...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Jo, jag erkänner ju att det kan irritera! Därav är det med i denna tråd. Kommentaren var väl mer inriktiad på diskussionen om det vore ett fall för polisen att köra så... Vilket jag inte tycker det är. Det har heller ingenting med "hattgubbar" eller dito gummor som frusit fast i 80 km/h att göra; det är en annan diskussion...
Irritation skriver vi om i denna tråden och då är det just irritationen som stiger när en vanlig bil håller 80 på motorvägen.

Vi kan ju bara för skoj skull diskutera om vissa med detta körsättet någonsin hade klarat en uppkörning. Svaret är att de hade de inte. Det finns ingen inspektör från vägverket som hade godkänt 80 i högerfilen utan anledning eftersom hastighetsskyltarna visar 110 och du sitter i en personbil. Att sitta i sin egen värld och lalla fram i 80 i högerfilen hade fungerat till nästa avfart för där hade man fått svänga av och sen fått beskedet att du får inte körkortet för du körde för sakta på motorvägen.

Själv tog jag körkort för tung motorcykel för 4 år sedan vid 45 års ålder. Av oss tre som körde upp samtidigt var det en som kuggades för andra gången för att han körde för sakta. Han höll 75 på en 90-väg. Inspektören hade sagt till honom efteråt att är det 90 så håller man 90.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om man tolkar ditt inlägg rätt så skulle c:a 30% av de som trafikerar våra motorvägar inte bli godkända vid ett förarprov på grund av att de inte körde max tillåten hastighet :?: För jag har märkt att c:a 30% ligger under, c:a 30% ligger över och c:a 40% håller rätt hastighet. Och på 120 vägarna är de som inte kör 120, trots att de får det, ännu fler. Men jag har som regel att inte irritera mig på att jag får släppa lite på gasen några sekunder då och då.
Ja håller man inte skyltad hastighet utan anledning så klarar man sig inte. Man ska visa att man klarar av att hantera fordonet i skyltad hastighet.

Däremot så blir man väl ändå inte irriterad som vanlig bilist att någon håller 80 i högerfältet? Det är ju bara byta till vänster och köra om. Däremot om man kommer ifatt med släp, lastbil eller buss och lägger sig på omkörning för att såsaren i höger helt plötsligt hittar gasen och kör ifrån någon km, så har man full rätt att bli irriterad. Men kommer man bara om utan att dom gör något så behöver man inte heller då bli irriterad.
av rid54
Det är ju lite lustigt att det plötsligt skulle handla om vad man "klarar av". Att köra fort är inte jättesvårt. Jag tycker däremot att det inte är motiverat att hålla exvis 120 bara för att det är skyltat 120 (som maxfart...). Av flera skäl (som många tydligen underkänner) kan man vilja ta det lugnare ibland, medan det ibland är motiverat att öka på. Att detta med att anpassa sig till tempot ingår i uppkörningen är ju inte helt fel, det är bra att visa att man fattat galoppen och känner sig säker i fordonet i alla farter. Det har dock inget med ens körning i praktiken att göra, när man väl har visat att man kan -när det behövs.
av Lövet
I min värld får man i princip köra hur sakta som helst. Om man inte hindrar bakomvarande och håller sig i högerfilen.
Att seeeeeeeeeega sig om en lastbil i 105 km/h på motorväg är fruktansvärt osympatiskt även om det råkar vara tillåtet.
rid54 skrev: Att detta med att anpassa sig till tempot ingår i uppkörningen är ju inte helt fel, det är bra att visa att man fattat galoppen och känner sig säker i fordonet i alla farter. Det har dock inget med ens körning i praktiken att göra, när man väl har visat att man kan -när det behövs.
För att klara en uppkörning så duger det inte att köra för sakta. Ska man inte praktisera vad man lärt sig under utbildningen? Man ska hålla hastigheten om man kan, varken fortare eller saktare.
SvenB skrev:Om man tolkar ditt inlägg rätt så skulle c:a 30% av de som trafikerar våra motorvägar inte bli godkända vid ett förarprov på grund av att de inte körde max tillåten hastighet :?:
Det stämmer så bra så. När det gäller motorcykel så ska man accelerera rätt duktigt också för en motorcykel är ett snabbt och smidigt fordon. Allt enligt körskolan och uppkörningsinspektörerna.
  • 1
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 553

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]