...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Det som förvånar mig, är att så många faktiskt försvarar halvljus/dimljus-användning. De flesta av dessa påstår ju dessutom att dimljusen är "harmlösa" och svaga, varför då använda dom :?:
Användarvisningsbild
av Hilmer
SvenB skrev:Det som förvånar mig, är att så många faktiskt försvarar halvljus/dimljus-användning. De flesta av dessa påstår ju dessutom att dimljusen är "harmlösa" och svaga, varför då använda dom :?:
Den inställningen har jag heller aldrig förstått mig på!?
SvenB skrev:Det som förvånar mig, är att så många faktiskt försvarar halvljus/dimljus-användning. De flesta av dessa påstår ju dessutom att dimljusen är "harmlösa" och svaga, varför då använda dom :?:
Bilintresserade är flockdjur, precis som alla andra människor. Det uppstår normer inom alla grupper och normen för många bilintresserade är att det på något vis upplevs som fördelaktigt att köra med denna ljuskombination. Det är nog både biologi och psykologi inblandat. Upplevelsen av fördel kan ju vara att man visar att man är unik eftersom de flesta trots allt nöjer sig med vanligt halvljus. Man får uppmärksamhet. Normen inom gruppen säger också att det är snyggare att köra med dimljus/parkeringsljus än vanligt halvljus och då vill man visa att man har koll på detta. Det signalerar till likasinnade att man är en ur samma grupp. Som jag skrev tidigare så skall vi nog inte heller underskatta olagligheten som drivkraft. Man visar att man är modig och inte det minsta rädd för att få böter för sin olagliga ljuskombination. Man upplever kanske att man utstrålar kraft, beslutsamhet och att man är beredd att ta risker. Det är egenskaper som attraherar många honor. Det finns liknande beteenden hos andra primater. Jag är övertygad om att man kan hitta många gemensamma nämnare mellan de som kör med denna ljuskombination.
:mrgreen:
Användarvisningsbild
av gooose
Mycket åsikter finns det........

Litet "tips" till dom som vill "påminna" mötande trafikant om att han har bländande belysning av olika slag
Jag körde för ett tag sedan på en väg där omkörning vart utesluten och troligen så hade framförvarande bil "stora" fel på sitt ljus enl många mötande Jag höll på att bli tokig på alla som blinkande med helljuset

En kort blink går väl ann men när man slår på och låter det lysa ett par sekunder ?:-/

Alla bakom denna bil inkl jag själv såg till o från inget alls då helljuset oftast är starkare än felinställt ljus

Tänk på detta alla goa medtrafikanter att tillrättavisa/informera/varna någon är alltid OK men tänk på omständigheterna runt om kring när irritationen stiger innanför pannbenet :-O)

Detta när det finns oskyldiga trafikanter i närheten av "irritationsmomentet"

PS.. Jag kan försvara mej har gott om ljus framtill men då hade väl framförvarande blivit upplyst ;-//
Och vill inte förblinda mötande då en blink blir som en fotoblixt

//gOOOse
Användarvisningsbild
av taxi
Joel80: Känner igen det där med att slå på helljuset lagom sent, funkar skitbra! (Ja, jag är en underutvecklad grottmänniska, men jag har lagliga ljus på bilen)
Saibot90 skrev:För övrigt - en känga til cyklisten som inte tyckte att lämna företräde-skylten gällde henne, vägen är smal nog när man sitter i lastbil och får möte med personbil, jag vill inte ha nån vingelpelle störtdykande ut brevid mig i 70 km/h - hoppas du fattade varför jag tutade!!
Det visade sig igår morse att cyklisten faktiskt inte lärde sig något alls - samma cyklist, samma plats och samma beteende. Rakt ut bara. Denna gång hade jag dock inte så bråttom och satt i personbilen så jag tog tillfället i akt att stanna och informera om den så kallade väjningsplikten som faktiskt gäller cyklister också... suck.
Användarvisningsbild
av joel80
Vad fick du för respons?
Användarvisningsbild
av taxi
Jag chansar på att det inte gick hem.
Jag brukar dagligen, med försiktighet förstås, svänga ut framför cyklister som har väjningsplikt enligt högerregeln, men dom har nog om möjligt ännu sämre koll än bilister.
Och när jag tutar på cyklister som cyklar mot rött när jag har grön pil och nästan kör på dom så hoppas jag nästan att dom ramlar och får sig en tankeställare. :x
joel80 skrev:Vad fick du för respons?
Jo du förstår att hon skulle ju bara cykla i vägrenen, och då behöver man väl inte lämna företräde..? Gissar att det egentliga skälet är att vägen går uppför och hon inte ville stanna och börja från noll i backen.
  • 1
  • 172
  • 173
  • 174
  • 175
  • 176
  • 553
Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre