...

Moderator: Moderatorer

av hamre
joel80 skrev:För att spara så mycket som 30% måste du dock ligga farligt nära. :) Där sa dom "don't try this at home..." ;) Men jag testade att ligga på lite längre avstånd bakom en tradare under ca 2 mil i ca 80-90km/h på e4 mellan stockholm o gävle efter att ha sett avsnittet. Båda milen hamnade staplarna på 0.3l/mil med min v70. Det har stor betydelse.. :)
Måste ha dåligt minne eller så var det inte Mythbusters för jag minns det som att det endast var på farligt nära avstånd som man sparade något.

Men jag börjar ju bli gammal så minnet e kort. ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag hittade avsnittet:
[youtube]lttgT1XZVvE[/youtube]

:P

Även när man ligger 100 feet bakom (drygt 30 meter) så sparar man alltså över 10% bränsle enligt dem.
Vid 50 feet ökade det till 20% besparing.
Vid 20 feet till 27%
Vid 10 feet till 39% (!!!)
Sen vid 2-3 feet ökade det igen till 28%.

När jag kört har bakom har jag nog legat runt 30 meter bakom, vilket inte riktigt är att köra med 3-sekundersregeln, men ändå är bra mycket längre avstånd än de flesta håller i Stockholmstrafiken. (På vägar där det går minst lika fort som lågtradare kör.)
Man får ha koncentrationen framåt och inte pilla på telefonen, radion eller något annat när man inte han så mycket marginal framåt..
av rid54
llesrof skrev:
Bosse9988 skrev:
rid54 skrev:"...utan någon vettig anledning...". Vem är det som avgör om det är en vettig anledning bakom såsandet då? Vi har alla olika förutsättningar för körning, olika bilar (i viss mån), olika däckutrustning. Om jag exvis misstänker klaris (svartis) och kör med odubbade vinterdäck så skiter jag fullständigt i vad andra tycker om min fart. De som har dubbat kan ju roa sig med att köra som vanligt. Jag respekterar din åsikt med delar den inte. Det är inte ett krav att hålla maxfarten någonstans och endast vissa vägar har en minimifart. En ödmjuk och generös inställning till omvärlden är något man önskar att alla hade.
Nu är du där igen och drar in annat som att det är klaris, olika däcktyper och speciella förhållanden. Hur många gånger ska jag behöva upprepa mig att vad jag tycker är när det är normalt väglag på motorvägen utan varken värsta rusningstrafiken, snö, is eller annat?

Det är sommar och vackert väder mitt på dagen. Det är ganska mycket trafik på motorvägen men inte som i rusningstrafiken. En bil vinglar fram i högerfilen i 80 med vilt gestikulerande framsätespassagerare. Alla bilister kör om denna bil och långtradare gör det också till följd att det emellanåt inte går i mer än 89 i vänster. Det är de i 80-bilen som ska sluta hålla på som de gör och öka till 110 i högerfilen för att få mer flyt för alla.

Man ska inte sitta i sin egen lilla värld och se högerfilen på motorvägen som ett ställe där man kan köra som man vill och hålla 30 km under gällande hastighet bara för att det finns en till fil till vänster om en i samma riktning. Det är detta beteendet som är irriterande och det är därför jag skriver om det i denna tråden.
Medhåll. Jag kan komma på många bra anledningar till att köra snabbare än tillåten hastighet men inte en enda bra anledning till att köra långsammare än den under bra förhållanden.
Bränsleekonomi? Miskat slitage? Mindre stress? Tystare i kupén?
Jag noterar att jag har en avvikande åsikt från vad flera andra har. Det påverkar inte min inställning, att "hänsyn" ska utövas av alla. Kör man långsammare än eller precis på hastighetsgränsen men gör rimliga åtgärder för att inte onödigtvis hindra annan trafik så tycker jag inte det finns nåt för övriga att gnälla på.
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med rid54 här! Det är väldigt lätt att komma på anledningar till att köra saktare. Sen om man inte vill det för att det känns jobbigt eller drygt är en annan sak. Men har du svårt att se fördelar med att köra lite saktare är du väldigt ensidig. (Du behöver inte gilla fördelarna, men du måste ju kunna se dem?)

Förutom de som rid54 säger kan man väl lägga till:
Mindre risk för sladd vid halt väder
Större marginaler och kortare bromssträcka

Sen har vi ju redan gått igenom att det även finns nackdelar, speciellt om man kör rätt mycket för sakta. (Alltså mycket under skyltad hastighet.)

Förutom att man kommer fram fortare och spar tid, vilka är alla fördelar med att köra fort? (Det är roligt med fart.. kanske kan vara en?)
av umekille
Folk verkar söka efter saker irritera sig på i trafiken och sen få utlopp
för att blinka/tuta eller visa sin styrka i en häftig omkörning på det mest
olämpliga stället. Läste i höst om en smärre trafikincident där inga personskador
uppkommit men sen förarna konfronterat varann fick åka för omplåstring. :shock:
Användarvisningsbild
av SvenB
Men nu verkar 89 km/tim vara en "magisk" gräns. Detta tydlygen för att stora lastbilar, som har en max tillåten hastighet på 80 km/tim, har en spärr vid 89 km/tim. Om nu någon, som i exemplet, ligger och kör just 80. Om då en stor lastbil överstiger sin tillåtna fart på 80 och "segar sig" förbi, vem gör fel :?:
Användarvisningsbild
av joel80
Rent lagmässigt gör väl ingen något fel... (om inte situationen är att den t.ex tränger sig ut framför någon och byter fil utan att egentligen ha plats för det, eller att omkörningen görs i vänstra körfältet på trefilig motorväg eller där det är förbjudet för lastbilar att köra i vänster körfält.)
Men lämpligheten kan ju diskuteras.. och där tycker jag nog att den som kör i 80km/h på 110-väg är till större delen den som orsakar situationen. Lastbilschaffisen kör ofta med tidspress från arbetsgivaren, och även om den överstiger hastigheten med några km/h kan det vara förståligt.
Däremot när det skiljer typ 2km/h mellan två lastbilar och den ena bestämmer sig för att köra om den andra.. där omkörningen tar flera km, då har jag ingen förståelse över för lastbilschaffisen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag anser lastbilschaffisen gör det största felet genom att överskrida den lagliga hastigheten, just då, och sega sig förbi trots att det då uppstår ett hinder i trafiken.
Användarvisningsbild
av joel80
Du kanske har rätt.. det är svårt att säga generellt tycker jag. Beror ibland på omständigheterna, trafikintensitet, väglag, väder.. o.s.v. :)
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Kan inte den omkörda lastbilen släppa gasen i trettio sekunder, så går det lite fortare?
  • 1
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 553
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]