...

Moderator: Moderatorer

#916605
Kan det möjligtvis vara så att han hade el-kollaps? Men det försvarar inte hans beteende, han borde stannat och kört bilen till verkstad i dagsljus. ??:-/
#918360
Minst en varje resa utan lysen åt nått håll.. trots becksvart ute. Jag vet inte om jag är mest förundrad eller förtvivlad. När i hel**te blev det så här illa?

Lite annat av det gamla vanliga också:
[youtube]jF9VdeXssx4[/youtube]

https://www.youtube.com/watch?v=jF9VdeXssx4
#918397
Man ser DRL-blar utan bakljus rätt ofta nu för tiden. Det konstiga är att i sydliga länder innan DRL kom körde inte bilar utan bakljusen tända nattetid. I alla fall inte i sådan utsträckning att man lade märke till något problem. Antagligen blir folk lurade av att DRL lyser fram, så när de kör bilen tror de att halvljuset är tänt. Jag fattar inte hur vissa förare kan undgå att märka skillnaden mellan DRL och halvljus när man kör i mörker. Jag fattar heller inte varför det ska vara så svårt att begripa för biltillverkare/generalagenter att bakljusen ska vara tända ihop med DRL även dagtid. Vad jag förstår finns inget förbud i lagen mot detta. Det har vi konstaterat i en annan tråd. Men det finns tillåtelse i lagen för att ha bakljusen släckta på vissa bilar. Frågan är varför generalagenterna inte driver detta hårdare. Det är kvalificerat skitsnack att detta skulle vara ett handelshinder. På dagens bilar är allt som behövs en mjukvaruändring. Om det skulle uppfattas som ett handelshinder, ja då är mitt förslag att man ändrar lagen så att mjukvara måste finnas så att man åtminstone i menysystemet kan göra en inställning. En inställning som vid import till Sverige skulle sättas till tända bakljus av generalagenten. Detta är fullt lösbart, högst sannolikt även retroaktivt på redan sålda bilar. Då blir alla bilar lika i tillverkningen och inget handelshinder behöver föreligga. Men systemet skulle naturligtvis kunna göras hur komplicerat som helst med styrning per ljusförhållande, torkare, årstid, gps, körsätt, hastighet, etc. Ja vad som helst. Men den enklaste lösningen av dem alla har man missat: att mjukvaran ser till att bakljusen är tända. Alltid. Konstigt att det inte är mer debatt om detta. Och jag garanterar: några tekniska hinder att göra mjukvara som fungerar vettigt finns inte. På den absoluta majoriteteten av dagens bilar drivs belysningen av mjukvaruinitierade drivkretsar. Det handlar alltså inte om att börja koppla om en massa ledningar och reläer bara för den Svenska marknaden. Så enligt mitt sätt att se det finns inga ursäkter. Bara handelshinder. Och att påminna förare av DRL-bilar med släckta bakljus nattetid kostar mycket energi om man blinkar med xenonlysen. Så argumentet om energibesparing minskar/faller bort på våra breddgrader. :mrgreen:

Ursäkta mig Joel för OT, men jag blev tvungen att skriva av mig efter att ha titta på din film. Roligt med dina filmer förresten. :-)-)
#918399
Skriver du sånna klokheter får du gärna gå OT.. vilket det egentligen inte är då jag ju ständigt gnäller på samma sak i filmerna. ;)
#918465
Till största delen slav av bilägaren att inte läsa den tjocka bok som medföljer köpet, men det är ju coolare att pilla på nallen eller stereon istället. Garanterat att 90% inte ens öppnat boken när dom inte kan justera sin belysning korrekt efter tillfälle.
5000kr/per "lampa"(har man 2st per sida blir det 10000kr per sida, totalt 20 loppor vid DRL åkande i mörker och släkt bak) bakåt i böter samt kostnad för omprogrameringen samt nerladdningen är lagom OM det är DRL man åker på. Skall svida så man lär sig då detta tydligen är enda som fungerar när uppmanade av andra inte fungerar på dessa åkande mörklagda zombies. Men så behöver man ej heller slå av helljuset när man ligger bakom dessa då dom inte "syns" utan belysning bakåt. Reflex ä ingen ursäkt eller ens tillräckligt för att synas då det ej är en ljuskälla.
#918517
Jag ska erkänna en tabbe jag gjorde igår... :oops:

Skulle iväg med bilen, backade ut och skulle koppla till släpen efteråt när bilen står på gatan. För att inte blända bilister som körandes på gatan (jag stod på vänster sida) så slog jag på parkeringsljuset.
Kopplade släpen, lastade in tanten och ungarna. Slutligen mig själv och så bar det av. Ut på huvudgatan i byn där en bil blinkade på mig. Skänkte inte en tanke på varför och trodde att han kanske jag tyckte jag körde ut för nära honom eller nåt.
Kommer ut på vajerräckesvägen och hinner väl köra ca en km då jag möter en bil med en trasig lampa. Först då börjar jag fundera på hur dåligt jag tyckte mitt halvljus lös...
Xenonlamporna tändes bra snabbt då! Det var vid 16:30 så det var i princip helt mörkt ute. Man lär sig av sina misstag...
#918523
Du hade fattat om du mött mig.. För att göra det överdrivet tydligt (som inte funkar på vissa ändå) så brukar jag först ta en snabb blink med helljuset, så man får uppmärksamheten, sen tända och släcka mina egna lampor ett par gånger.
Det hade du inte missförstått, så pass mycket tror jag i allafall om dig! ;)
#918815
joel80 skrev:Minst en varje resa utan lysen åt nått håll.. trots becksvart ute. Jag vet inte om jag är mest förundrad eller förtvivlad. När i hel**te blev det så här
Kan glädja dig att jag kom hem från en resa Skövde (Billingehus) tur och retur. Inte en enda bil såg jag på hela 60 milaresan utan bakljus. :D
  • 1
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 356

Jag har också ny på gång fr&arin[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

VOC fram sänker inget, då får du […]

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]