...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
llesrof skrev:
Alla har väl samma rätt att använda valfri väg, även om man inte kör max tillåten fart.
Sant, men det borde ju inte vara en rättighet att vara i vägen för de som klarar av att hålla 90 där det är 90.
Tycker ni att detta gäller alla hastigheter, att de som inte håller den högsta tillåtna hasigheten "är i vägen" :?:
av rid54
Hastigheten som skyltas är maxhastighet. De flesta kör för det mesta i eller över denna fart, men det är inte en skyldighet att göra det. De som kör långsammare kör man om. Den lilla minoritet som systematiskt kör för sakta utan att inse att de bör ta hänsyn och släppa fram andra (DÄR DET ÄR MÖJLIGT!) får man väl stå ut med. De som kör under max pga tillfälliga skäl (tekniska eller andra; man kan ju ha nåt strul med bilen som inte dödar den direkt...) ska inte skällas för att de inte håller maxfarten, tycker jag. "Normalfartsbilisterna" måste väl kunna andas ut och in några gånger och planera en omkörning utan att bli arga.
Användarvisningsbild
av joel80
Tycker ändå vi är rätt "förstående" i Sverige och trafiken.. kollar lite på dashcam-filmer från USA och där tutas det och blinkas utav bara hel**te om någon kör ca 15km/h under hastighetsbegränsningen.

Kolla t.ex på ett klipp i den här filmen från Napa Valley, USA!

Starta vid 2:10 om inte länken automatiskt tar er dit.

Praktiskt taget alla i kön visar hur upprörda dom är för att någon inte håller hastighetsbegränsningen.. riktigt så otåliga har vi ännu inte blivit. :)
Användarvisningsbild
av erikn
Fast det var ju bara en fil. Jag har nog svurit och tutat på folk som kör sakta och får mastodontkö utan att stanna i en bussficka eller liknande och låter kön försvinna. I såna köer blir det ibland tokomkörningar, vilket är livsfarligt för alla inblandade.
Användarvisningsbild
av joel80
Jo jag hade nog också blinkat lite med ljuset i ett sånt läge.. men jag tutar och blinkar nog mer än gemene man. :)
Omkörningar blir ofta riktigt farliga i sånna situationer ja.. speciellt om den som ligger 2:a i kön inte vågar köra om men ändå inte håller avstånd så att andra kan köra om.
Användarvisningsbild
av PaNi
Bosse9988 skrev:När bilister kör saktare än en buss med fartspärr på 85 på motorvägen börjar jag undra. Sparar de bränsle eller vågar de inte köra fortare? Inte pratar de i telefon heller utan sitter bara där i strålande vacker väder och håller 80 och alla fordon kör om inkl långtradare. Där finns två filer visserligen men varför vara stoppkloss i den högra?
Normalt sett är jag en notorisk fortkörare, men det händer faktiskt att jag beter mig som Bosse beskriver och ligger i 70 på 110-väg i strålande sol. Varför? Jo, om jag är på väg någonstans för att hämta upp eller träffa någon på ett överenskommet klockslag och jag vet att jag får vänta om jag kommer för tidigt så sänker jag farten för att inte komma fram för tidigt. Detta är ju väldigt lätt nuförtiden när GPS:en visar ETA. Varför bränna mer diesel än nödvändigt för att sen stå och vänta? Bättre då att lunka på så sakta det går på högsta växeln och komma fram på överenskommen tid.

Ska tilläggas att jag bara beter mig så här när trafiksituationen tillåter, dvs flerfilig väg med gles trafik så bussarna kan köra om utan problem. Skulle aldrig klara av att bli klassad som stoppkloss.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej klassad som stoppkloss vill väl ingen bli. Men att i alla lägen köra max tillåten hastighet för att inte betraktas som det känns fel det också. Som PaNi skriver har man en väl tagen tid kanske man vill "tidsanpassa" lite i det fina vädret. Eller är det miningen att man skall sitta vi GPS:en och invänta rätt klockslag innan man drar iväg hemifrån :?:
Användarvisningsbild
av PaNi
Ett exempel till från verkligheten: Är man på väg till svärmor vill man ju köra så sakta som möjligt för att minimera tiden man är där. På väg därifrån kan man däremot utnyttja Polestar-trimmet för att komma hem snabbare. :)
av umekille
Bilister som blinkar för minsta lilla fel de tycks se på bilen dem möter.
Jag har inbyggda dimljus på 945,alltså inga som sitter under ordinarie lyktor
och märk om förvåning,ingen blinkar åt mej då jag kör med dimljus/halvljus.
Så folk blinkar bara för att dem som har friliggande syns dom är påslagna
bara för att blinka på något. inte för att dem bländar eller så. :lol:
SvenB skrev:Nej klassad som stoppkloss vill väl ingen bli. Men att i alla lägen köra max tillåten hastighet för att inte betraktas som det känns fel det också. Som PaNi skriver har man en väl tagen tid kanske man vill "tidsanpassa" lite i det fina vädret. Eller är det miningen att man skall sitta vi GPS:en och invänta rätt klockslag innan man drar iväg hemifrån :?:
Jag bara menar att åtminstone snabbare än vad tunga fordon normalt kör borde vara en självklarhet på en motorväg för en bil då det är normalt väglag och bara till att köra. Det blir ju "stopp" i vänsterfilen också för att långtradarna vill ligga på fartspärren och får sega om denna 80-bilist i 89 i vänsterfilen. Jag tycker helt enkelt att de bara är dumt att ligga i 80 på en motorväg för det bara ställer till det med ovannämnda scenario. Långtradare får ju inte köra mer än 80 men att de ligger på fartspärren är allmänt accepterat och inte ens polisen ger dem fortkörningsböter för 89 km/tim.
  • 1
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 553
Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 o[…]

Går bilen bra? För mig och många […]