vette tusan om Polon trots det hade vågat. :D
Haha.. Ja nu är det ett nytt "avsnitt uppe"!
Jag satte på uppladdning och gick och nattade barn.. Så ursäkta att jag inte hann länka direkt när det var klart. ;)

[youtube]teYH03C9TTs[/youtube]

https://www.youtube.com/watch?v=teYH03C ... e=youtu.be

Jag misslyckades ordentligt vid flera tillfällen senaste veckan... jag förstår inte att det ska vara så jävla svårt att läsa andras tankar. Ibland önskar jag att det fanns ett enklare sätt för andra att visa vad dom har för intentioner....
Usch ja.. Jag skulle akta mig för att gå ut ur bilen om någon stannar och ser ut att vilja slåss. Diskutera gör jag dock gärna, även om konflikter är lite läskiga.. men har lovat mig själv att inte vara så konflikträdd... inte bara knyta näven i fickan och vara tyst, gäller alla områden. :)
joel80 skrev:Haha.. Ja nu är det ett nytt "avsnitt uppe"!
Jag satte på uppladdning och gick och nattade barn.. Så ursäkta att jag inte hann länka direkt när det var klart. ;)

[youtube]teYH03C9TTs[/youtube]

Jag misslyckades ordentligt vid flera tillfällen senaste veckan... jag förstår inte att det ska vara så jävla svårt att läsa andras tankar. Ibland önskar jag att det fanns ett enklare sätt för andra att visa vad dom har för intentioner....
2:07

WTF U DOIN EYES ON SE ROAD PLZ

//V60

;)

Verkar vara rätt smidigt med Driver Support :)

Och som vanligt en väldigt bra video :D
joel80 skrev:Haha.. Ja nu är det ett nytt "avsnitt uppe"!

Ca 2:00 bilist står vid sidan av vägen.
Troligen inte pga firande dagen innan, utan en olycklig kombination av vinterkräksjuka och långt att åka. Den kan komma plötsligt och ställa till det.
Har personlig erfarenhet av det.
Sverige2: haha.. Jag blinkade faktiskt vid filbytet med bilen tyckte jag blinkade för sent (vilket ju är sant då jag redan börjar röra mig mot mittlinjen innan.).

Mabuse: Du kan såklart ha rätt.. Man blir bara lite misstänksam när det är dagen efter nyår och nån står o spyr bredvid vägen.. Hoppad det var nån annan dom körde vilket som.. :)
  • 1
  • 185
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 356
Tips få ut ABS givaren fram

Jag fick ut den. Drog ner en längre gröv[…]

Det hjälpte inte att byta bränslefilter,[…]

Lufta koppling som inte går

Okej 👍, jag läser nu efterhand vad jag skrev […]