...

Moderator: Moderatorer

Det där såg inte dumt ut! :D
Jag måste ta tag i arbetet själv, inga spektakulära scener men jag vänjer mig inte riktigt vid Final Cut's upplägg av import etc så det tar emot..
Vad är det du fastnar på?

Själv väljer jag att själv ha koll på filerna.. alltså jag låter inte final cut importera dem till sitt eget bibliotek utan har min egen mappstruktur med klipp.
Sen gör jag nya "event" för varje månad där jag lägger "projekt" för varje film.
Så importerar jag klippen (alltså länkat till de filer jag har) i det månads-event jag vill ha dem i.
Sen har jag ett event som är "allmänt" där jag lagt saker jag använder ofta.. t.ex hastighetsskyltar... arga/glada "troll faces" o.s.v.
Jag satt inte såpass länge i det att jag blev bekväm antar jag. Jag föredrar att kunna importera film till biblioteket, klippa som jag vill och även spara ner klippen som de är, och då lägga ex 10 lösa klipp i en mapp som jag sedan slänger ihop när jag anser att längden är tillräcklig.
Det kändes väldigt omständligt i Final Cut att inte kunna spara olika projekt hit och dit.

Eller ja, jag antar att det går och att mitt tänk är lite oldschool... Kanske. :lol:
Jag inser att jag är otroligt gubbig när det bästa i ditt inlägg här ovan (inte sagt att resten är dåligt på nått vis) är att du använder ordet omständligt korrekt! Och inte skriver omständigt! Inser hur sjukt det är att jag sitter och njuter av det.. men så är det! :D

I övrigt går det väligt bra att spara olika projekt hit och dit om man vill.. Men jag förstår nog inte riktigt ditt arbetssätt. :)

Innan jag kör FCP så sparar jag ut filerna från minneskorten på kameran till en mapp, och då bara de sekvenser jag vill ha. Det gör jag med gratisprogrammet MpegStreamclip som går att plocka här: http://www.squared5.com/
Både till mac o PC.

Man väljer inpunkt (i) och utpunkt (o) och tar sen "spara som" och sparar just den del man vill ha.

Det är sen dom filerna jag importerar i FCP när jag fått ihop ett gäng. :)
Sådär..

Då var den uppe! :)
Lite från Uppsala den här gången också.. Min egna lilla uppfattning av de 30 minuter jag körde igenom där är att dom kör lika aggressivt som i Stockholm och lika dåligt som i Gävle! :) (Helt objektiv bild! ;) )

[youtube]pkXt5SwS4SM[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=pkXt5SwS4SM
Flaxande bussfil höger/vänster på Kungsgatan som blev pannkaka i slutändan även om tanken var god gör det sitt till att det kan bli problem att veta var man som bilist hör hemma då det förr var tillåtet att köra i bussfilen med bil under vissa tider då det inte var högtrafik för bussarna enligt uppsatta skyltar. Även förbud mot dubbdäck som inte gett utdelning är ytterligare ett experiment som misslyckats då orsaken till dåliga luften inte är dubben som man trott utan mera miljön i övrigt med usel gathållning som främsta orsak.
Livsfarliga snedsteglande (mest)studenter på cykel som tror dom är odödliga och bara har rättigheter utan skyldigheter så har du recept på olycka orsakad av cyklist men oskyldig bilist som åker dit på.
Tar du dig in i området runt Västra Ågatan så får man se upp för där kommer dom i 50+ knyck på cykel ner i backen som korsar först Trädgårdsgatan och sen Västra Ågatan ut över bron vid Fyrisån utan minsta hänsyn till bilar och gående.
Tanken finns på tex BlackVue DR500GW, bara leta bästa pris samt handla.
Taxichaffisen var ju hilarious! Antar att han sett för många Ryssland-cams där man gör upp vid vägkanten. :D

Angående mitt tidigare inlägg:
Haha! Rätt ska vara rätt såklart! ;)
Okej, då klipper du med andra ord ner filerna INNAN du slänger in i FCP vilket låter som det arbetssättet jag skulle vilja använda. Tack för tipset om Squared, får testa det ikväll!
  • 1
  • 153
  • 154
  • 155
  • 156
  • 157
  • 356
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...