...

Moderator: Moderatorer

Jag skulle utan vidare kunna slänga ihop en video på 10min med folk som går på sidan där istället för på trottoaren, i mörkret, utan reflexer. Jag fattar inte vad de tänker med, 10m extra gång, tar 3sek att gå över gatan.
Det värsta är att folk går där med barnvagnar utan reflexer. Är det tillräckligt halt och man är oförsiktig i den kurvan (eftersom man inte alltid ser folket gå där) så kan det gå illa.
Det är inte helt enkelt att se, men på klippet ovan ser det ju ut som att man spärrat av gångbanan på högersidan med byggstaket. Det motiverar inte att man går ute bland bilarna, men kanske kan vara en förklaring.

Det är ju inte alldeles ovanligt att trottoarer spärras av med "Gående hänvisas till andra sidan" utan att det finns något vettigt sätt att ta sig över till den andra sidan. Eller, som i Lund där jag gick för någon vecka sedan, där gående och cyklister hänvisades till andra sidan... som i sin tur hänvisade till första sidan :)
Det stämmer, byggstaket på högersidan, eftersom det byggs nya hus där. Så det har aldrig funnits en trottoar där från första början. Den på vänstersidan har däremot alltid funnits där och har aldrig varit avspärrad. Bara för att klargöra. :)

Längre fram på högersidan kan man gå höger ner där vissa bostäder är klara så jag förmodar att det är dit de ska, istället för att gå över gatan till trottoaren och sedan korsa vägen längre fram där det är ett övergångsställe som dessutom är helt i höjd med "högersväng in". Så det är bara korkat eller ren lathet. :D
Precis, det brukar bli så när de som planerar gator och vägar i nya bostadsområden är för korkade eller lata för att tänka på att det måste gå att ta sig fram på ett intuitivt sätt åt det håll man ska både för bilister, gående och cyklister.

(För att nu avsiktligt misstolka ditt inlägg :wink: )
Kul att du börjat göra filmer grillchips - det blir extra kul att se sina egna hoods i såna här filmer. Korsningen vid 01:20 är en klassiker. Där visas det fort vilka som har trafiksinne och vilka som är omedvetna förare. Det är ju rätt ofta man kommer från "höger" sett ur ditt perspektiv i filmen och blir stående minst ett grönt ljus för att ett eller flera ljushuvuden blockerar korsningen.
Sleeper: Du får hojta om du gör en cameo i filmerna nån gång! ;)
Ja den korsningen är hopplös. Jag såg såhär i efterhand att jag rullade ut på gult och hade egentligen kunnat stanna "en vända" till men det var ju plats framför V40:n och om denne bara fortsatt köra så hade allt varit fine and dandy. Provade en morgon (när det var kö i hela Bällsta-backen både upp och ner in mot Sumpan) att åka Ulvsunda-vägen mot Solna. Mindre trafik och det flöt på bra men den extra tiden det tog, vette tusan om det var lönt. Sparar förstås lite på kopplingen, så det är väl det då. :D
vetten: Jag tycker den är prisvärd, gav strax under 400kr. Inte i samma klass som Joels dyra kameror för 2k+ men sånt är jag alldeles för snål för. :lol:

Denna är identisk till utseende men säljaren har jag ingen koll på. Bara att söka på G1W dashcam så får man upp dessa.
http://www.ebay.com/itm/1080P-HD-Full-G ... 4629c34d56
grillchips skrev:vetten: Jag tycker den är prisvärd, gav strax under 400kr. Inte i samma klass som Joels dyra kameror för 2k+ men sånt är jag alldeles för snål för. :lol:

Denna är identisk till utseende men säljaren har jag ingen koll på. Bara att söka på G1W dashcam så får man upp dessa.
http://www.ebay.com/itm/1080P-HD-Full-G ... 4629c34d56
Den ser bara olika ut än min men har samma värden, kanske min sensor har blivit solbestrålad och sliten en del under dom två år jag kört med den.
  • 1
  • 177
  • 178
  • 179
  • 180
  • 181
  • 356
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]