...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Allinug skrev:Bättre sent än aldrig! :)
Måhända.... det blir ju lite funderingar: Blinkar "för sent" = har öht inte förstått vitsen med blinkers. Blinkar inte alls = glömsk. Hmmm...
Användarvisningsbild
av sthlm
Det som förvånar mig är att folk när man påpekar att dom inte blinkar blir så arga.
Samma människor som gnäller på andra som inte blinkar men själva behöver dom inte!?
Sen är det märkligt att taxichaufförer och bussar verkar tappat blinkersspaken numera.
Dom ligger ute och kör hela dagarna och borde veta bättre. Eller har dom kanske gett upp?
Användarvisningsbild
av SvenB
sthlm skrev: Sen är det märkligt att taxichaufförer och bussar verkar tappat blinkersspaken numera.
Dom ligger ute och kör hela dagarna och borde veta bättre. Eller har dom kanske gett upp?
Tyvärr är det nog så, de har gett upp. För om det är någon gång många privatbilister täcker igen en lucka, så är det när en taxi blinkar för att komma in. (Egen erfarenhet).
Allinug skrev:Blinkar det inte automatiskt när man svänger på nya bilar?? 8)
Nästan på bilar från VW-koncernen, kurvljus tänds på den sidan som man vrider ratten åt. De tänds också om man slår på blinkersen.

Jo jag skrev nästan. Blinkersen slår inte till automatiskt men där tänds ett ljus på den sidan man vrider ratten åt.
Tyvärr är det så, vilket skapar förvirring i rondeller.
rid54 skrev:
Allinug skrev:Bättre sent än aldrig! :)
Måhända.... det blir ju lite funderingar: Blinkar "för sent" = har öht inte förstått vitsen med blinkers. Blinkar inte alls = glömsk. Hmmm...
Det kan ju även vara den gamla klassikern: "jag blinkar inte, för ingen annan har ju att göra med vart jag ska". :)
För säkerhets skulle så vill jag förtydliga och säga att jag inte brukar köra runt, runt i stans alla rondeller... :)
Det var enbart en känga åt hur ologiskt det har blivit med användningen av blinkers i rondeller numera.

Bilens kurvljus blinkar ju, så uppenbarligen svänger bilen och i normala fall ska man ju visa med blinkersen när man svänger.

Om man hade gjort en U-sväng utan rondell hade man blinkat vänster, före svängen.
Om man använder en rondell för att göra en U-sväng, ska man blinka höger, efter svängen.
av rid54
Cirkulationsplatser är enda stället jag faktiskt försöker vara övertydlig. Ska jag köra 270° sväng (eller vända) använder jag vänsterblinkers när jag går in i smeten och kopplar till högerblinker när jag ska ut. (Blinkar alltid höger när jag ska ut, för att vara övertydlig även här på forumet :D ). Detta pga att andra kan planera sin körning lite bättre (kanske...). Börjar kännas lite fånigt, med tanke på hur detta med "planering" verkar försvinna från mångas körning.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag gör som dig/er.. tycker det är tydligaste man kan göra i rondell.. även om vänsterblink inte är nödvändig kan det hjälpa andra att förstå var man ska. Sen slår jag så klart på högerblink när jag ska ut ur rondeller.. (så fort jag typ passerat eller är i höjd med sista avfarten jag inte ska ta.) En rondell är ju att räkna som en "egen väg" där det är enkelriktat.
  • 1
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 170
  • 553
Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hej, Min bil dog för nån vecka sedan n&[…]

Handbroms