...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Då folk redan idag är dåliga på att kolla döda vinkeln när dom ska byta fil tycker jag inte det vore någon bra idé.. Bättre att försöka få ut budskapet bättre. Tycker att samhällsinformationen ang. trafikregler är rätt minimal numera.. (Saknar också trafikmagasinet.. ) :)

Man borde försöka satsa lite mer på pedagogiska kampanjer eller kanske ett samhällssponsrat bilprogram. :)
Användarvisningsbild
av Brainy
Men nog vet väl folk att man ska ligga till höger? Problemet är att dom struntar fullständigt i det och istället ligger i mittfilen.
Lägg de pengarna till att låta polisen åka ut och bötfälla lite istället.
av rid54
På vissa sträckor gör folk så, att de kör om på valfri sida (även där det är > 70). Sedan när de (av någon anledning!) snabbt måste tillbaka till mittfilen, så ser de inte bilen som just gjort samma manöver fast på andra sidan "hindret"... Har sett för många sådana tillbud för att tycka att det ska legaliseras. Ju fler som håller på så, desto fler tillbud -tror jag.

Att man ligger i mittfilen "i onödan" kan i en del fall bero på att man på någon viss position längre fram ska ha just den filen för att komma dit man ska, dvs filkörning. Rätt onödigt ibland, men också ett sätt att slippa konflikter med bråttombilister som inte visar hänsyn när man faktiskt måste ut i "rätt fil" för att komma dit man ska. De som tänkt ut reglerna om att man ska "hålla till höger" har kanske inte sett hur det kan bli, med kompakta biltåg i alla filerna och alla kör med uppfattningen att det är mesigt att slåppa in någon, särskilt om denne/a inte rikitgt håller tempot (vilket ju kan ha många olika skäl, inte bara allmän mesighet). Kring större städer rör sig också en viss andel ovana förare (som alltså inte kan vägen), som ibland kanske undviker högerfilen, för att man oroar sig för att den leder till tvängsmässig avkörning från trafikleden. på ett ställe där man inte vill köra av och för att undvika att *plötsligt* behöva stånga sig ut i mittfilen så ligger man helt enkelt kvar där. Om man håller fartgränsen tycker jag det är svårt att bli upprörd, faktiskt.
Användarvisningsbild
av joel80
Är det "biltåg" i alla filerna upphör ju oftast regeln och man både får köra om till höger och ligga i mittfil. Men kan man undre normala omständigheter inte byta till höger körfält när det är fritt för att man 14km längre fram behöver byta fil ska man inte ha körkort.. eller i allafall inte köra i storstadstrafik. Det är OLAGLIGT att ligga kvar i mittkörfältet om det är fritt till höger!

Håller helt med dig Rid54 om omkörningsolyckor där bilar från båda körfält ska in i mitten. Kollar man lite ryska filmer är det en rätt vanlig krashsituation.

Brainy: Gärna mer polisaktivitet på det här, men det gör väl inget med information.. jag tror inte folk vet att det är lika olagligt att ligga i mittkörfält som att köra om till höger. (På vägar med högre hastighet än 70km/h alltså.)
Användarvisningsbild
av joel80
Va petig du var idag på Brainy! :lol:

Dessutom har du rätt.. böter för att ligga i mittkörfält är 500kr och omkörning på insidan går på 1000kr. (Edit: läste 600kr för att inte byta till högerfil när man kan från en annan källa.. vet inte vilken som är mest rätt.)

Fast man kan ju egentligen säga att båda är lika olagliga då det antingen är lagligt eller olagligt. Det är inte mer eller mindre olagligt.. bara olika straffgrad. :wink:
av Andis
joel80 skrev:Din vän har fel.. på väg med hastighetsbegränsning över 70km/h får man inte passera på höger sida om det inte är, tung trafik (köer som går olika fort) eller om högerkörfältet svänger av.
Sen är det så att den som ligger i mittkörfältet också begår trafikbrott. Man får inte ligga kvar där när det är tomt i höger körfält. Han spärrar också vägen för bilar med släp och lastbilar som inte får köra i vänsterfältet på 3-filig väg där hastigheten är över 90km/h.
Jag passerar ibland ändå som dig när jag inte orkar o blir less, men oftast byter jag till mittkörfältet... nlinkar och tutar på "hoggern" och flyttar den inte sig går jag om i vänster.. suck.
Såg du mina filmer i incident-tråden? Tog upp precis dom här sakerna för ett par veckor sen med filmade klipp från min dashcam. :D

Hej

Ja jag titta på dom :D och kände igen det så väll här ifrån Stockholm speciellt vägen in till stan från södra Stockholm.

Trevligt att höra att du med tröttnat på långsamtgående bilar i mittenfilen eller vänstersåret. Förstår faktisk inte vad som hänt tycker det blivit värre med det här dom senaste 5-7 åren. Eller så är det jag som åkt mer bil nu på senare tid.

Vid slagsta finns det en påfart där det går utför och ändå är det stup i ett förare som väljer att krypa ner för baken och trixa för att komma på i 50 km/h.

Samma väg in till stan tycker jag vänster filen är mycket smalare vet inte om jag har rätt men känns så vilket gör att man ogärna ligger i den filen.

Väldigt ofta är det väldigt lugnt i höger filen vilket gör att jag brukar välja den då jag tycker man ska köra på det sättet och låta dom som vill köra fortare få ta dom vänstra filerna. Samma som jag resonera så här det är inte allmänhetens sak att lägga sig i vänster filer och hålla exakt 90 eller vilken fart det är. Utan väljer en bilist att köra fortare än tillåtet då är det en sak för polisen man vet som sagt aldrig varför en bilist valt en mycket hög fart kan ju vara en som är sjuk i bilen och blir körd till sjukhus.

Hur som tycker det är säkrare att dom får löpa på i vänster spåret. Tror det blir,säkrare ändå än dom som ska stoppa dom och dom kommer som raketer i mittenfilen eller högerfiler.

För dom omkörningarna jag pratar om att jag gjort på kvällar eller liknade när jag bara känt orkar inte nu igen gå ut 2 filer för att gå tillbaka 2 filer igen för att någon kommer på att ligga mellan 50-70 km/h på denna 90 väg in till stan är ju inte så att jag flyger om dom utan mer håller ut lite extra till höger och smyger förbi.

Skulle bli lite mer som i Tyskland där har jag varit med om att jag kommit ifatt bilar i mittenspåret som flyttar sig självmant till högerfilen för att jag ska kunna köra förbi det tycker jag är hedervärt. Precis som jag själv alltid tittar extra noga där nere och flyttar själv med direkt även i mittenspåret.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har också reagerat och tycker det är fler som ligger i mittkörfält eller till vänster utan anledning nu.. kanske beror på att jag just tänker på det nu. Samtidigt har jag på senare åren börjat körs saktare. Håller oftast hastigheten på motorväg nu. Kan ibland ligga lite över på mätaren, men då ändå oftast inte över enligt GPS. På 90 och 70-vägar är jag lite sämre och kör ibland för fort, men mindre än vad jag gjorde förut.
Vad jag menar är att jag ju nu borde komma ifatt färre som ligger o trycker i mitten/vänster körfält.. men det är tvärtom.

Dom som försöker vara poliser och spärra i vänsterkörfältet ligger inte sällan 5-10km/h under hastighetsbegränsningen! Dom kör benhårt på sin hastighetsmätare och förstår inte att den ofta visar för lågt.
  • 1
  • 142
  • 143
  • 144
  • 145
  • 146
  • 553
Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90