- mån 21 apr 2014, 23:05
#858139
Xenonlamporna har ett färgspektrum med rätt mycket blått ljus. Blått ljus bländar ögat effektivare än ljus med längre väglängd. Följaktligen bländar Xenonljus mer än halogenljus, vilka har ett "gulare" sken med mindre effekt i det blå registret.
Det är en rackarns skillnad på att få in ljus med blåstick i ögonen (från Xe-lampor) som mötande bilist och upplevelsen att sitta bakom dessa Xe-lampor. Det bilisten med Xe-lampor på sin bil ser, är ju bara det ljus som reflekteras från omgivningen. Det är inte jättebra reflexförmåga i det blå registret hos det man ser utanför bilen; det mesta är gult, brunt, grönt eller "grått". Dvs, det man får nytta av från Xenonljuset är inte den del som lampan är "bäst" på (blått...), utan det som ligger i de längre vågländerna och dessa finns nästan lika mycket av i halogenljuset. Därför kan det upplevas att "upplysningsförmågan" inte är så mycket bättre med Xenon än med halogen. Xenon är "starkare", men har en mindre effektiv färgsammansättning än halogen (som helt efterliknar solljuset, dvs kontinuerligt spektrum).
Problemet med Xe-ljus är att även de som har perfekt justerade lampor etc etc kommer att blända mötande i de fall bilen går över en ojämnhet eller man kör på en backig väg där ljuskäglan inte håller sig ned mot vägbanan. Den automatiska nivåjusteringen tar ju liksom inte hand om att bilen körs på en väg som inte är horisontell... Och ljuskäglan är som sagt väldigt stark och kommer definitivt att blända mötande. Samma sak händer förstås med halogenljus, men de är faktiskt lite "snällare"... bland annat pga deras mindre blåaktiga spektrum. Blått är alltså det mest energirika synliga ljuset.
Det är en rackarns skillnad på att få in ljus med blåstick i ögonen (från Xe-lampor) som mötande bilist och upplevelsen att sitta bakom dessa Xe-lampor. Det bilisten med Xe-lampor på sin bil ser, är ju bara det ljus som reflekteras från omgivningen. Det är inte jättebra reflexförmåga i det blå registret hos det man ser utanför bilen; det mesta är gult, brunt, grönt eller "grått". Dvs, det man får nytta av från Xenonljuset är inte den del som lampan är "bäst" på (blått...), utan det som ligger i de längre vågländerna och dessa finns nästan lika mycket av i halogenljuset. Därför kan det upplevas att "upplysningsförmågan" inte är så mycket bättre med Xenon än med halogen. Xenon är "starkare", men har en mindre effektiv färgsammansättning än halogen (som helt efterliknar solljuset, dvs kontinuerligt spektrum).
Problemet med Xe-ljus är att även de som har perfekt justerade lampor etc etc kommer att blända mötande i de fall bilen går över en ojämnhet eller man kör på en backig väg där ljuskäglan inte håller sig ned mot vägbanan. Den automatiska nivåjusteringen tar ju liksom inte hand om att bilen körs på en väg som inte är horisontell... Och ljuskäglan är som sagt väldigt stark och kommer definitivt att blända mötande. Samma sak händer förstås med halogenljus, men de är faktiskt lite "snällare"... bland annat pga deras mindre blåaktiga spektrum. Blått är alltså det mest energirika synliga ljuset.