...

Moderator: Moderatorer

av hamre
torbjorn_75 skrev:
joel80 skrev:Men att det ska vara så jävla svårt att hitta en sån reglel..
Det beror på att det inte finns någon sådan regel...

Väldigt förvånande att tre personer helt plötsligt samlas på
ett och samma forum och påstår (påstod) att en inbillad
trafikregel skulle finnas. :P

Det vore fint med en kommentar från 3lias och hamre också.
Hur tänkte ni?
Har en kollega som fått böter för att kört om i vänsterfil i Sthlm. Så genom honom har jag fått den kunskapen. Men självklart kan han ju missuppfattat varför han fick böter.

Har inte undersökt saken närmare faktiskt. Men när ingen hittar regeln så vet man ju bättre. Aldrig för sent att lära sig nåt nytt. :)
Jag hittade efter mycket letande ett forum där man kan ställa frågor om trafikregler.

http://www.trafiksakerhet.se/trafikregler-forum.htm

Har själv sedan jag tog körkort för 30 år sedan också trott att det var otillåtet för tunga fordon att köra i körfältet längst till vänster på trefiligt motorväg, men efter att ha läst i den här tråden blev jag osäker.

/Håkan
Användarvisningsbild
av PaNi
joel80 skrev:Så konstigt är det ju ändå inte då det är betydligt fler som "tror" så. Bl.a de här två trafikpoliserna enligt LT Södertälje. http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.21939 ... n-fa-boter
Såg filmen och läste texten på lt.se. En sak hängde jag upp mig på:

Att köra om i högerfilen är nämligen inte tillåtet. Inte ens om det är kö i mittfilen.

– På en väg där det råder 70 kilometer i timmen, eller lägre hastighet, får man köra om i innerfilen om det är kö. Men det gäller inte på motorvägen. De enda tillfällen du får köra om i innerfilen på motorvägen är om det är skyltat att det är en avfart, konstaterar Michael Mathisen.

Det stämmer väl inte. Är det 70 eller lägre får du köra om till höger oavsett om det är kö eller inte. Är det köer får/ska du hålla din fil och därmed köra om även till höger ibland, oavsett vad det är för hastighetsbegränsning.

Vem har rätt, jag eller polisen? (Kan ju vara reportern som har fel också, hoppas nästan på det.)
Användarvisningsbild
av SvenB
Enligt mitt sätt att se det har du rätt. Se bara på Essingeleden, som väl klassas som motorväg. :)
Användarvisningsbild
av erikn
Enligt den här 3 kap 9§ så ska man nog hålla sin fil. Och jag tror nog inte att så många känner till den här regeln...
Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält.

Den regeln bryts aldrig på Essingeleden...
Användarvisningsbild
av Mabuse
erikn skrev:Enligt den här 3 kap 9§ så ska man nog hålla sin fil. Och jag tror nog inte att så många känner till den här regeln...
Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält.
Hur ska man då göra om man ligger i vänster körfält, och vill svänga av motorvägen? Man måste ju göra ett filbyte innan man kan göra filbytet till avfarten... ?:-/
Användarvisningsbild
av SvenB
Då har man placerat sig i fel fil. Man kör väl inte om en kö om man skall svänga av en väg, då ligger man väl kvar i högerfil :?:
Användarvisningsbild
av erikn
Mabuse skrev:Hur ska man då göra om man ligger i vänster körfält, och vill svänga av motorvägen? Man måste ju göra ett filbyte innan man kan göra filbytet till avfarten... ?:-/
Kanske skulle ha tagit med nästa mening i det stycket också.

Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning.
Ingen som har irriterat sig på rödljus någon gång? :evil: :twisted: :-(O) :D

Jag passerade 11 korsningar med trafiksignaler för att hinna till NetOnNet före stängningsdags kl 20.00 för att köpa skrivartoner för ett brådskade pappersutskick till folk i samfällighetsföreningen som inte läser e-post, och så klart slog alla trafikljus om till rött så fort jag kom i närheten av trafikljusen. Röda vågen!!! :twisted: :-(O) :twisted: :-(O) :twisted: :-(O) :twisted: :-(O) :twisted: :-(O) :twisted:
Allt ordnade sig och jag hann fram och fick mina skrivartoner till slut. :-DD
Användarvisningsbild
av joel80
Hahaha.. Helt med dig där Allinug! När rödljus blir röda och fortsätter vara röda fast man är den enda som kommer fram mot och står vid korsningen är sjukt frustrerande! :)
  • 1
  • 179
  • 180
  • 181
  • 182
  • 183
  • 553
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30