Nybbe_gefle skrev:ER skrev:Helt rätt är det skillnad, att undvika att göra fel från början är dock alltid bäst även om det innebär att man "tvingas" stanna sitt 24m ekipage och bränna 1 liter diesel extra jmfr. att tränga sig fram och tidsvinsten är försumbar, eller vara smidig och inte lägga sig på insidan av en tradare i cirkulationsplatsen för förr eller senare tar utrymmet slut och man sitter klämd mellan kantstenen och släpets bakhjul av egen förskyllan.
Att stanna eller inte var väl inte relevant i detta sammanhang. Problemet är väl att försöka hitta en lucka stor nog att flyta med i. Med personbil är det ju oftast inte några som helst problem att kunna "smita" emellan men med tradare så blir man ibland tvungen att pressa sej ut i en för lite lucka, hur fel det än må vara enligt regelverket. Det låter som att det är väldigt många utan tung behörighet som har en åsikt......... Åk med en dag för att se hur vår vardag ser ut så kanske ni får en lite annan syn på trafiken efter det!
//David
Enda relevanta är att tradaren har enbart skyldigheter denne inte fullföljer när trafik i rotationen tvingas till åtgärder pga detta för att inte incident skall inträffa. Om det innebär att tradaren "tvingas" stanna eller inte är en annan fråga som denna kan anpassa sig efter genom sin körning för att undvika helt stopp och sen seg start.
Om "luckan" anpassad för seg/lång/whatever tradare kommer 10 sekunder senare så är det så.
Finns INGET som heter att man "tvingas pressa sig ut i trafiken i för liten lucka", då finns ingen lucka att ens ta från början, hur skulle det se ut om man som bilist kastar sig ut framför en tradare på samma vis, då blir det inget kvar av bilen så hur man än vänder "vinner" tradaren kampen.
Nog för att man bör visa förståelse för tung trafik då jag varit på båda sidor och det finns kålsupare i alla trafikantgrupper om än fler hjärnsläpp på två hjul, men detta tar priset av dumhet att hellre chansar än inväntar rätt tillfälle då ev. böter ej faller om det är "fel" fordon i närheten.
Är bara att anpassa sig och med tyngre fordon medföljer större ansvar och rimligen har man även rätta kunskapen för detta OM man tagit C/CE-kort.
Största problemet här är att det är ingen manöver som förväntas och därmed skapar situationen som uppstår så bättre vänta än att chansa.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..