...

Moderator: Moderatorer

Mmm.. Jag skulle kunna ta ut en massa klipp i stil med "titta hur duktig jag är på att faktiskt sammarbeta".. Eh.. Men alla dom klippen blir rätt tråkiga och töntigt skrytsamma... ;) Dom sekvenserna klarar inte riktigt gränsen för att få komma med.. Vilket ibland kanske får mig att framstå som mer aggressiv i trafiken än vad jag är. Ni får ju typ bara se där det händer nått.. :)
vetten skrev:
joel80 skrev:Du får inte köra in i en rondell om det kommer bilar från vänster. Dom har företräde.. Även om dom ligger i vänsterfilen. Jag blinkade också tydligt höger efter jag passerat sista avfarten innan jag skulle ut. Lastbilen gör fel.. Däremot kan jag ha förståelse för att man har det svårare p.g.a seg start o långt fordon.. Men det där var inte i närheten av rimlig lucka för att han skulle hinna ut.

Jag vet exakt hur en rondell funkar och att man inte behöver blinka vänster.. Men jag vet också hur en korsning funkar.. Vilket varje anslutande väg till en rondell räknas som.. och man får inte köra in i en korsning om man hindrar den trafik som kommer på den väg man ska ansluta till om den vägen är huvudled. (vilket en rondell räknas som.)
Jag uppfattar det som att lastbilen redan börjat köra in i rondellen och att det är du som gör fel, du måste faktiskt tänka lite du också när du kör och att det är mycket svårare att få upp fart med 40-60 ton bakom ryggen sen går det ju faktiskt lite snabbare att komma genom rondellen om man som du verkar ha som vana att ligga i vänsterfil genom.
Nej Joel, det där var ett lågvattenmärke i dina filmer, bara att fråga alla andra som någon gång kört en tradare ?:-/
Fel, Joel är redan inne i rotationen(dvs kört till/förbi nästa avfart då infarten är efter avfarten) och därmed har företräde för ALL trafik på väg in i cirkulaktionen(även om dessa kör i vänster körfält men inte kört förbi nästa avfart så SKA du låta trafik på din vänstersida korsa din körbana framför dig då du har väjningsplikt innan du kört till din nästa avfart för att där ha förkörsrätt) så tradaren har förkörsrätt först när han kört förbi avfarten där Joel skall ut så han hade kunna brakat in i sidan på denna tradare och haft lagligt rätt så tradaren blir då fälld för sitt beteende att ej ge företräde där han skall så göra.
Ursäkt för seg start finns ej då det för tradaren bara är att släppa av lite tidigare och mera samt rulla något längre då "luckan" denne "hittar" och tar ej finns när trafik i cirkulationen tvingas bromsa för denne precis som när man tvingas bromsa för att andra "hittar lucka" som inte finns när det tvingar andra att sakta ner. Kör man fordon som behöver längre sträcka att starta, är segare att komma upp i fart med, är betydligt längre så får föraren anpassa sig efter detta och tänka sig för innan denne kastar sig efter saker som inte finns för ett segt ekipage av storleken 18m+.
Sen att det rent praktiskt kan vara behov av annan körning av trafik i cirkulationen förändrar inte fakta att tradaren är den som har skyldigheterna och gör fel som tvingat trafik med förkörsrätt att bromsa och skapar situationer som inte uppträder OM han gjort rätt och fullföljt sina skyldigheter och om det var en målad bil i närheten hade det blivit stopp och bot på tradaren när dom ser detta.
Är ingen skillnad mot att du skall köra 270 grader ut ur cirkulationsplatsen och en snubbe kommer från höger, 90 grader från ditt inträde och skall ut 180 grader, dvs på samma ställe som dig så har DU förkörsrätt att göra filbyte framför nosen på honom innan han passerat 90 grader och nästa utfart från hans synvinkel då han inte är i cirkulationen innan han kört förbi denna och därmed skyldig att lämna företräde för trafik i cirkulationen oavsett om det vid tillfället ser ologiskt ut men det beror på att han ej anse vara i cirkulationen och därmed saknar rätt att göra något mot trafiken i densamma.
Det är mycket tal om rätt och fel. Det är en sak att ha rätt, och en annan att få rätt. Jag tror att sådana episoder händer väldigt ofta. Eftersom jag kört yrkesmässigt i c:a 45 år (Lastbil + Taxi) hade jag nog löst det på annat sätt. :|
Helt rätt är det skillnad, att undvika att göra fel från början är dock alltid bäst även om det innebär att man "tvingas" stanna sitt 24m ekipage och bränna 1 liter diesel extra jmfr. att tränga sig fram och tidsvinsten är försumbar, eller vara smidig och inte lägga sig på insidan av en tradare i cirkulationsplatsen för förr eller senare tar utrymmet slut och man sitter klämd mellan kantstenen och släpets bakhjul av egen förskyllan.
I trafikförordningen finns bara skyldigheter i olika grad. Inbördes nivå mellan skyldigheterna avgör vad som gäller. Ingenstans står det något om rättigheter.
ER skrev:Helt rätt är det skillnad, att undvika att göra fel från början är dock alltid bäst även om det innebär att man "tvingas" stanna sitt 24m ekipage och bränna 1 liter diesel extra jmfr. att tränga sig fram och tidsvinsten är försumbar, eller vara smidig och inte lägga sig på insidan av en tradare i cirkulationsplatsen för förr eller senare tar utrymmet slut och man sitter klämd mellan kantstenen och släpets bakhjul av egen förskyllan.
Att stanna eller inte var väl inte relevant i detta sammanhang. Problemet är väl att försöka hitta en lucka stor nog att flyta med i. Med personbil är det ju oftast inte några som helst problem att kunna "smita" emellan men med tradare så blir man ibland tvungen att pressa sej ut i en för lite lucka, hur fel det än må vara enligt regelverket. Det låter som att det är väldigt många utan tung behörighet som har en åsikt......... Åk med en dag för att se hur vår vardag ser ut så kanske ni får en lite annan syn på trafiken efter det!

//David
Nybbe_gefle skrev:Det låter som att det är väldigt många utan tung behörighet som har en åsikt.........
Jag tillhör dem som inte har tung behörighet på allmän väg. Men jag försöker ändå sätta mig in i medtrafikanternas situation. Om man är det minsta intresserad av fordonsteknik inser man ju ganska lätt att en personbil och en tung lastbil med släp inte riktigt är samma sak. Att hinna köra ut i en liten lucka utan att "hindra" någon är svårt för lastbilar i vissa situationer. Det säger sig självt. Om jag noterar en sådan situation brukar jag hjälpa till.
Nybbe_gefle skrev:
ER skrev:Helt rätt är det skillnad, att undvika att göra fel från början är dock alltid bäst även om det innebär att man "tvingas" stanna sitt 24m ekipage och bränna 1 liter diesel extra jmfr. att tränga sig fram och tidsvinsten är försumbar, eller vara smidig och inte lägga sig på insidan av en tradare i cirkulationsplatsen för förr eller senare tar utrymmet slut och man sitter klämd mellan kantstenen och släpets bakhjul av egen förskyllan.
Att stanna eller inte var väl inte relevant i detta sammanhang. Problemet är väl att försöka hitta en lucka stor nog att flyta med i. Med personbil är det ju oftast inte några som helst problem att kunna "smita" emellan men med tradare så blir man ibland tvungen att pressa sej ut i en för lite lucka, hur fel det än må vara enligt regelverket. Det låter som att det är väldigt många utan tung behörighet som har en åsikt......... Åk med en dag för att se hur vår vardag ser ut så kanske ni får en lite annan syn på trafiken efter det!

//David
Enda relevanta är att tradaren har enbart skyldigheter denne inte fullföljer när trafik i rotationen tvingas till åtgärder pga detta för att inte incident skall inträffa. Om det innebär att tradaren "tvingas" stanna eller inte är en annan fråga som denna kan anpassa sig efter genom sin körning för att undvika helt stopp och sen seg start.
Om "luckan" anpassad för seg/lång/whatever tradare kommer 10 sekunder senare så är det så.
Finns INGET som heter att man "tvingas pressa sig ut i trafiken i för liten lucka", då finns ingen lucka att ens ta från början, hur skulle det se ut om man som bilist kastar sig ut framför en tradare på samma vis, då blir det inget kvar av bilen så hur man än vänder "vinner" tradaren kampen.
Nog för att man bör visa förståelse för tung trafik då jag varit på båda sidor och det finns kålsupare i alla trafikantgrupper om än fler hjärnsläpp på två hjul, men detta tar priset av dumhet att hellre chansar än inväntar rätt tillfälle då ev. böter ej faller om det är "fel" fordon i närheten.
Är bara att anpassa sig och med tyngre fordon medföljer större ansvar och rimligen har man även rätta kunskapen för detta OM man tagit C/CE-kort.
Största problemet här är att det är ingen manöver som förväntas och därmed skapar situationen som uppstår så bättre vänta än att chansa.
  • 1
  • 164
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 356
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går