...

Moderator: Moderatorer

Jag hade bra koll på övergångsstället och att det inte var personer i närheten.. Hade koll på lastbilen också och släppte inte gasen av grinighet.. Vilket jag kanske borde gjort och inte "hävdat min rätt". Såg när jag kollade på det i efterhand att jag kunde ha softat lite där.. :)
Fattar inte varför du tutar och irriterar dej på tradaren i rondellen? Det är så man kör genom en rondell med ett långt släp efter sej och man behöver inte blinka vänster i en rondell även om det hjälper, det är du som ligger i vänsterfilen som ska släppa fram eftersom du ska korsa hans körbana, obs att en rondell är att betrakta som en raksträcka med en fyrvägskorsning, jag blir irriterad på att flera gånger fått fingret av dom som hävdar att dom har företräde från vänsterfil och som ska rakt fram och det även om jag blinkar vänster.
Lär er köra i en rondell istället för att klaga på dom som kör i högerfil genom rondellen vilket dom faktiskt får göra och dom som kör vänsterfil genom, vilket också är tillåtet, inser att dom inte har företräde ut före dom i högerfilen, tänk högerregeln där.
Du får inte köra in i en rondell om det kommer bilar från vänster. Dom har företräde.. Även om dom ligger i vänsterfilen. Jag blinkade också tydligt höger efter jag passerat sista avfarten innan jag skulle ut. Lastbilen gör fel.. Däremot kan jag ha förståelse för att man har det svårare p.g.a seg start o långt fordon.. Men det där var inte i närheten av rimlig lucka för att han skulle hinna ut.

Jag vet exakt hur en rondell funkar och att man inte behöver blinka vänster.. Men jag vet också hur en korsning funkar.. Vilket varje anslutande väg till en rondell räknas som.. och man får inte köra in i en korsning om man hindrar den trafik som kommer på den väg man ska ansluta till om den vägen är huvudled. (vilket en rondell räknas som.)
Rätt under förutsättning att det finns rondellmärke. Om det inte finns rondellmärke gäller högerregeln.
joel80 skrev:Du får inte köra in i en rondell om det kommer bilar från vänster. Dom har företräde.. Även om dom ligger i vänsterfilen. Jag blinkade också tydligt höger efter jag passerat sista avfarten innan jag skulle ut. Lastbilen gör fel.. Däremot kan jag ha förståelse för att man har det svårare p.g.a seg start o långt fordon.. Men det där var inte i närheten av rimlig lucka för att han skulle hinna ut.

Jag vet exakt hur en rondell funkar och att man inte behöver blinka vänster.. Men jag vet också hur en korsning funkar.. Vilket varje anslutande väg till en rondell räknas som.. och man får inte köra in i en korsning om man hindrar den trafik som kommer på den väg man ska ansluta till om den vägen är huvudled. (vilket en rondell räknas som.)
Jag uppfattar det som att lastbilen redan börjat köra in i rondellen och att det är du som gör fel, du måste faktiskt tänka lite du också när du kör och att det är mycket svårare att få upp fart med 40-60 ton bakom ryggen sen går det ju faktiskt lite snabbare att komma genom rondellen om man som du verkar ha som vana att ligga i vänsterfil genom.
Nej Joel, det där var ett lågvattenmärke i dina filmer, bara att fråga alla andra som någon gång kört en tradare ?:-/
Jag uppfattar det som att Joel redan innan är i rondellen, dvs att han skulle till vänster i den och därmed brummar lastbilen rakt ut, däremot uppfattar jag det som att lastbilen aldrig stannar helt vilket jag av praktiska skäl kan förstå men det kanske inte var helt klokt gjort.
Ja men det är väl tradaren också och inte faen bromsar man väl i 60 ton bara för att det kommer en sketen Volvo som tror att han har rätt bara för att han kom in i rondellen en sekund före! Eller!!! Har någon som uttalar sej om detta någonsin haft 60 ton bakom ryggen och som vet hur lång tid det tar att stanna för att sen börja om och det i en rondell.
Trams det är vad det är och en personbil som kör i vänsterfil in i en rondell ja den genar och har klart högre hastighet än denna tradare har, varför ska en tung tradare över huvud taget bry sej och om ni hade krockat så lovar jag att Joel oavsett filmen torskat.
Ganska hänsynslöst faktiskt.
Det måste väl finnas fler än jag som varit med och kört tunga fordon som varit med om detta?
Faktiskt råkar jag ut för detta med vänsteråkare som tror att dom har förkörsrätt bara för att dom ligger i vänsterfil fast jag blinkar vänster genom rondellen och ska rakt fram och då oftast för mej när jag kör min vanliga Toyota, börja försöka tänka!!!
  • 1
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 166
  • 356

På samma sätt tror jag också dies[…]

Den där motorn ska väl ha 98 oktan, om m[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]

En reseladdare som man kan plugga in i ett vanligt[…]