...

Moderator: Moderatorer

av rid54
#858139
Xenonlamporna har ett färgspektrum med rätt mycket blått ljus. Blått ljus bländar ögat effektivare än ljus med längre väglängd. Följaktligen bländar Xenonljus mer än halogenljus, vilka har ett "gulare" sken med mindre effekt i det blå registret.

Det är en rackarns skillnad på att få in ljus med blåstick i ögonen (från Xe-lampor) som mötande bilist och upplevelsen att sitta bakom dessa Xe-lampor. Det bilisten med Xe-lampor på sin bil ser, är ju bara det ljus som reflekteras från omgivningen. Det är inte jättebra reflexförmåga i det blå registret hos det man ser utanför bilen; det mesta är gult, brunt, grönt eller "grått". Dvs, det man får nytta av från Xenonljuset är inte den del som lampan är "bäst" på (blått...), utan det som ligger i de längre vågländerna och dessa finns nästan lika mycket av i halogenljuset. Därför kan det upplevas att "upplysningsförmågan" inte är så mycket bättre med Xenon än med halogen. Xenon är "starkare", men har en mindre effektiv färgsammansättning än halogen (som helt efterliknar solljuset, dvs kontinuerligt spektrum).

Problemet med Xe-ljus är att även de som har perfekt justerade lampor etc etc kommer att blända mötande i de fall bilen går över en ojämnhet eller man kör på en backig väg där ljuskäglan inte håller sig ned mot vägbanan. Den automatiska nivåjusteringen tar ju liksom inte hand om att bilen körs på en väg som inte är horisontell... Och ljuskäglan är som sagt väldigt stark och kommer definitivt att blända mötande. Samma sak händer förstås med halogenljus, men de är faktiskt lite "snällare"... bland annat pga deras mindre blåaktiga spektrum. Blått är alltså det mest energirika synliga ljuset.
#858156
huuum ja det är nog såna som åker tramphoj å kollar mobilen samtidigt
dito gångtrafikanter och bilförare som gör samma sak men jag (försöker)
att inte störa mig det kommer aldrig att bli nått bättre ändå. jag mår inget bättre för att jag blir förbannad men ibland så är det svårt.
man får vara glad för varje dag som nån olycka ej skett istället
och se upp i varje hörn.

Med vänlig hälsning gubbstrutt
av osla
#858230
Micce1980 skrev:
osla skrev:
White skrev:Blir väldigt sällan irriterad i trafiken längre, mår själv mycket bättre! :-)-)
och för mig är det tvärs om, finns inget som får mig att må bättre än att få dra långa ramsor åt idioterna :lol:
Är du fransos? :)
näe, kommer från piteå och bor i piteå
Användarvisningsbild
av PaNi
#858263
rid54 skrev:Xenonlamporna har ett färgspektrum med rätt mycket blått ljus. Blått ljus bländar ögat effektivare än ljus med längre väglängd. Följaktligen bländar Xenonljus mer än halogenljus, vilka har ett "gulare" sken med mindre effekt i det blå registret.
Inte helt korrekt. Blått ljus har kortare våglängd (runt 450 nm) än gult ljus (knappt 600 nm). Det kanske bländar mer ändå, men inte pga en längre våglängd.
av rid54
#858267
PaNi skrev:
rid54 skrev:Xenonlamporna har ett färgspektrum med rätt mycket blått ljus. Blått ljus bländar ögat effektivare än ljus med längre väglängd. Följaktligen bländar Xenonljus mer än halogenljus, vilka har ett "gulare" sken med mindre effekt i det blå registret.
Inte helt korrekt. Blått ljus har kortare våglängd (runt 450 nm) än gult ljus (knappt 600 nm). Det kanske bländar mer ändå, men inte pga en längre våglängd.

"... bländar ögat effektivare än ljus med längre våglängd." Inte för att tjafsa, men det var så jag tänkte. Det fanns en jätteintressant diskussion om detta för längesedan, när polisen etc skaffade blåa varningsljus. Ögat är tydligen lite mer känsligt för blått ljus när det börjar mörkna, sannolikt som en anpassning till att ljuset blir "blåare" i skymningen. Därav att det är lätt att bländas med blått ljus, särskilt i mörker.
#858374
rid54 skrev:
PaNi skrev:
rid54 skrev:Xenonlamporna har ett färgspektrum med rätt mycket blått ljus. Blått ljus bländar ögat effektivare än ljus med längre väglängd. Följaktligen bländar Xenonljus mer än halogenljus, vilka har ett "gulare" sken med mindre effekt i det blå registret.
Inte helt korrekt. Blått ljus har kortare våglängd (runt 450 nm) än gult ljus (knappt 600 nm). Det kanske bländar mer ändå, men inte pga en längre våglängd.

"... bländar ögat effektivare än ljus med längre våglängd." Inte för att tjafsa, men det var så jag tänkte. Det fanns en jätteintressant diskussion om detta för längesedan, när polisen etc skaffade blåa varningsljus. Ögat är tydligen lite mer känsligt för blått ljus när det börjar mörkna, sannolikt som en anpassning till att ljuset blir "blåare" i skymningen. Därav att det är lätt att bländas med blått ljus, särskilt i mörker.
Vet inte om det är en skröna men vad jag hört så infördes blåljus för att det syns sämre i mörker och att detta gjordes under kriget och med tanke på mörkläggning. Detta var i Tyskland men sedan höll man kvar vid blått ljus då det kontrasterar mot de flesta bakgrunder och inte användes på andra fordon. Ja, ända tills alla småglin skulle styla sina gamla skitbilar med en massa blåa lysdioder både här och där.
av rid54
#858382
Ja det var väl tidigt sjuttiotal detta, så jag kan inte säga säkert att jag kommer ihåg rätt. Men inte använder man blått ljus när man vill spara mörkerseendet hos personal med uppdrag i mörker...
#858502
Här finns en del intressant info om ögats tappar och stavar och känslighet inom olika våglängder. Under skymning ställer ögat om och ökar sin känslighet mot blågrönt ljus.
http://www.roxor.se/sweeye.htm

Sedan tycks hjärnan ha någon förmåga att att under "blå timmen" kompensera bättre för blåstick än vad en kamera klarar, eftersom man vid fotografering inte upplever motivet så blått som kameran...
#858744
Tråden är inne på sin 123:e sida och säkerligen har detta tagits upp: avsaknad av blinkers vid filbyte, svänga in på annan väg/gata m.m.

Senast i morse kom jag bakom en BMW 3-serie Touring med M-paket som blinkade inte vid 5 filbyten samt när han svängde in på nya vägar/gator.

Frågan som dyker direkt då "kostade bilen så mycket så att blinkersfunktionen blev för dyr?"

Helt otroligt irriterande...
  • 1
  • 182
  • 183
  • 184
  • 185
  • 186
  • 553

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.