Jag tycker det är illa och hade blivit rejält irriterad om jag hamnade i situationen som du gjorde i din film Joel. Men samtidigt kan jag till viss del förstå förarna, detta delades på en lastbilssida på facebook för inte alls länge sedan
Min verklighet.
Vilket fantastiskt yrke jag har. Om jag skulle följa lagen hade jag varit tvungen att ha 45 minuters rast 1 km från åkeriet för att få köra den sista kilometern lagligt. Borde ta två minuter. Självklart är det enligt mig helt oacceptabelt varpå jag körde ändå. Tyvärr är det så att jag det närmsta året riskerar att få 3000 i böter för detta. När man berättar sånt här för folk som inte kör lastbil skrattar dom och tror att man skojar. Men nej... Jag är allvarlig. Jag har faktiskt fått böter för att jag tog rast utan att först köra 1 minut. Åklagaren tyckte faktiskt att det var ett så pass allvarligt brott att det var värt att dra till Tingsrätten. Självklart blev jag dömd för denna grova brottslighet. Det roliga är att både tingsrätten, polis och åklagare höll med om att jag hade haft en rast. Men eftersom jag inte kört minst 1 minut så var det inte en korrekt rast.
Om vi nu ska återvända till nattens fasansfulla brott tänkte jag ge er liten funderare...
Du sitter på ditt kontor och klockan slår 15:58 när du blir informerad om att nu måste du ha 45 minuter rast för att få jobba de två sista minuterna annars riskerar du 3000 i böter. Tycker du det skulle vara okej? Nä jag tänkte väl det.
Detta är tyvärr verkligheten inom åkerinäringen. Och återigen... Jag skämtar inte. Vi jagas för så lite som en minut. Dela gärna denna status till dina vänner. Fler borde få reda på hur polis och åklagare värderar vad dom ska lägga krutet på.
Jag pratade också med en lastbilschaufför för ett tag sedan som återkommande körde till samma ställe och hämtade någonting. Normalt sett så hann han till stället med några minuters marginal innan han behövde ha rast och kunde då ha rast medans de på stället lastar lastbilen åt honom.
Kom han bakom någon som körde långsammare än honom på motorvägen dit och inte kunde köra om så hände det att han var tvungen att stanna för rast mindre än fem minuter ifrån stället. Så då kan jag till viss del förstå att de kör om, därmed inte sagt att jag försvarar det fullt ut eller inte tycker man kan vänta till ett bra tillfälle.