...

Moderator: Moderatorer

Severin skrev:Vinsten på 3 km/h på 8 timmar utan störningar blir ungefär 10 minuter.

Från 80 till 90 under mina 70-75 mil blir en vinst körtidsmässigt ungefär 45 minuter och då åker jag även riksvägar som Europavägar.

Jag ligger i 85 enligt mätaren och enligt gps så går det då 82-83 och man stressar över körtiden då den ligger mellan 9,5 och 10 timmar hela tiden
Exakt vad det blir i tid beror på mellan vilka hastigheter du jämför. Ju lägre hastigheter desto längre tid. För att skillnaden på 3km/h ska vara 10 minuter måste man köra i 140km/h respektive 143km/h. :)
Så normalt om man ökar från 80km/h - 83km/h så är det 20 minuters "vinst" på 8 timmar.

Om man kör 72 mil så "vinner" man exakt en timme om man kör i 90km/h istället för i 80km/h. Tar 9h i 80km/h och 8 timmar i 90km/h. Så det är klart att på längre sträckor så har det betydelse om man kan öka så pass mycket. Sen är det ju klart att man kanske inte kan hålla så hög fart hela resan, men då är ju ökningen inte heller 10km/h i snitt.
Användarvisningsbild
av joel80
Jo, så sant.. förstår att snitthastigheten är svår att höja med 10km/h från 80km/h till 90km/h med långtradare.
Skulle man kunna det under hela 8 timmar så stämmer dock mina siffror. ;)
Användarvisningsbild
av Severin
Exempel från Örebro till Söderhamn är det ca 33 mil och då blir det en skillnad på ca 20 min mellan 80 och 90.

Det kan vara en skillnad på att inte komma fram eller inte och då menar jag att en rast räcker inte.

Denna hetsjakt som blir är inte bra för någon, varken vi chaufförer eller medtrafikanter.

Cabotaget som breder ut sig som en löpeld gör inte saken bättre heller
Användarvisningsbild
av joel80
Cabotage var jag tvungen att googla.. :)

Det är alltså dom reglerna som reglerar hur utländska chaufförer får köra inrikes transporter när de kört hit med andra transporter?
Användarvisningsbild
av joel80
Jo jag såg det där avsnittet i UG. Mycket som inte blivit så bra av EU..
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är bara att konstatera att vi bor i ett bra land om vi inte har värre saker att bli irriterade på, än att man får hejda sig då två långtradare vill om varandra. :D :-)-)
Vi måste ju även nämna den jättefina färdskrivaren som ger dig 2 minuter i körtid för varje 30 sekunder du flyttar bilen, tänk dig en sopbil eller paketbil i centrum en stund så ser du tiden rinna dig ur fingrarna - bokstavligen.
Vad gäller filmen dock, så hade jag personligen inte kört om mer än sopbilen - där hade jag gått tillbaka till höger och väntat på nästa tillfälle. Men så kör jag aldrig fortare än 80 med släp (annars 90), jag har ju betalt per timme och sällan några problem att komma hem igen.
av llesrof
Åkerierna skyller förstås på kunderna och att de måste ha sina leveranser i tid? Jag tror att folk mår bättre med lite mer slack i tidsplaneringen. I teorin blir det inga punkteringar, köer eller sliriga motlut, men det blir det i verkligheten. Och det är ju i verkligheten vi lever.
  • 1
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 553

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]