...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Diskussionen blir lite konstig. Hänsyn måste vara ömsesidig och jag håller med om att "stoppklossar" i vänsterfilen är lite irriterande. Dock kan man faktiskt inte veta, vad den föraren har gjort för bedömning som orsakar långsamheten vid en omkörning och då får man väl ta det lite lugnt tills han/hon är borta. Att ligga kvar och blockera finns ingen ursäkt för, däremot. Beroende på humör, uppdrag, väder och tillgängligt fordon kan jag faktiskt föredra att lägga mig bakom en 89-km-tradare framför att jaga fram i vänsterfilen (även om fordonet tillåter det). Att vara i vägen är jag inte inställd på, men, som sagt, anpassning och hänsyn är nåt för alla.
Användarvisningsbild
av SvenB
umekille skrev: Så folk blinkar bara för att dem som har friliggande syns dom är påslagna
bara för att blinka på något. inte för att dem bländar eller så. :lol:
Dom blinkar nog för att det bländar i de flesta fall. Men också för att uppmärksamma föraren i den mötande bilen att den har råkat slå på dimljuset. För vi skall väl inte tro att de har dimljuset på genom aktivt val, det är ju förbjudet. :roll:
rid54 skrev:Diskussionen blir lite konstig. Hänsyn måste vara ömsesidig och jag håller med om att "stoppklossar" i vänsterfilen är lite irriterande. Dock kan man faktiskt inte veta, vad den föraren har gjort för bedömning som orsakar långsamheten vid en omkörning och då får man väl ta det lite lugnt tills han/hon är borta. Att ligga kvar och blockera finns ingen ursäkt för, däremot. Beroende på humör, uppdrag, väder och tillgängligt fordon kan jag faktiskt föredra att lägga mig bakom en 89-km-tradare framför att jaga fram i vänsterfilen (även om fordonet tillåter det). Att vara i vägen är jag inte inställd på, men, som sagt, anpassning och hänsyn är nåt för alla.
Anpassning är aldrig fel men det är motorväg jag talar om och inget annat. På motorvägen är det två filer och oftast 110 km/tim och som bilist hålla 80 i högerfilen är idiotiskt och skapar bara onödiga omkörningar även om minimumhastigheten under normala förhållanden är 40 km/tim. Att hålla 80 för att man pratar i telefon är ingen ursäkt heller för prata i telefon ska man inte göra när man kör. Eller en del tycker kanske just det att prata i telefon i 80 i högerfilen är helt ok? Och att långtradare och att de segar förbi i vänsterfilen och hindrar andra bilister är helt ok eftersom bilisten pratar i telefon eller tänker på sin bränsleförbrukning?

Man ska följa trafikströmmen om man kan och är det 110 så håller man 110 i högerfilen så kan de som vill köra fortare göra det i vänsterfilen. Ömsesidig hänsyn i all ära men det måste ju flyta på på motorvägen. Som körandes på E22 dagligen så förundras jag över alla dessa 80-bilister. Ibland sitter de och gestikulerar och pratar med passageraren och när en långtradare börjar sega sig förbi så upptäcker de att de kör för sakta och trampar på gaspedalen. Koncentrera dig på körningen istället för att vingla omkring i 80 i högerfilen om jag får be.
av rid54
@ Bosse9988: Nu håller jag faktiskt inte med dig alls (bra med ett forum att diskutera saker i, eller hur?). 80 är lagstadgad fart med släp och det kan vara en "bra" fart med vissa andra fordon också. Det finns inget som säger att inte 80-fordon ska få köra på motorväg, det är väl bara rackarns lämpligt i o med att det är tvåfiligt... Det är väl minst lika illa att ligga på en 90-landsväg o hindra i 80, där det kanske inte går att köra om? De som kör på eller över ( :shock: ) hastighetsgränsen måste ta hänsyn lika väl som de som kör under, eller?

Det blir ju lite som vägrenskörningsdiskussioner jag har hört/sett... Självklart går man åt sidan om man ligger under maxfarten OM DET ÄR SÄKERT! På vägrenen får man räkna med överraskningar, så att det är inte självklart att man KAN gå ut (av säkerhetsskäl) och då får väl den bakomvarande helt enkelt lugna sig ELLER planera sin egen omkörning. Det är ju inte alls självklart att det är den långsammare parten som ska visa all hänsyn heller.
rid54 skrev:@ Bosse9988: Nu håller jag faktiskt inte med dig alls (bra med ett forum att diskutera saker i, eller hur?). 80 är lagstadgad fart med släp och det kan vara en "bra" fart med vissa andra fordon också. Det finns inget som säger att inte 80-fordon ska få köra på motorväg, det är väl bara rackarns lämpligt i o med att det är tvåfiligt... Det är väl minst lika illa att ligga på en 90-landsväg o hindra i 80, där det kanske inte går att köra om? De som kör på eller över ( :shock: ) hastighetsgränsen måste ta hänsyn lika väl som de som kör under, eller?

Det blir ju lite som vägrenskörningsdiskussioner jag har hört/sett... Självklart går man åt sidan om man ligger under maxfarten OM DET ÄR SÄKERT! På vägrenen får man räkna med överraskningar, så att det är inte självklart att man KAN gå ut (av säkerhetsskäl) och då får väl den bakomvarande helt enkelt lugna sig ELLER planera sin egen omkörning. Det är ju inte alls självklart att det är den långsammare parten som ska visa all hänsyn heller.
Om det inte framgått så är det motorvägar med en bil jag pratar om och inget annat. Replikera på det istället för att vandra iväg med bilar med släp och på andra typer av vägar. Jag kan ta den diskussionen också men det mina inlägg handlar om är motorvägar där det är 110 och man i en personbil utan släp ligger i 80 i högerfilen och stör. Jo man stör även om det är två filer då omkörningar ju då är nödvändiga. Jag accepterar inte att ligga i 80 bakom en annan bil när det är 110 på vägen så därför kör jag om. Det ska gå fort på motorvägar för det är tvåfiligt och rena transportsträckor och att hålla 110 i högerfilen gör att det flyter på. Vill man ligga i 80 utan någon vettig anledning så finns det andra vägar. Telefonsamtal eller vilda diskussioner med passagerare i bilen är inte giltiga skäl för att vingla fram i 80 i högerfilen.
umekille skrev:Bilister som blinkar för minsta lilla fel de tycks se på bilen dem möter.
Jag har inbyggda dimljus på 945,alltså inga som sitter under ordinarie lyktor
och märk om förvåning,ingen blinkar åt mej då jag kör med dimljus/halvljus.
Så folk blinkar bara för att dem som har friliggande syns dom är påslagna
bara för att blinka på något. inte för att dem bländar eller så. :lol:
Skit i att köra med olaglig ljuskombination så slipper du störa dig på arr folk blinkar med ljuset på dig ??:-/
av rid54
"...utan någon vettig anledning...". Vem är det som avgör om det är en vettig anledning bakom såsandet då? Vi har alla olika förutsättningar för körning, olika bilar (i viss mån), olika däckutrustning. Om jag exvis misstänker klaris (svartis) och kör med odubbade vinterdäck så skiter jag fullständigt i vad andra tycker om min fart. De som har dubbat kan ju roa sig med att köra som vanligt. Jag respekterar din åsikt med delar den inte. Det är inte ett krav att hålla maxfarten någonstans och endast vissa vägar har en minimifart. En ödmjuk och generös inställning till omvärlden är något man önskar att alla hade.
av hamre
när en långtradare börjar sega sig förbi så upptäcker de att de kör för sakta och trampar på gaspedalen. Koncentrera dig på körningen istället för att vingla omkring i 80 i högerfilen om jag får be.
Det är något av det jobbigaste jag vet. När jag med buss kommer ifatt en bil som kör för sakta. Svänger ut i vänster filen för att köra om bara för att behöva gå tillbaka till höger filen när bilisten upptäcker att en buss kör om och gasar upp i 110 igen. Ligg i 110 från början så slipper jag ens försöka köra om.

Sen dessa som kör i 80, jag kör om dom, dom gasar upp i 110 och kör om mig för att sedan bromsa ner till 80 igen så jag måste köra om dom igen. Gaaaaaah
  • 1
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 553
Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes