...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#834457
llesrof skrev:
Kanske minskar det antalet olyckor pga halka, men jag saknar bevis. Om man INTE saltat, och tillkännagivit detta, kanske det lett till försiktigare körning och att vissa avstått från att köra.
Finns det några bevis för att krockkuddar, säkerhetsbälten och ABS-bromsar räddat liv jämfört med att köra försiktigt i vissa fall avstå från att köra?

Klart att det finns forskning i ämnet och att användningen baseras på kunskap om effekt och verkan!? Tror ni man chansar??

När det gäller krockkuddar, säkerhetsbälten och ABS-bromsar finns det ju också mängder av siffror på hur effektivt det är.. bl.a. försäkringsbolagen brukar med jämna mellanrum ta fram sånt när det kommer nya system för att se om det är värt att korrigera premien för de som har säkerhetsfunktionerna.. t.ex är ju autostopp det senaste, som bevisat har stor betydelse för skador. Vilket fått Folksam att införa försäkringsrabatt om man har en sån bil.
av rid54
#834473
Vad jag menade var nog närmast att det inte går att avlägsna människan som faktor här. Det är ännu människor som kör och om de anpassade sig efter förhållandena skulle mycket vara vunnet. Att det blir halt betyder inte med naturnödvändighet att man kör åt skogen. Tar man det lugnt klarar man oftast av situationen. Det går inte att lösa detta komplexa problem med att titta på statistik, (eller genom att salta...).
Användarvisningsbild
av joel80
#834517
Visst finns det faktorer i beräkningarna som måste vara lite svävande då de beror på förare och anpassning, men det går säkert att se mönster ändå.
Sen tror jag också man räknar på framkomlighet.. t.ex för tung trafik. Det är ju en samhällskostnad inbakad i t.ex lägre hastigheter.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
#834559
Det måste fungera även vintertid och det enda som verkligen hjälper är salt. Som boende i Skåne så är det perfekta temperatur nästan alltid där saltet fungerar. Dvs aldrig under -5 grader. Låt bli och salta och det blir bara totalt kaos för gemene man vet inte hur man kör då. Vi yrkeschaufförer med minuttidtabell uppskattar att det saltas.
#834564
rid54 skrev:Salt är allmänt förskräckligt. Att det skulle vara mer miljövänligt att sprida ut det som upplöst i vatten ("saltlake") är ju rent nys, det handlar ju om den totala mängden natriumklorid som hälls ut, oavsett den är i fast form eller upplöst i vatten; möjligen är det lite effektivare i någon speciell fas i bildandet av halka på vägbanan, men inte "miljövänligare". Inte bättre för bilarna heller. Det är nog precis som umekille skriver, att själva idén är att vilken klåpare som helst ska kunna köra på vägarna på vintern. Tyvärr funkar det ju inte, eftersom det finns följdproblem (frysning under -8° C) och det heller inte går att salta bort alla typer av halkproblem. Exempelvis vid mycket nysnö är ju inte någon idé att försöka salta bort all snön. I det fallet uppstår ju dessutom ett följdproblem när snön blir saltmodd, nämligen moddplaning. Har man sett detta ett par gånger så blir man mest förbannad när man ser saltbilar där plogbilar skulle behövts. Det är skitläskigt att råka ut för själv och nästan ännu värre när nån man möter glider runt på vägbanan helt utan kontroll. Jag kan förstå vitsen med att salta vissa sträckor på lastbilsstråken, men i många fall skulle det vara lika bra att strunta i det. Det säljs en del dubbdäck i det här landet, har jag hört. De funkar även på lite halt underlag.

Håller med dig till 100%. Saltet förstör nästan mer än det gör nytta, sen är ju inte vattnet efter en biltvätt det renaste efter saltkörning. Jag är så jäkla glad att vi på Gotland slipper saltet. Det spelar ingen roll vilket väglag det är. ALDRIG salt. Dem sandar däremot men det ger bara några stenskott. :evil:

På Gotland inträffar det såklart olyckor, men jag uppfattar det som mycket färre än på fastlandet. På Volvo säger dem att majoriteten av alla krockade bilar dem har kört med dubbfria däck. Visst kan vägarna vara rena rama isbanan, men vi kör efter väglag. Bara för att man har dem bästa dubbdäcken så hjälper inte det. Låt förnuftet köra & planera väl. Då skulle till & med Stockholm sluta salta. Tänk vad rent & fint det skulle bli! :D
av umekille
#835349
Är blinkerslamporna dyra byta på nyare bilar?
Då många inte använder dem.
På en sträcka av 3mil efter E12 i mörker hade merparten
av de bilar jag mötte fel på lyset.
Användarvisningsbild
av joel80
#835465
Även om det vore så är väl tanken att man ska blinka INNAN man svänger. :roll:
  • 1
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 553

Den som löser livslängdsproblemet hos Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]