...

Moderator: Moderatorer

Irriterad blir jag på alla som inte inser att de bländar som en idiot med halvljus + dimljus tända samtidigt. Har sett en kraftig ökning av idioter som kör med denna kombination, speciellt i Jönköpingsområdet. Tror många vill vara DRL-wannabee´s som inte inser att de egentligen är en fara för andra. De får gärna ha dimljusen tända men då tillsammans med p-ljus eller vid kraftig dimma.

Sen hur folk kör blir jag faktiskt inte så irriterad på, snarare tvärtom så sitter jag och småskrattar bakom ratten och slutar aldrig förundras över hur många idioter det faktiskt finns i trafiken :-DD . Har även sett en markant ökning av antalet fordon som är enögda, inget som jag heller direkt stör mig på mer än att folk blir latare med åren och tar allt mer tid på sig att åtgärda det.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Micce1980 skrev:Och när det är två filer vid ett rödljus där båda leder rakt fram så är det ibland en del bilar i högerfilen och tomt i den vänstra filen. Om jag då lägger mig i vänsterfilen varför ska då hen som ligger först i högerfilen i princip alltid gasa som en "idiot" när det blir grönt och vid nästa rödljus när man ligger bakom hen kommer hen knappt ens upp i styrfart när de blivit grönt. :)
Det är det där psykiska att du ligger bredvid och hen blir sugen på att rejsa med dig jag brukar också gasa på lite extra upp till skyltad hastighet om jag ligger först men då spelar det ingen roll vilken fil jag är i.
Användarvisningsbild
av vetten
Enögda bilar är klart mer irriterande än om någon kör med dimljusen på tycker jag, på min V40 så kollar dom alltid inställningen på dimljusen vid besiktningen så att dom är rätt inställda och inte bländar.
Tycker att diskussionen om dimljus i kombo med halvljus är klart överdriven det är ytterst sällan jag möter någon sådan som upplevs som bländande.
Tror nog att det finns alldeles för många "låtsaspoliser" på vägarna som hakar upp sej i onödan bara för att dom vet att det är olagligt i Sverige men så är ju inte fallet i övriga EU länder.
Användarvisningsbild
av Hilmer
vetten skrev:Enögda bilar är klart mer irriterande än om någon kör med dimljusen på tycker jag, på min V40 så kollar dom alltid inställningen på dimljusen vid besiktningen så att dom är rätt inställda och inte bländar.
Tycker att diskussionen om dimljus i kombo med halvljus är klart överdriven det är ytterst sällan jag möter någon sådan som upplevs som bländande.
Tror nog att det finns alldeles för många "låtsaspoliser" på vägarna som hakar upp sej i onödan bara för att dom vet att det är olagligt i Sverige men så är ju inte fallet i övriga EU länder.
Tror nog det har med hur vägarna man färdas på ser ut, att köra inne i stan på plan mark reagerar väl få. Men att komma ut på vischan där vägarna ibland går som en bergochdalbana är det inte speciellt kul att möta en sån idiot på krönen, där är det ju illa nog med halvljus.

Att dina dimljus är rätt inställda har inte mycket med saken att göra egentligen, det handlar om att möta dubbelt så många ljuspunkter. Dessa i sig kanske inte är bländade i sin rätta bemärkelsen, men mer ljus från mötande bil trollar ju bort det egna ljuset och fokus/ljus hamnar kring fronten på mötande bil (det är ju här som dimljuset lyser främst) istället för där ljuset behöver vara.

Tycker det är lika illa med låtsaspoliser som dom som prompt hävdar att dom minsann kan göra som dom vill...
vetten skrev:Enögda bilar är klart mer irriterande än om någon kör med dimljusen på tycker jag, på min V40 så kollar dom alltid inställningen på dimljusen vid besiktningen så att dom är rätt inställda och inte bländar.
Enögda bilar har jag "överinseende" med ett tag eftersom lampan kan nyligen ha gått sönder eller liknande, dessutom blir synligheten för föraren halverad vilket denne lider mer utav än jag eftersom jag ser fortfarande ett fordon som närmar mig.

Däremot dimljus är något som en förare aktivt själv väljer att sätta på (undantag automatiskt nerdimmrande dimljus), dessutom är kombinationen olaglig (kalla mig låtsaspolis om du vill, men det är inte mitt syfte att vara) 4 starka ljuspunkter en mörk o klar kväll irriterar betydligt mycket mer än 2 starka ljuspunkter oavsett om dimljusen är rätt eller fel inställda. Är de dessutom rätt inställda så pekar dimljusen mestadels rätt ner i backen och vad är poängen med att envisas att ha dom igång?
Användarvisningsbild
av vetten
Jag brukar själv inte köra med dimljusen på i onödan men ibland så tycker jag faktiskt att dom gör nytta sen om det är en illusion eller inte vet jag inte, man kanske lurar sej själv.
Om dom skulle vara onödiga så kan man ju undra lite över varför många nyare bilmodeller använder ena dimljuset som kurvljus efter som dom tydligen enligt många inte gör någon nytta ?:-/
Användarvisningsbild
av Hilmer
vetten skrev: Om dom skulle vara onödiga så kan man ju undra lite över varför många nyare bilmodeller använder ena dimljuset som kurvljus efter som dom tydligen enligt många inte gör någon nytta ?:-/
Pga att dom lyser så nära bilen gör att dom faktiskt bra nytta vid kurvor/sväng.
Dessutom är många antingen annorlunda utformade än en standard dimljus eller har separat lampa/reflektor till kurvljusen.
vetten skrev:Jag brukar själv inte köra med dimljusen på i onödan men ibland så tycker jag faktiskt att dom gör nytta sen om det är en illusion eller inte vet jag inte, man kanske lurar sej själv.
Om dom skulle vara onödiga så kan man ju undra lite över varför många nyare bilmodeller använder ena dimljuset som kurvljus efter som dom tydligen enligt många inte gör någon nytta ?:-/
Haha, du är extremt duktig att vända och vrida på allt :lol: men eftersom du inte fattar poängen så spinner jag väl vidare, för denna gången...

Kurvljus är något helt annat... vem påstår att kurvljus inte gör någon nytta? inte var det jag iallafall. Vi diskuterade dimljus om du inte riktigt hängde med...
Användarvisningsbild
av joel80
vetten skrev: Tror nog att det finns alldeles för många "låtsaspoliser" på vägarna som hakar upp sej i onödan bara för att dom vet att det är olagligt i Sverige men så är ju inte fallet i övriga EU länder.
Är det verkligen så? Jag trodde ljusreglerna "Europiserats" även på de punkterna (på samma sätt som bakljusen där vi får dras med den sämre DRL-lagen nu).

Och jag bländar tillbaka friskt om jag möter en dimljusterrorist. Först en liten blinkning med mina dimljus, om det nu är så att det är ett misstag. Stängs dom inte av åker helljuset på så att jag får bra sikt trots bländningen.. Är det så att jag möter flera bilar samtidigt blir det bara en blinkning med helljusen istället.

Håller också med mxjolle om att det är mer störande än enögda, då det är ett aktivt val att köra olagligt med dimljus.
  • 1
  • 170
  • 171
  • 172
  • 173
  • 174
  • 553
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.