...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
sthlm skrev: Handlar bara om att sunt förnuft inte längre existerar.
Jag tror att sunt förnuft hos polisen skulle sabotera deras statistik väsentligt. :???:
av hamre
umekille skrev:Sitter du i en trafikstockning och biter på naglarna o kollar klockan stup i ett
blir nog körsättet därefter då du får fri väg oavsett väder o vind.
Ja det blir det nog eftersom man vill kunna hinna dit man ska innan tiden tar slut. Tyvärr.
Skulle det istället vara så att man körde efter mil per dag så skulle ju inte körsättet påverkas av en trafikstockning.
Användarvisningsbild
av joel80
Körde på E4:an vid Upplands Bro idag på väg norrut.. Kör typ ut bakom en långtradare, som i samma stund som jag ska byta fil för att komma ut (går i typ 90km/h på 110-vägen) så byter han till vänsterfilen för att köra om 2 st andra långradare.. som ligger i samma hastighet. Han kapar en bil som kommer bakom mig (som jag väntade på innan jag tänkte gå ut och köra om) och sen blir det en sju helvetes kö bakom då det tar minst 2 km för idioten att komma om.. och kommer om till slut gör han bara för att det ändå verkade vara vettiga förare i dom andra långtradarna, som faktiskt saktade in något när idioten efter en km inte ens kommit upp jämnsides.

Jag låg som andrabil bakom och drog av en väldigt omogen lång tutning när vi till sist kom om.. vilket han svarade på med en fånig honk honk.

Jag ska nog ägna honom ett exklusivt Yuotubeklipp från dashcamen.. lägger upp imorrn!
Idag fick jag äran att vara dagens irritationsmoment (dvs större irritationsmoment än vanligt :) ) för några bilister.
Jag skulle göra högersväng ut på en 70-väg med V70n och det var fritt att åka ut, endast några bilar långt bort som närmade sig. Och det har funkat många gånger förut att köra ut när bilarna varit så långt borta, så jag körde ut även denna gång.

När jag skulle upp i fart efter högersvängen började bilen kränga och man kände att hjulen snurrade och hade dåligt fäste eftersom det var så halt på vägen. Jag kom helt i otakt med gasen och bilen körde i zigzag på vägen ett bra tag (men i rätt fil, som tur var). :shock: Bilarna som tidigare varit långt borta kom förstås ifatt. Riktigt arga var de och tutade och blinkade i nacken! Jag blev mest förvånad över att de fortfarande ville köra i 70, trots att de måste ha sett hur halt det var. :???:
av NilsO
joel80 skrev:Körde på E4:an vid Upplands Bro idag på väg norrut … Jag ska nog ägna honom ett exklusivt Yuotubeklipp från dashcamen.. lägger upp imorrn!
Men det där är något jag aldrig begriper: Varför, varför, varför saktar [nästan] aldrig lastbilar ner när de blir omkörda av andra lastbilar? Bara litegrann? Hade de saktat ner med 10 km/h hade ju omkörningen gått på ett huj.

Vore intressant att få höra någon lastbilsförares perspektiv på saken.
Användarvisningsbild
av joel80
Om det ens behövs att den som blir omkörd ska sakta in för att omkörningen ska funka kanske det från början inte finns så stor anledning till omkörning kan jag tycka! Den som kör om får ligga kvar bakom om den inte kan köra om med mer än ett par km/h högre hastighet. Den tidsvinsten som de 2-3km/h gör är inte skäl nog att stoppa upp 20-30 bilar som får köra 20km/h under hastighetsbegränsningen under tiden.
Plus all irritation som uppstår i den kön och då plötsligt högerkörfältet går fortare skapar en dålig trafikmiljö för alla.. bara för att en idiot inte kan ta hänsyn och ligga bakom en kollega.
Är det väldigt glest med trafik är det en annan sak.. då kanske 1-2 bilar blir uppstoppade en liten stund.. då är det inte lika stor sak tycker jag.

Edit:
Jag la upp hela händelsen på min dashcamkanal:
[youtube]id85CS9wdjY[/youtube]
NilsO skrev:
joel80 skrev:Körde på E4:an vid Upplands Bro idag på väg norrut … Jag ska nog ägna honom ett exklusivt Yuotubeklipp från dashcamen.. lägger upp imorrn!
Men det där är något jag aldrig begriper: Varför, varför, varför saktar [nästan] aldrig lastbilar ner när de blir omkörda av andra lastbilar? Bara litegrann? Hade de saktat ner med 10 km/h hade ju omkörningen gått på ett huj.

Vore intressant att få höra någon lastbilsförares perspektiv på saken.

Det tar för lång tid... Läs det jag som jag länkade in för någon dag sedan...

Något som är irriterande är tomma vs. tunga långtradare längs kuperade vägar. Nerför påbörjar den tunga omkörningen, när det sen blir lite uppför så går den tomma lättare än den tunga och kör ifrån. Ibland så kan det hålla på länge..
av NilsO
Tack, intressant läsning (och ledde till lite vidare läsande om lastbilschaufförernas vardag också).

Men nu är det ju inte så att lastbilschaufförerna äger motorvägarna, lika lite som någon annan vars jobb är stressande.

Jag tycker fortfarande att är man vettig lastbilschaufför och blir omkörd av en som saknar vett – då saktar man ner om det behövs för att inte trafiken ska störas. Så gör vettiga förare av andra fordon när det behövs.
Användarvisningsbild
av SvenB
Helt riktigt, ingen äger motorvägarna. Men vi privatbilister har inte några körtider som stadgas i lag. Dessa tider måste passas annars riskerar du att antingen få övernatta i bilen en bit från destinationsplatsen, eller riskera böter. Du behöver inte ens bli upptäckt den dagen. Vid trafikkontroll senare går de tillbaka och kontrollerar i färdskrivaren att vilotiden är uppfylld.
  • 1
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 553
Tysta sommardäck V90

Jag tolkar det som att däckmodellen rekommend[…]

Srs

Jag skulle byta bälteslåset. Nu var det[…]

Hejhej! Jag planerar att installera en Trå[…]