...

Moderator: Moderatorer

Håller med vetten i det att det ÄR bekymmersamt att köra trafikvänligt med 60ton. Skulle du behöva stå och vänta på en tillräckligt stor lucka under hög trafikintensitet blir du stående till midsommar! Man måste helt enkelt vara lite fräck och ta den minsta lilla chans som finns. För hur man än vrider och vänder på det så kommer du med en personbil upp i fart mycket snabbare än vad ett fullastat tradarekipage gör.

Kan som kuriosa nämna att vid motorvägspåfart, om jag med tradaren redan kör på motorvägen och personbil kommer på påfarten så flyttar jag mej inte. Personbilen har så mycket lättare att förhålla sej till min fart (gasa och gå ut framför eller bromsa och gå ut efter) för annars (om jag byter till vänsterfil) kan du vara lugn för att vederbörande går ut på motorvägen och sedan håller exakt den fart jag har vilket innebär att jag blockerar vänsterfilen. Egoistiskt tänk, möjligtvis, men även pragmatiskt.

//David
Jag förstår dilemmat med tung lastbil och seg start.. Men i fallet ovan var jag inne i rondellen långt innan och genafe verkligen inte, körde inte speciellt snabbt heller.. Jag gjorde faktiskt en 360 i rondellen då jag kört fel och skulle tillbaka dit jag kom ifrån.. så jag var inne i rondellen bra länge innan långtradaren. Och bara anledningen att det är obekvämt att stanna om man har 60 ton bakpå godkänner jag inte riktigt rakt av.

Jag ser det absolut inte som att jag gjorde något fel rent lagligt.. Sen kan man diskutera hurvida jag borde tagit större till att långtradaren har det tungt och svårt och skippat tutandet.
Ok Joel om tradaren bromsat så hade den väl blockerat i princip hela din utfart ur rondellen och samtidigt orsakat större störningar än nu tänk på att efter stoppet ska han igång igen med ytterligare hinder! Det är såna som du som inte verkar vilja sammarbeta i trfiken som stör mest.
Jo jag har också en kamera igång i bilen under färd men den är till för att dokumentera om något allvarligt skulle inträffa inte faen sitter jag och lägger upp tveksamma händelser på nätet hela tiden eftersom det är ganska oviktigt.
Låt polisen sköta jobbet med trafiken och sluta lek polis själv eller omskola dej själv till snut.
vetten skrev:Ok Joel om tradaren bromsat så hade den väl blockerat i princip hela din utfart ur rondellen och samtidigt orsakat större störningar än nu tänk på att efter stoppet ska han igång igen med ytterligare hinder! Det är såna som du som inte verkar vilja sammarbeta i trfiken som stör mest.
Jo jag har också en kamera igång i bilen under färd men den är till för att dokumentera om något allvarligt skulle inträffa inte faen sitter jag och lägger upp tveksamma händelser på nätet hela tiden eftersom det är ganska oviktigt.
Låt polisen sköta jobbet med trafiken och sluta lek polis själv eller omskola dej själv till snut.
Fast, vad han han gör på sin fritid har väl du inget med att göra? Låt han lägga upp filmer om han vill (inget du behöver titta på heller om det inte passar), värre saker har hänt :)

Svälj er stolthet båda två nu, något otrevlig stämning i två trådar nu..
svergie2 skrev:
vetten skrev:Ok Joel om tradaren bromsat så hade den väl blockerat i princip hela din utfart ur rondellen och samtidigt orsakat större störningar än nu tänk på att efter stoppet ska han igång igen med ytterligare hinder! Det är såna som du som inte verkar vilja sammarbeta i trfiken som stör mest.
Fast, vad han han gör på sin fritid har väl du inget med att göra? Låt han lägga upp filmer om han vill (inget du behöver titta på heller om det inte passar), värre saker har hänt :)

Svälj er stolthet båda två nu, något otrevlig stämning i två trådar nu..
Klart att han får lägga upp sina filmer vill jag inte titta så behöver jag inte det, men polis kan han leka hemma i sandlådan inte i trfiken.
Bara för att jag tycker att olagliga saker som du tycker är okej är fel betyder det inte att jag leker polis. Tutan får användas när det kan uppstå fara eller om man behöver uppmärksamma något som kan vara farligt. Det händer att jag missbedömmer och tutar utan att det hade behövt, men bara för det så betyder det inte att jag leker polis.
Däremot är jag inte lika tyst och timid som den "vanlige" svensson-bilföraren (som ofta inte tutar när det är helt nödvändigt också) utan ser till att göra mig hörd när det behövs, och som sagt ibland när det inte hade behövts också... hellre en tutning för mycket en en utebliven som orsakar en krock.

När det gäller filmerna jag lägger upp är det som sagt frivilligt. Jag tycker dock att det är rätt trevligt med åsikter, så länge det kan hållas på en lite mindre aggressiv nivå än den du satte. Det kan ju vara regler vi uppfattar olika, och då är det ju inte helt fel att man kollar av lite vad andra tycker och hur det har tolkats i t.ex vissa domar och av polisen.
joel80 skrev:Jag förstår dilemmat med tung lastbil och seg start.. Men i fallet ovan var jag inne i rondellen långt innan och genafe verkligen inte, körde inte speciellt snabbt heller.. Jag gjorde faktiskt en 360 i rondellen då jag kört fel och skulle tillbaka dit jag kom ifrån.. så jag var inne i rondellen bra länge innan långtradaren. Och bara anledningen att det är obekvämt att stanna om man har 60 ton bakpå godkänner jag inte riktigt rakt av.

Jag ser det absolut inte som att jag gjorde något fel rent lagligt.. Sen kan man diskutera hurvida jag borde tagit större till att långtradaren har det tungt och svårt och skippat tutandet.
Tror att du sitter på svaret i ditt sista stycke! ;-)
Har själv kört ut i många rondeller fast det varit trafik inne i dem. Kan jag ha fart med mej in i rondellen är jag förbi innan det blir trångt. Om jag däremot ska dra igång från stillastående blir jag ivägen även för bilar som ännu inte kört in i rondellen när jag börjar köra. Förstår chaffisen till fullo. Du tappade max två sekunder på hans manöver.

Det finns inget obekvämt med att stanna med 60 ton. Däremot blir allt mycket smidigare om man kan ha fart med sej.

Så kontentan blir: Hur vi tradarchaffisar än gör så blir vi på nått sätt ivägen för någon!! ;-)

//David
För min del är trafikreglerna trubbiga och ska endast ses som juridiska. Men jag anser att kan försöka öka smidigheten något i vissa lägen. Oftast kan man det. Och vissa i andra lägen kan det vara rimligt att inte följa reglerna helt, ibland dessutom för ökad säkerhet.

Exempel på att öka smidigheten kan vara att inte hålla så hört på sin egen "rätt" för att t.ex. underlätta för en tradare så att den kan fortsätta ut utan att behöva stanna helt. Ofta visar de att de avser att stanna. Då kan jag ibland sakta in på ett tydligt sätt och ge en liten vink till tradarchaffisen att det är ok för mig att tradaren kan köra ut. Men det hela bygger på att jag är ensam bil, eller att trafiksituationen i övrigt medger detta så att inga missförstånd uppstår, samt att tradarchaffisen börjat visa sin avsikt att lämna företräde. Jag undviker också detta när bilar ligger direkt bakom eftersom de kan bli uppretade att en tradare släpps ut. Men om det kan genomföras på ett vettigt sätt så består vinsten i att tradaren kan rulla ut med sin lägre fart direkt utan att först stanna helt för att sedan sätta igång igen. Det kan dessutom vara extra svårt för tradaren att komma ut då man stannat helt eftersom det måste till en större lucka i trafiken. Och det är absolut inga tekniska problem för en tradare att rulla igång efter stillastående men det är helt klart enklare och smidigare om det kan undvikas. Och ofta behöver ingen av oss stanna helt utan man justerar bara timingen så det stämmer bättre för båda parter. För min egen del är det inga problem att acceptera en "förlorad plats". I tätortstrafik betyder det ändå ingenting. Olika fordonstyper har olika tekniska egenskaper som igångsättningsförmåga och manöverutrymme. Jag tycker man ska försöka underlätta om man kan.

Exempel på det när det kan vara lämpligt att bryta mot regelverket är om det finns obevakat övergångsställe på väg med mer än ett körfält i samma riktning. Jag brukar undvika att stanna, och lura ut fotgängaren på vägen, eftersom risken att jag blir omkörd är överhängande. Och det är mycket farligt för fotgängaren. Min bedömning gör jag från fall till fall. Jag är inte nöjd med detta beteende själv. Men trafikmiljön är ju så här illa. Och i vissa situationer är det helt klart bättre för säkerheten. Men detta är ett svårt dilemma som egentligen har sin orsak i en orimlig trafikmiljö.
Klokt skrivet Camel.. Tycker fallet i filmen är svåranalyserat så här i efterhand.. och inte rakt av kan passa in på ditt exempel. :)
Det var inte möjligt för mig att på nått sätt "bara anpassa farten lite" då marginalen och den lucka som tradaren tog var lite väl liten.. Jag kunde ha saktat in tidigare men hade ändå varit tvungen att stanna, samt att som man ser i klippet, även bilar bakom mig som kommer im i rondellen efter mig fick stanna.. Det blev lite rörigt då jag inte visste om nån av de som låg u höger körfält efter tradaren skulle köra rakt fram.. Man blir gärna inte stillastående i en rondell när det är myxket trafik runtkring.
Mitt filval var inte heller fel då jag som sagt gjorde en 360.
joel80 skrev:Klokt skrivet Camel.. Tycker fallet i filmen är svåranalyserat så här i efterhand.. och inte rakt av kan passa in på ditt exempel. :)
Jag tänkte inte så mycket på just exemplet i din film. Det var mer en allmän reflektion. Det är alldeles för lite vilja till samarbete i dagens trafik.
  • 1
  • 163
  • 164
  • 165
  • 166
  • 167
  • 356
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E