...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
I det här fallet handlade det alltså om ca 25-30 sekunder om föraren hade väntat 2 mil med att göra omkörningen.. då hade han kommer förbi Arlanda och trafikintensiteten minskat kraftigt. Att han också körde för fort när han gjorde omkörningen tycker jag inte är till fördel för argumentet om att det är allas väg.
En förare (oavsett lastbil eller personbil) som orsakar olägenheter för 20-30 andra i trafiken, kanske betydligt fler, för en tidsvinst på 25-30sek, har inte mitt medlidande.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag tycker det är illa och hade blivit rejält irriterad om jag hamnade i situationen som du gjorde i din film Joel. Men samtidigt kan jag till viss del förstå förarna, detta delades på en lastbilssida på facebook för inte alls länge sedan
Min verklighet.
Vilket fantastiskt yrke jag har. Om jag skulle följa lagen hade jag varit tvungen att ha 45 minuters rast 1 km från åkeriet för att få köra den sista kilometern lagligt. Borde ta två minuter. Självklart är det enligt mig helt oacceptabelt varpå jag körde ändå. Tyvärr är det så att jag det närmsta året riskerar att få 3000 i böter för detta. När man berättar sånt här för folk som inte kör lastbil skrattar dom och tror att man skojar. Men nej... Jag är allvarlig. Jag har faktiskt fått böter för att jag tog rast utan att först köra 1 minut. Åklagaren tyckte faktiskt att det var ett så pass allvarligt brott att det var värt att dra till Tingsrätten. Självklart blev jag dömd för denna grova brottslighet. Det roliga är att både tingsrätten, polis och åklagare höll med om att jag hade haft en rast. Men eftersom jag inte kört minst 1 minut så var det inte en korrekt rast.

Om vi nu ska återvända till nattens fasansfulla brott tänkte jag ge er liten funderare...
Du sitter på ditt kontor och klockan slår 15:58 när du blir informerad om att nu måste du ha 45 minuter rast för att få jobba de två sista minuterna annars riskerar du 3000 i böter. Tycker du det skulle vara okej? Nä jag tänkte väl det.

Detta är tyvärr verkligheten inom åkerinäringen. Och återigen... Jag skämtar inte. Vi jagas för så lite som en minut. Dela gärna denna status till dina vänner. Fler borde få reda på hur polis och åklagare värderar vad dom ska lägga krutet på.
Jag pratade också med en lastbilschaufför för ett tag sedan som återkommande körde till samma ställe och hämtade någonting. Normalt sett så hann han till stället med några minuters marginal innan han behövde ha rast och kunde då ha rast medans de på stället lastar lastbilen åt honom.
Kom han bakom någon som körde långsammare än honom på motorvägen dit och inte kunde köra om så hände det att han var tvungen att stanna för rast mindre än fem minuter ifrån stället. Så då kan jag till viss del förstå att de kör om, därmed inte sagt att jag försvarar det fullt ut eller inte tycker man kan vänta till ett bra tillfälle.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag är helt med på att de reglerna är galna (Läste på den sidan som var länkad här några sidor tillbaka).
Frågan är om det verkligen var för att tjäna in den halvminuten som behövdes som han gjorde omkörningen eller om det bara var att han inte ville ligga bakom och köra 3km/h saktare än vad han kunde.

Hela regelsystemet skulle behövas ses över.. onödigt och dumt att det finns regler som stressar förare av stora långtradare till misstag eller för höga hastigheter. Man skulle öka tiden och samtidigt införa en "max kilometer" innan rast. Då går det ju att planera bättre för förare och åkerier.
av NilsO
Brainy skrev: Jag pratade också med en lastbilschaufför för ett tag sedan som återkommande körde till samma ställe och hämtade någonting. Normalt sett så hann han till stället med några minuters marginal innan han behövde ha rast och kunde då ha rast medans de på stället lastar lastbilen åt honom.
Kom han bakom någon som körde långsammare än honom på motorvägen dit och inte kunde köra om så hände det att han var tvungen att stanna för rast mindre än fem minuter ifrån stället. Så då kan jag till viss del förstå att de kör om, därmed inte sagt att jag försvarar det fullt ut eller inte tycker man kan vänta till ett bra tillfälle.
I ett sånt läge, där man inte vet om man hinner fram eller ej innan man måste ta rast, vore det väl mer förnuftigt att chauffören tog rast tidigare, låt säga halvvägs på sträckan. Då slipper man ju stressen. Annars är ju tiden helt enkelt för snålt tilltagen. För *jag* är åtminstone ganska tacksam för att det finns regler för hur länge chaufförerna får köra.
Användarvisningsbild
av SvenB
NilsO skrev: I ett sånt läge, där man inte vet om man hinner fram eller ej innan man måste ta rast, vore det väl mer förnuftigt att chauffören tog rast tidigare, låt säga halvvägs på sträckan. Då slipper man ju stressen. Annars är ju tiden helt enkelt för snålt tilltagen. För *jag* är åtminstone ganska tacksam för att det finns regler för hur länge chaufförerna får köra.
Matrast ja, men om det är i slutet på körningen är det nog inte så roligt att behöva ta nattvilan 5 minuter från garaget. Inför max körsträcka i stället för max tid. Jag har en kamrat som kör långtradare. Han kör från Stockholm med lass som skall till Helsingborg. Han kör till Ödeshög där han möter en bil som kommer från Helsingborg. I Ödeshög byter de flak och släp med varandra. Efter matrast kör var och en tillbaka till hemorten. Skulle någon av dom vara sena och inte kunna köra ända till mötesplatsen utan att ta rast på annan plats, blir även den andra försenad och kan inte köra tillbaka till Helsingborg/Stockholm.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av vetten
Körde för två veckor sen en tur på 30 mil och använde min gps som räknar ut hur lång tid det skulle ta att köra sträckan och om jag av någon anledning blev en minut efter så va det mycket svårt att köra igen den även om jag i flera mil låg över hastighetsbegrensnigen, så att man missar lite i fart betyder inte så mycket i slutändan.
NilsO skrev:
Brainy skrev: Jag pratade också med en lastbilschaufför för ett tag sedan som återkommande körde till samma ställe och hämtade någonting. Normalt sett så hann han till stället med några minuters marginal innan han behövde ha rast och kunde då ha rast medans de på stället lastar lastbilen åt honom.
I ett sånt läge, där man inte vet om man hinner fram eller ej innan man måste ta rast, vore det väl mer förnuftigt att chauffören tog rast tidigare, låt säga halvvägs på sträckan. Då slipper man ju stressen. Annars är ju tiden helt enkelt för snålt tilltagen. För *jag* är åtminstone ganska tacksam för att det finns regler för hur länge chaufförerna får köra.
Har inte bara med det att göra.

Vi får köra max 9 timmar per dag med undantag 10 timmar 2ggr/veckan.
Många körningar är så pass tajt att ett par km/h under ett pass på 70 mil gör mycke.

Detta är väldigt svårt för andra som inte är i branschen att förstå.

4000 riskerar vi att få böta om vi går över körtiden så fortkörningsböter är billigare
Severin skrev: Har inte bara med det att göra.

Vi får köra max 9 timmar per dag med undantag 10 timmar 2ggr/veckan.
Många körningar är så pass tajt att ett par km/h under ett pass på 70 mil gör mycke.

Detta är väldigt svårt för andra som inte är i branschen att förstå.

4000 riskerar vi att få böta om vi går över körtiden så fortkörningsböter är billigare
Kör man 88km/h istället för 85km/h under 8 timmar tar det knappt 17 minuter kortare tid att komma fram. Det är jävligt dåligt planerat av åkerierna (jag skäller alltså inte på förarna) om man inte kan ha en marginal med det tidsspannet.
Ska man förresten 70 mil på ett 8-timmars pass krävs det att man kör rätt mycket över hastighetsbegränsningen hela tiden och inte tar några raster. På 10 timmar bör det inte vara så stressigt om det är skaplig väg. Men lägger man in två 45 minutersraster blir det ju genast lite svårt att hinna såklart.. I slutändan tycker jag det ändå handlar om hur åkerierna planerar sina resor. Man kan tycka vad man vill om reglerna, men det är dom vi har just nu, och lägger man upp resor som inte går att köra utan att bryta mot lagar eller utan att man kan köra på ett trafiksäkert sätt borde straffen hamna där och inte bara på förarna.

I det här fallet tycker jag ju också att han kunde väntat 2 mil med manövern för att komma ut på väg med mindre trafikintensitet. Det skulle han förlorat 25 sek på.
Vinsten på 3 km/h på 8 timmar utan störningar blir ungefär 10 minuter.

Från 80 till 90 under mina 70-75 mil blir en vinst körtidsmässigt ungefär 45 minuter och då åker jag även riksvägar som Europavägar.

Jag ligger i 85 enligt mätaren och enligt gps så går det då 82-83 och man stressar över körtiden då den ligger mellan 9,5 och 10 timmar hela tiden
  • 1
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 553

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.