...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Saibot90 skrev:
joel80 skrev:Vad fick du för respons?
Jo du förstår att hon skulle ju bara cykla i vägrenen, och då behöver man väl inte lämna företräde..? Gissar att det egentliga skälet är att vägen går uppför och hon inte ville stanna och börja från noll i backen.
Ok, så då gör inte hon illa sig om du inte bromsar så länge du inte kör i väggrenen? :)
Användarvisningsbild
av joel80
Hahaha! Gäller vissa bilförare också det där! En rejäl rödljuskörning i kommande dashcam-filmen från mig som kommer upp idag. ;)
Brainy skrev:
Saibot90 skrev:
joel80 skrev:Vad fick du för respons?
Jo du förstår att hon skulle ju bara cykla i vägrenen, och då behöver man väl inte lämna företräde..? Gissar att det egentliga skälet är att vägen går uppför och hon inte ville stanna och börja från noll i backen.
Ok, så då gör inte hon illa sig om du inte bromsar så länge du inte kör i väggrenen? :)
I teorin inte, men någon meter efter den korsningen kommer ett vägräcke och vägrenen blir då ca 30 cm bred vilket är lite väl lite för en människa på cykel, åtminstone i mina ögon. Sen blev jag ju mer irriterad första gången, med lastbilen, då jag hade möte och cyklisten befann sig i min döda vinkel i höjd med räcket - vingla till där och det blir jobbigt. Bättre då att bekosta någon sekund av sitt liv och lite energi och kalorier! :D

Råkade ut för en annan stjärna idag, dock i bil och inte cykel. Kör på en relativt smal väg med lastbilen, kommer runt ett hörn och får såklart möte men föraren var snabbtänkt och kastar sig in på en infart på "min" sida vägen (plus i kanten på att tänka framåt så!) - sen kommer stolpskottet några sekunder senare och vi blir båda stående på vägen. Han ville tydligen att jag skulle backa, bilen bakom mig skulle backa och bilen som fortfarande står kvar på infarten ska köra ännu längre in, så att jag kan svänga in där med lastbilen och köra ner framhjulen i kanterna som såg allt annat än lockande ut för ett tungt fordon - för att EN bil ska kunna komma fram. Märkligt nog gick det efter några minuters stillastående att passera min lastbil (det hade alltså gått att krypa förbi hela tiden) - och då skulle minsann JAG lära mig köra..... Klantarsel. :twisted:
Användarvisningsbild
av vetten
Klart att det är du som ska backa och flytta på dej, ELLER!

Har varit med om detta flera gånger när jag körde lastbil i min ungdom, även om vägen är smal och du har 24m efter dej så är det ju ALLTID dom andra som ska fram och även om du har rätten på din sida och företräde.

Jag brukar kalla dom för IDIOTER:(

Fasen va trött man blir på dom.

Jag brukade stanna och bara vänta ut dom och låta dom gapa,skälla och bråka för till sist inser ju idioterna att dom inte kommer någonstans så länge "Den där jävla lastbilen står där" :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Allinug
Man ska inte vara så hård mot cyklister. Många av dem har inte körkort och känner inte riktigt till alla finesser som enkelriktatskyltar, högerregel och hur det fungerar vid bevakade och obevakade övergångsställen. Sedan är de mycket mer utsatta för väder och vind än de som sitter skyddade av en plåtkaross. Nu får man t ex som cyklist se upp för allt halkgrus som ligger på cykelbanor och vägar, det är lätt hänt att cykeldäcken inte får fäste när man svänger eller behöver stanna snabbt. Så cyklister har det tufft som det är redan.
Användarvisningsbild
av Allinug
På tal om utsatthet, förresten, så höll jag på att krocka med ett rådjur med cykeln en gång... :-O)
Jag cyklade fort på cykelbanan för att snabbt passera genom ett skogsområde när det var mörkt ute. Så hörde jag hur kvistar bröts inifrån skogen och tänkte att nu kommer det att komma ut en påtänd person med kniv och att det var bäst att öka farten. Med bara en hårsmåns marginal sprang det sedan ut ett rådjur framför mig. Efteråt så funderade jag på vad som skulle kunna ha hänt, och nu så har jag alltid hjälm på när jag cyklar.
Användarvisningsbild
av Perc
Allinug skrev:Man ska inte vara så hård mot cyklister. Många av dem har inte körkort och känner inte riktigt till alla finesser som enkelriktatskyltar, högerregel och hur det fungerar vid bevakade och obevakade övergångsställen. Sedan är de mycket mer utsatta för väder och vind än de som sitter skyddade av en plåtkaross. Nu får man t ex som cyklist se upp för allt halkgrus som ligger på cykelbanor och vägar, det är lätt hänt att cykeldäcken inte får fäste när man svänger eller behöver stanna snabbt. Så cyklister har det tufft som det är redan.
Det där går att tolka som att cyklister inte har något i trafiken att göra eftersom dom inte har koll på nånting, och eftersom deras fordon inte fungerar om det ligger lite grus (eller snö, eller is...) på vägen.

Och jag är inte säker på att jag inte håller med. :lol:
  • 1
  • 173
  • 174
  • 175
  • 176
  • 177
  • 553
Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]