Man ser DRL-blar utan bakljus rätt ofta nu för tiden. Det konstiga är att i sydliga länder innan DRL kom körde inte bilar utan bakljusen tända nattetid. I alla fall inte i sådan utsträckning att man lade märke till något problem. Antagligen blir folk lurade av att DRL lyser fram, så när de kör bilen tror de att halvljuset är tänt. Jag fattar inte hur vissa förare kan undgå att märka skillnaden mellan DRL och halvljus när man kör i mörker. Jag fattar heller inte varför det ska vara så svårt att begripa för biltillverkare/generalagenter att bakljusen
ska vara tända ihop med DRL även dagtid. Vad jag förstår finns inget förbud i lagen mot detta. Det har vi konstaterat i en annan tråd. Men det finns tillåtelse i lagen för att ha bakljusen släckta på vissa bilar. Frågan är varför generalagenterna inte driver detta hårdare. Det är kvalificerat skitsnack att detta skulle vara ett handelshinder. På dagens bilar är allt som behövs en mjukvaruändring. Om det skulle uppfattas som ett handelshinder, ja då är mitt förslag att man ändrar lagen så att mjukvara måste finnas så att man åtminstone i menysystemet kan göra en inställning. En inställning som vid import till Sverige skulle sättas till tända bakljus av generalagenten. Detta är fullt lösbart, högst sannolikt även retroaktivt på redan sålda bilar. Då blir alla bilar lika i tillverkningen och inget handelshinder behöver föreligga. Men systemet skulle naturligtvis kunna göras hur komplicerat som helst med styrning per ljusförhållande, torkare, årstid, gps, körsätt, hastighet, etc. Ja vad som helst.
Men den enklaste lösningen av dem alla har man missat: att mjukvaran ser till att bakljusen är tända. Alltid. Konstigt att det inte är mer debatt om detta. Och jag garanterar: några tekniska hinder att göra mjukvara som fungerar vettigt finns inte. På den absoluta majoriteteten av dagens bilar drivs belysningen av mjukvaruinitierade drivkretsar. Det handlar alltså inte om att börja koppla om en massa ledningar och reläer bara för den Svenska marknaden. Så enligt mitt sätt att se det finns inga ursäkter. Bara handelshinder. Och att påminna förare av DRL-bilar med släckta bakljus nattetid kostar mycket energi om man blinkar med xenonlysen. Så argumentet om energibesparing minskar/faller bort på våra breddgrader. :mrgreen:
Ursäkta mig Joel för OT, men jag blev tvungen att skriva av mig efter att ha titta på din film. Roligt med dina filmer förresten.

-)