...

Moderator: Moderatorer

av hamre
umekille skrev:smartare då ta häng på bussen/tradaren och spara bränsle ligga i baksugen :D
Kolla på Mythbusters när dom testar detta. Du måste ligga extremt nära för att det ska göra någon större skillnad. ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Nej inte alls! Jag har också sett Mythbustersavsnittet de pratar om.. det funkade redan på bra långt avstånd. Sen blev det större o större besparing ända tills dom kom närmre än typ 2m. Då ökade förbrukningen pga att de inte kunde hålla liks jämn hastighet.. de var tvugna att justera avståndet hela tiden genom små gasändringar. Det ökade förbrukningen igen. Som bäst när dom låg ttyp en billängs ifrån sparades nästan 30% bränsle. När dom låg 40-50m bakom var det runt 10% om jag minns rätt.

Har själv testat och ser direkt på förbrukningsstaplarna i bilen att det funkar.. även rätt bra på större personbilar.
llesrof skrev:
umekille skrev:Bilister som blinkar för minsta lilla fel de tycks se på bilen dem möter.
Jag har inbyggda dimljus på 945,alltså inga som sitter under ordinarie lyktor
och märk om förvåning,ingen blinkar åt mej då jag kör med dimljus/halvljus.
Så folk blinkar bara för att dem som har friliggande syns dom är påslagna
bara för att blinka på något. inte för att dem bländar eller så. :lol:
Skit i att köra med olaglig ljuskombination så slipper du störa dig på arr folk blinkar med ljuset på dig ??:-/

Håller med där. Varför kör du med både halvljus och dimljus samtidigt?
Användarvisningsbild
av SvenB
Det ser "coolt" ut kanske. :D För inte gör det någon direkt nytta om dimljuset är rätt inställt. :!:
rid54 skrev:"...utan någon vettig anledning...". Vem är det som avgör om det är en vettig anledning bakom såsandet då? Vi har alla olika förutsättningar för körning, olika bilar (i viss mån), olika däckutrustning. Om jag exvis misstänker klaris (svartis) och kör med odubbade vinterdäck så skiter jag fullständigt i vad andra tycker om min fart. De som har dubbat kan ju roa sig med att köra som vanligt. Jag respekterar din åsikt med delar den inte. Det är inte ett krav att hålla maxfarten någonstans och endast vissa vägar har en minimifart. En ödmjuk och generös inställning till omvärlden är något man önskar att alla hade.
Nu är du där igen och drar in annat som att det är klaris, olika däcktyper och speciella förhållanden. Hur många gånger ska jag behöva upprepa mig att vad jag tycker är när det är normalt väglag på motorvägen utan varken värsta rusningstrafiken, snö, is eller annat?

Det är sommar och vackert väder mitt på dagen. Det är ganska mycket trafik på motorvägen men inte som i rusningstrafiken. En bil vinglar fram i högerfilen i 80 med vilt gestikulerande framsätespassagerare. Alla bilister kör om denna bil och långtradare gör det också till följd att det emellanåt inte går i mer än 89 i vänster. Det är de i 80-bilen som ska sluta hålla på som de gör och öka till 110 i högerfilen för att få mer flyt för alla.

Man ska inte sitta i sin egen lilla värld och se högerfilen på motorvägen som ett ställe där man kan köra som man vill och hålla 30 km under gällande hastighet bara för att det finns en till fil till vänster om en i samma riktning. Det är detta beteendet som är irriterande och det är därför jag skriver om det i denna tråden.
Senast redigerad av 1 Bosse9988, redigerad totalt 0 gånger.
hamre skrev:
när en långtradare börjar sega sig förbi så upptäcker de att de kör för sakta och trampar på gaspedalen. Koncentrera dig på körningen istället för att vingla omkring i 80 i högerfilen om jag får be.
Det är något av det jobbigaste jag vet. När jag med buss kommer ifatt en bil som kör för sakta. Svänger ut i vänster filen för att köra om bara för att behöva gå tillbaka till höger filen när bilisten upptäcker att en buss kör om och gasar upp i 110 igen. Ligg i 110 från början så slipper jag ens försöka köra om.

Sen dessa som kör i 80, jag kör om dom, dom gasar upp i 110 och kör om mig för att sedan bromsa ner till 80 igen så jag måste köra om dom igen. Gaaaaaah
Håller med!
SvenB skrev:Det ser "coolt" ut kanske. :D För inte gör det någon direkt nytta om dimljuset är rätt inställt. :!:
Det är väl lika coolt som när det körs med enbart parkeringsljus i byn bara för att andra ska lägga märke till bilen. Bilarna brukar vara av märket Volvo och körs fram och tillbaka i byn för att ibland stanna vid korvkiosken. :)
  • 1
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 553
Generator laddar ej batteriet

Tog ut hela instrumentpanelen idag och mätte […]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]

Ta bort kåpan över motorn och lä[…]