- fre 31 jan 2014, 23:56
#831345
Så normalt om man ökar från 80km/h - 83km/h så är det 20 minuters "vinst" på 8 timmar.
Om man kör 72 mil så "vinner" man exakt en timme om man kör i 90km/h istället för i 80km/h. Tar 9h i 80km/h och 8 timmar i 90km/h. Så det är klart att på längre sträckor så har det betydelse om man kan öka så pass mycket. Sen är det ju klart att man kanske inte kan hålla så hög fart hela resan, men då är ju ökningen inte heller 10km/h i snitt.
Severin skrev:Vinsten på 3 km/h på 8 timmar utan störningar blir ungefär 10 minuter.Exakt vad det blir i tid beror på mellan vilka hastigheter du jämför. Ju lägre hastigheter desto längre tid. För att skillnaden på 3km/h ska vara 10 minuter måste man köra i 140km/h respektive 143km/h. :)
Från 80 till 90 under mina 70-75 mil blir en vinst körtidsmässigt ungefär 45 minuter och då åker jag även riksvägar som Europavägar.
Jag ligger i 85 enligt mätaren och enligt gps så går det då 82-83 och man stressar över körtiden då den ligger mellan 9,5 och 10 timmar hela tiden
Så normalt om man ökar från 80km/h - 83km/h så är det 20 minuters "vinst" på 8 timmar.
Om man kör 72 mil så "vinner" man exakt en timme om man kör i 90km/h istället för i 80km/h. Tar 9h i 80km/h och 8 timmar i 90km/h. Så det är klart att på längre sträckor så har det betydelse om man kan öka så pass mycket. Sen är det ju klart att man kanske inte kan hålla så hög fart hela resan, men då är ju ökningen inte heller 10km/h i snitt.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13