...

Moderator: Moderatorer

Sådär, läst igenom hela tråden. Intressant får jag säga och kul initiativ!
Att köra här i Stockholm är helt klart en speciell upplevelse, speciellt om man är uppvuxen i en avsevärt mindre ort så blir kontrasten här uppe enorm.
Det som är mest frustrerande är något som det talats om tidigare i tråden: tränga sig före i köer. Huruvida det är mer effektivt eller ej låter jag vara osagt med tanke på den fina uträkningen ett par sidor bak, men strax efter Bromma där jag bor så hålls det ju på med Norra Länken som de flesta säkert känner till. Om man då kommer på Ulvsundavägen och fortsätter mot ex Kista så är det lite kaotiskt i höjd med SEB-huset. Där finns ett rödljus med två filer, en fil för att köra mot Kista eller vidare norrut på Rinkeby/E18 och en för att köra mot Järva Krog, Friends Arena etc.
I rusningstrafik blir förstås kön mot E18 ganska lång varpå många lägger sig i högerfilen för att köra mot Järva Krog för där är ruljansen i den filen generellt bättre. Men istället! Folk är påhittiga och väljer då istället att ligga i högerfil för att direkt EFTER rödljuset klämma sig in i vänsterfilen vilket orsakar ännu längre väntan för de som ska mot E18 och ännu bättre blir det när det på grund av dom blir helt blockerat i korsningen. Jag behöver ju knappast tillägga att de i 8 av 10 fall verkar ha trasiga blinkers och taskig avståndsbedömning.

Just på den vägen har jag varit nära att smälla ett par gånger varpå senaste gången var idag.
Låg i högerfilen och tog det varsamt då kön i vänsterfilen som sagt var ganska ordentlig och man behöver komma lite onödigt nära korsningen för att se skyltningen av filerna. Plötsligt viker en Volvo (hade ju kunnat hoppas på Audi? ;)) ut och även denne utan att blinka. Jag behövde inte bromsa speciellt hårt då jag inte höll så hög hastighet men markerade såklart med ett ordentligt häng på tutan. Han viker ut bakom och gasar upp i röven på mig, blinkar med helljus för att efter ett tiotal meter VIKA IN I SAMMA FIL. Kostymkille i tidiga 30årsåldern som höll sin iPhone mot örat. Om jag någon gång, peppar peppar, råkar smälla i en sån här situation med en sådan person när jag har min 9 månaders pojk i bilen så kommer förarens iPhone bli placerad på ett mindre bekvämt ställe.

Jag har ett hyfsat färskt körkort (dec 2011) men ändå ett par tusen mil bakom ratten, jag hoppas innerligt att det där med att ta onödiga risker inte är något som kommer med åldern.
Kul att du hittat hit! :)

Det är rätt bra om sånna som kör på det viset i Stockholm.. Jag bodde i Stockholm fram till förra våren.. och 10 års frekvent bilande i Stockholm får en ibland att fundera på mänsklighetens vara eller icke vara! Hehe..

Är det den här korsningen du menar? Har dom ändrat den från när google tog bilderna?
http://goo.gl/maps/a08Yb
Jag förstår vad du menar, tyvärr. :D

Ja, den korsningen är det. Hela den korsningen är uppriven nu, det ska gå någon bro/väg över korsningen (inte den gamla bron), för att kunna köra rakt fram som lastbilarna gör där så får man nu ta höger och köra runt hela kullen för att där stöta på ytterligare ett rödljus och fortsätta mot Rinkeby/E18. Allt du ser rakt framför dig där är numera filer MOT Ulvsundavägen/Bromma/Stockholm. Likaså de som kommer från höger från att köra mot Rinkeby måste alltså åka upp innan kullen och köra runt den.
Sinnessjukt trafikerad väg vissa tider på dygnet och jag är förvånad över att jag inte hittat speciellt mycket olycksrapporter från det stället. Byggkaos som heter duga.

De som klagar över Brommaplans bökiga rondell borde ta sig en sväng hit, en jävla mardröm om man inte åkt där ett par gånger i veckan och följt utvecklingen av bygget. Filer som läggs till, som försvinner, påfarter som blir kortare och längre. Jag drar mig för att åka den vägen..
Lite samma sak är det ju att åka omkring runt norra länken.. (t.ex där den där Volvon jag filmade höll på att smälla) Det kommer till och tas bort filer lite då o då och filer smalnas av, svänger fram och tillbaka och ritas om helt från gång till gång.. Man får köra där med lite öppna sinnen och inte tänka "här åker jag varje dag och kan vägen utantill". :)
Jag passar mig jävligt noga numera för tuta eller blinka på folk som gör fel i trafiken. En vit v70 åkte in mitt framför mig när jag var inne i en rondell. Jag tuta på honom då följer han efter mig några kvarter sen när jag kliver ur bilen hoppar det ut 4 st stora juggar typ påtända och ska minnsan slå ner mig bara fär jag tuta på de. Tur den ena av de var resonlig och höll fast den killen som skulle hoppa på mig. De drog sen iväg men skrev upp mitt reg nr och jag tog deras ifall något händer.
En annan gång blinka jag på en snubbe som oxå åkte ut mitt framför mig, han stanna vid vägkanten och skrek något från rutan när jag körde om honom.
Jo en 3:e kille tvärbromsa sen svängde mitt framför mig på en 70 sträcka på vintern utan blinkers. Jag blinka med helljuset då jag höll på köra in i röven på honom... han följde efter mig och när jag stanna körde han upp bakom och veva ner rutan och fråga om jag hade någon klaga på angående hans körning. Då kunde jag inte hålla käften samt var utanför föräldrarnas hus(tryggt). Tror han fatta budskapen för han stack utan säga något :wink:

Man vet aldrig vem som sitter bakom ratten så jag försöker svälja ilskan och ta det lugnt istället.......
Joel: Ja, det är ju så. :) Hålla vettigt tempo och gott avstånd (svårt att ens göra något av de två i den här stan) och hoppas på det bästa. :D

Nexus: Hoho! Det låter inte som några trevliga upplevelser. När jag var ute och råkade ut för ovanstående idag så skulle jag till Kista Galleria och jag var smått orolig för fina nyckelmärken på bilen när jag skulle komma tillbaka. Usch. :D
Jag vägrar låta rädsla styra mitt beteende.. (eller försöker i allafall tänka så..) jag har lovat mig själv att inte backa om jag ser orättvisor eller fel. Inte stå tyst och knyta näven.. det gäller kanske inte främst i bilen, men spiller över lite dit.

Jag är numera den jobbige som tar konflikten med en köträngare på ICA eller som i sommras, en kärring som hällde ut sitt äckliga spillvatten från husvagnen i ett dike på campingen! Trots att det är jävligt jobbigt och kroppen och magen säger till en att det är en onödig konflikt måste ju nån säga ifrån.

Än så länge har jag inte blivit hotad, bara motsagd, oftast utan vettiga argument.. Men jag nöjer mig med att personen i fråga säkert tycker konfrontationen är minst lika jobbig som mig och därför kanske tänker en extra gång nästa gång. Alla står inte stilla och bara knyter näven lite sådär svenskt i fickan.
Har också lovat mig själv att inte åka förbi en olycka om jag skulle hamna i ett sånt läge.. om det inte redan stannat flera som hjälper till förstås. Det är väldigt lätt att följa nån slags instinkt att "inte blanda sig i".
Helt rätt. Och även fast jag förmodligen är raka motsatsen även fast jag gärna skulle vilja så är det svårt. Det där med konflikter är något jag drar mig för enormt.
Men i trafiken: gör någon fel så är jag inte sen på att markera det. Vill de stanna och ta en diskussion så är jag inte den som är den, men om ett gäng krut-juggar hoppar ut så vette tusan om man är så kaxig med 175cm och 65kg.
Trafikolyckor borde sunt förnuft råda, om det till synes verkar finnas hjälp så ska man inte känna sig tvingad men om det kanske precis sker eller bara någon enstaka är på plats så är det bannemej ens skyldighet. Om jag ligger i diket och folk susar förbi för att de inte "vågar"....
Oavsett om det är ett gäng krut-juggar eller politiker med järnrör som hoppar ut bilen sträcker sig mitt åtagande inte så långt.. då blir jag nog rätt liten och pyser så fort jag bara kan...
Eller så försöker man få in en sån här:

:)
Jag stannar alltid och hjälper folk eller stannar till frågar.
Om det nu inte är i bokkyrka 23:15 :wink:
Hjälpte senaste förra veckan en kille igång med sin 4-hjuling. Han gick kånka på den uppför en backe i mån om sen kunna rulla igång den nedför. Jag koppla borserlina drog sen var den igång på direkten. 2 minuter av min tid kan jag lätt avvara för hjälpa en medmänniska :-)-)
Vet själv när jag körde lite lätt i diket en vinter ,var nästan mitt i en korsning jag väjde för inte köra in i röven på bilen framför. Var mitt i rusningen tror ni någon stannade fråga om jag behövde hjälp? En trevlig hantverkare erbjöd sig försöka dra upp mig men just då kom svågern med quattron och med ett litet ryck var jag uppe igen....
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 356

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]

1 liter på 75 mil låter ju inget vidar[…]