...

Moderator: Moderatorer

av hamre
Idag hade jag en prakt idiot före mig. Med tanke på detta om att tunga fordon inte för ligga i vänsterfil.

Ibland så kan man inte göra något åt det.

En BMW förare låg i mittenfilen i 80 på 90 väg och absolut ingen i högerfilen. Jag får inte köra om till höger och inte till vänster så vad ska man göra?

Blinkade och blinkade på idioten men han/hon vägrade flytta sig. :(
hamre skrev:Idag hade jag en prakt idiot före mig. Med tanke på detta om att tunga fordon inte för ligga i vänsterfil.
Nu är ni tre som påstår att tunga fordon inte får köra i vänsterfilen. Skumt.
Ni har inte blandat ihop det med utländska regler eller så?

"I den tyska trafiken förekommer en del lagar och bestämmelser, som vi inte är vana vid:"

"På motorvägar med tre filer är det inte längre tillåtet att köra fordon med tillkopplat släp i den vänstra filen. Detta gäller även personbilar."

http://www.tysklandguide.com/BRD/Resela ... ik/lag.htm

(ja jag vet att länken handlar om släp i Tyskland vs. Sverige, men det har påståtts
att regeln i Sverige skulle gälla just släp förutom tunga fordon).
Användarvisningsbild
av joel80
I svergie får inte tung trafik köra om i vänster körfält på trefilig motorväg. Jag är 99% säker på att det också gäller personbilar med släp. Här har du en källa på just det med tung trafik:
http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.21939 ... n-fa-boter
En tur med trafikpolisen på den aktuella motorvägssträckan visar omgående bevis på att kritiken är befogad. En majoritet av bilisterna kör i mittfilen, inte sällan i lägre hastighet än de tillåtna 100 kilometer i timmen som råder. Det ställer även till det för den tunga yrkestrafiken som inte kan köra om i innerfilen och inte heller kan köra om i mittfilen som det är tänkt. I vänsterfilen får tung trafik dessutom inte köra om det är trefiligt.
Användarvisningsbild
av joel80
Läser trafikförordningen för att se om jag kan hitta det där, hittar en annan intressant sak:

32 §
En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

Har alltså framförvarande börjat blinka vänster för att göra en omkörning får bakomvarande alltså inte påbörja en egen omkörning utan ska avvakta till den framför gjort sin omkörning. Så jag tolkar den texten i allafall..

Det här är också intressant:

38 §
När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ni som påstår att det skulle vara förbjuden för tunga fordon/fordon med släp att köra om i vänsterkörfältet på väg med tre körfält, var hittar ni källan till det? Jag vet att i vissa stigningar finns skyltar som reglerar det. Men om det vore en generell bestämmelse, skulle väl inte dessa skyltar behövas :?:
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har bara sett sånna skyltar på tvåfiliga vägar, där det alltså enligt den lag jag har hört om inte gäller generellt, utan det e bara på trefiliga vägar. Källan jag hittade nu på det ser du 2 inlägg ovanför ditt. Men även om det sägs citera en polis blir jag osäker, eftersom jag typ skummat igenom hela trarikförordningen och inte hittar något. Men tilläggslagarna verkar inte stå i den. Den är ju från 1989 eller nått sånt, så det måste ju finnas tilläggsbilagor på nya lagar sen dess.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Jag har bara sett sånna skyltar på tvåfiliga vägar, där det alltså enligt den lag jag har hört om inte gäller generellt, utan det e bara på trefiliga vägar.
Det sitter en sådan i Vårby backe i alla fall. Där är det trefiligt (minst).
  • 1
  • 177
  • 178
  • 179
  • 180
  • 181
  • 553
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]