...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Ett problem är ju att cyklister inte prioriteras. Många andra fordon, inklusive bilar, fungerar ju inte heller när det ligger för mycket snö på vägen. När det kom snö i vintras, så plogades cykelbanorna inte ens samma dag som snön kom, trots att staden kallar sig för cykelstad. Nu ligger det drivor av halkgrus på cykelbanorna. I bästa fall får man punktering av att köra där, och i värsta fall kommer man att halka på det. Så följden blir att man får cykla där bilarna kör för att komma fram säkert på cykel.
Som frekvent cyklist, med ljus, reflexer, reflexväst och hjälm vill jag nu rikta en känga till många av de lastbilsförare som jag råkar ut för varje dag.

1. På vägen till jobbet så åker jag på en cykelväg som på ett ställe korsar en väg där all trafik till och från hamnen går.
Var och varannan morgon står där en lastbil och blockerar cykel och övergångsstället.
Varför inte stanna innan dessa båda och se bättre och dessutom ha lite startsträcka när det kommer en lucka?
De enda som verkar ha något innanför pannbenet här är de unga killar och tjejer som är de som oftast gör som jag tycker man borde.

2. En kort bit av vägen till jobbet så finns ingen cykelväg utan man blir tvungen att åka på vanlig väg, i detta fallet en 70-sträcka, en rak och fin sådan med perfekt sikt. Här förundras jag varje gång man blir omkörd av en lastbil varför de knappt kan hålla ut ordentligt trots att de har fri väg och sikt?
Användarvisningsbild
av mobe
Det jag kan störa mig mest på är när bilen bakom inte håller avstånd, har gått hett till några ggr :). Sen dom som åker under gällande hastighetsbegränsning, då menar jag inte när det är snö, is, slask osv. Även de som inte åker in rondellen för att det är en bil på andra sidan och de som inte blinkar ut ur rondellen.
V70BiFuel03 skrev:
DDD skrev:Då börjar vi!

Jag tycker att det är väldigt irriterande att bli blockerad när jag ligger i vänster körfält för omköring och fordon i höger körfält svänger ut framför mig.

Kom ihåg att det är förbjudet att ligga och blocka fordon som vill köra om. OCH NEJ! Det spelar ingen roll om du, som svängt vänster och vill hindra omkörade, inte vill köra te.x fortare än 110 km/h. Bort från omkörningsfilen om du inte kan använda gasfoten!!!!! :)

MVH
Jepp, håller med till fullo ! Bromsklossar ska hålla sig i höger körfält & om de nödvändigtvis ska över till vänster körfält så ska de fan i mig både blinka OCH se sig för innan de svänger över. Har förstört en uppsättning bromsskivor (främre) på min förra bil tack vare en sk bromskloss som satt & tänkte på allt annat än att köra bil :x .

Sen finns det en lag som säger att du inte ska köra så fort så du inte hinner väja eller bromsa inför ett hinder. Det spelar ingen roll om den framför tvärnitar så ska du hinna väja eller stanna för kör du in i bilen framför så är det alltid ditt fel.

Jag ligger alltid i vänster körfält då jag alltid ligger för omkörning men om nån hinner ifatt mig så flyttar jag mig självklart
Användarvisningsbild
av joel80
Finns en lag som säger att det är olagligt att ligga i vänster körfält också om det är fritt till höger. Så även om det inte är någon som hinner ifatt dig ska du lägga dig i högra körfältet. Klart att man fuskar lite när det ändå är en tradare 500 meter fram... men läste om någon här som fått en bot p.g.a att den inte flyttade sig till högra körfältet när det var fritt.
Det är å andra sidan väldigt lockande att ligga kvar i vänstra i vissa långa, svepande vänsterkurvor. Men bara om det är helt fritt ett par kilometer bakåt, vilket inte är ovanligt på E4 norröver :D
Mmm samma på Hallandsåsen varje gång. :roll: Hen körde inte in förrän efter ca 8 km, det var där de tre filerna gick ihop till två :P

Bild
av HiTek
Micce1980 skrev:Mmm samma på Hallandsåsen varje gång. :roll: Hen körde inte in förrän efter ca 8 km, det var där de tre filerna gick ihop till två :P

Bild
Är det någon här som kan förklara, v-a-r-f-ö-r folk älskar mitten filen hela tiden? Mycket av det är orsaken till köer/långsamma hastigheter och annat p.g.a höger filen inte används. Men är det också någon som känner någon som ligger där som kan förklara det hela?!

Jag begriper då aldrig varför och förbannat jobbigt när det är mer trafik...

*Kör jag om dig på fel sida är det du som ligger i fel fil!* - simple as that!
Tror folk inte förstår bättre och att de ser det som en inofficiell lastbilsfil i fallet ovan. De är ju inte direkt pigga på att flytta på sig heller när man ska köra om en mittslickare utan om de ens byter till höger fil så sitter det långt inne, antagligen känner sig vederbörande kränkt också hehe :lol:
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av mobe
HiTek skrev:*Kör jag om dig på fel sida är det du som ligger i fel fil!* - simple as that!
Man får köra om på höger/"fel sida" med hastighetsbegränsning upp till 70km/h samt om körfälten har olika färdmål m.m
  • 1
  • 174
  • 175
  • 176
  • 177
  • 178
  • 553

På min förra XC70 märkte jag samma[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen? Nej, iallafall inte n&ar[…]

Det är ju en dieselmotor i bilen och vid norm[…]

Förardisplay xc40 -23.