...

Moderator: Moderatorer

HiTek skrev:

*Kör jag om dig på fel sida är det du som ligger i fel fil!* - simple as that!
Fast två fel gör inte ett rätt anser jag även om det kan vara störande.
Användarvisningsbild
av joel80
Absolut värst är när det är trafik som ligger i vänsterkörfältet och kör om när man kommer ikapp en sån där.. För att göra det lagligt (där det är över 70km/h) måste jag oftast byta fil 4ggr... samt tränga mig in bland de som kör fortare i vänsterkörfältet. Jag brukar blinka med helljusen och ibland tuta lite lätt, men får allt som ofta bara en väldigt frågande halvt irriterad blick tillbaka. Folk fattar inte...
Användarvisningsbild
av taxi
Dålig beläggning i högerfilen kanske? Jag ligger ofta och trycker i vänsterfilen på E20 (tvåfiligt) pga det. Fast det funkar ju bara när det är lite trafik förstås. Men jag fortsätter nog med det och mina omkörningar på fel sida tills jag får böter för det.
joel80 skrev:Finns en lag som säger att det är olagligt att ligga i vänster körfält också om det är fritt till höger. Så även om det inte är någon som hinner ifatt dig ska du lägga dig i högra körfältet. Klart att man fuskar lite när det ändå är en tradare 500 meter fram... men läste om någon här som fått en bot p.g.a att den inte flyttade sig till högra körfältet när det var fritt.
Vi har högertrafik i detta landet och att hålla sig till höger när man kan är rätt så naturligt tycker jag. Det borde sitta i ryggmärgen att man håller till höger och då i högerfilen om man inte kör om. För hette det att blinkers inte behövde användas när man skulle in i högerfil igen efter en omkörning för att det ansågs vara naturligt och inget man behövde visa andra genom att blinka höger.
Angående de som såsar i 80 på 100-vägar med bara en fil. Ibland hjälper det att visa att "här ligger jag lite vinglande snett bakom och åt vänster och rätt så nära dig och är lite irriterad eftersom jag försöker köra om fast det inte går för att det är bara en fil". Jodå vederbörande fattade vinken, vakande ur dvalan och upptäckte 100-skylten och drog på och höll 100 sedan hela tiden. :)
Bosse9988 skrev:Angående de som såsar i 80 på 100-vägar med bara en fil. Ibland hjälper det att visa att "här ligger jag lite vinglande snett bakom och åt vänster och rätt så nära dig och är lite irriterad eftersom jag försöker köra om fast det inte går för att det är bara en fil". Jodå vederbörande fattade vinken, vakande ur dvalan och upptäckte 100-skylten och drog på och höll 100 sedan hela tiden. :)
Gör du det bakom mig sänker jag hastigheten ännu mer!

När jag kör med släp osv så brukar jag sänka hastigheten när jag kommer till tvåfiligt för att folk lättare ska komma om.
Användarvisningsbild
av joel80
Mattis, det är värre med de som ökar farten när det blir tvåfiligt! Ligger i 85 där det inte gåt att köra om och ökar till 110 när det blir tvåfiligt. Gah! Då kan man bli smått tokig om man ligger i kön bakom.
Användarvisningsbild
av mobe
joel80 skrev:Mattis, det är värre med de som ökar farten när det blir tvåfiligt! Ligger i 85 där det inte gåt att köra om och ökar till 110 när det blir tvåfiligt. Gah! Då kan man bli smått tokig om man ligger i kön bakom.
Agree! Tyvärr är det mycket vanligt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Bosse9988 skrev:Angående de som såsar i 80 på 100-vägar med bara en fil.
Såsar? Menar du att de som kör med släp "såsar", eller menar du att de skall öka hastigheten olagligt :?:
Användarvisningsbild
av 3lias
HiTek skrev:
Micce1980 skrev:Mmm samma på Hallandsåsen varje gång. :roll: Hen körde inte in förrän efter ca 8 km, det var där de tre filerna gick ihop till två :P

Bild
Är det någon här som kan förklara, v-a-r-f-ö-r folk älskar mitten filen hela tiden? Mycket av det är orsaken till köer/långsamma hastigheter och annat p.g.a höger filen inte används. Men är det också någon som känner någon som ligger där som kan förklara det hela?!

Jag begriper då aldrig varför och förbannat jobbigt när det är mer trafik...

*Kör jag om dig på fel sida är det du som ligger i fel fil!* - simple as that!
Jag bilar en hel del ute i europa och anledningen till att Svensson älskar att ligga i mittfilen är att myndigheten som ansvarar och ska serva oss är lite mesiga (milt utryckt).
Det finns faktiskt klara o tydliga regler som en hel del redan har nämnt. In till höger så fort omkörningen är klar.
Om myndigheten (polisen) tog tag i det här så skulle trafiken flyta på bättre enligt mig.
Om de aven skulle ta tag i de som kör för långsamt, bromsklossarna, skulle det bli ännu bättre.

Man kan ju testa detta i Tyskland eller Österike, att ligga kvar i mitten...
Helt plötsligt har man en Porsche i ar$let fast man ligger i 170km/h.
Man ser skillnaden faktiskt. Omkörningen klar, in till höger snarast möjligt.

Sen finns det en annan regel som många yrkeschaufförer inte verkar veta (jag är själv yrkeschaufför) här i Sverige:
Är det fler än 2 filer får tung trafik EJ använda den längs till vänster. Jag ser ofta, både lastbilar av alla slag och flygbussar ligga i filen längst till vänster mellan Järva krog och Rotebro (Sthlm). Det är inte bättre på södra sidan heller.

Jag har sagt det förut och säger det igen, mycket av dagens idioter där ute beror på dagens trafikskolor med sina urusla handledare.
Inte alla men MÅNGA!

Jag har faktiskt gett upp. Sensmoralen är för låg. Gäller även en del här på forumet. (bara att gå tillbaka i denna tråd o läsa hur de tänker)
99% säger/ skyller på " jag ska bara"... o har ingen annan i åtanke än sig själv för universum kretsar ju kring dom...
Jag har bara ett ord till dessa imbeciller men det får ni lista ut själva vad det är...
  • 1
  • 175
  • 176
  • 177
  • 178
  • 179
  • 553

... Vad köpte du för generator ... :-)[…]

Nästa elbil från Volvo?

Det ska bli mycket intressant att se hur insidan s[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]