...

Moderator: Moderatorer

När jag var på väg hem från jobbet idag såg jag något som kanske inte gjorde mig så irriterad, utan mer förundrad över hur vissa tänker.
Jag kom alltså körande på vägen, framför mig ligger en vit Golf-aktig sak. Vi närmar oss en rondell som är tvåfilig och innan rondellen delar våran väg upp sig i två filer, alltså vänsterfil för den som ska till vänster (3:dje avfarten) i rondellen och höger för övriga. Detta markeras både genom skyltar och markeringar på vägbanan.
När vi således närmar oss rondellen börjar personen i Golfen blinka vänster säkert hundra meter innan. Okej, trevligt med tydlighet för en gångs skull tänkte jag. Men när vägen blir tvåfiligt går han/hon inte över i den vänstra utan ligger kvar i högerfilen med vänsterblinken igång. Hen fortsätter in i den högra filen i rondellen och går först då över i vänstra filen och fortsätter ut på tredje avfarten, hela tiden med vänsterblinkers igång. Det var nog det roligaste jag sett i trafiken på länge men samtidigt blir jag ju rädd när jag inser att jag faktiskt måste dela vägnät med såna här förare ;-//
Jag såg en som var ännu värre, hon kom fram till rondellen och blinkade höger men körde rakt fram och fortsatte till tredje avfarten. Först placerade hon sig i högerfilen men öndrade sig strax efteråt till vänsterfilen, hela tiden blinkandes höger. Väl vid tredje avfarten blinkade hon vänster och körde ut åt höger. Hade hon gjort precis tvärt om så hade det blivit riktigt bra. Nu blev det riktigt fel istället :D
Användarvisningsbild
av sthlm
Börjar med mig själv för ett par dagar sedan.
Fick totalt hjärnsläpp och körde ut framför en bil i en rondell fast jag tittade på bilen och såg den komma.
Vet inte varför men jag gjorde det och skäms för detta.
Den bilen bromsade. Tur att någon har hjärnan på plats när jag inte har det.

För att gå vidare i livet efter den extremt pinsamma manövern...
Körde hem sent på nyårsdagen av naturliga skäl.
Rullar fint på en sträcka med 110km/h och kör ifatt en bil som håller 70 och nosar väggrenen åtskilliga gånger.
Vidare in på 2-1 sträcka 100 km/h och hamnar bakom en helt nersläckt bil som kör 50km/h.
Essingeleden genom Stockholm gick i max 60-70!? (normalt är 70++)
Skall tillägga att det var otroligt lite bilar ute och jag har räknat bort taxibilarna som körde på i bra fart.
Trodde alla att dom skulle faila i blåstestet hos farbror blå eller hade dom taskiga torkarblad och dålig sikt?
Detta med att använda blinkers verkar vara svårt. Antingen blinkas det för lite eller för mycket eller så blinkas det åt fel håll eller för tidigt eller för sent. Egentligen borde ju användning av blinkers vara det enda som skulle behöva användas för att man skulle kunna klura ut vad alla andra i trafiken har tänkt hitta på härnäst, men så lätt är det förstås inte.

Många gånger har jag stått och väntat på att köra ut på en större väg och sett bilar komma som har blinkat höger för att svänga in på min väg. Och då funderar man ju på om man vågar köra ut på den större vägen, eftersom den andra bilen ju blinkar för att svänga av. Ofta har det visat sig att den blinkande bilen fortsatt rakt fram och varför bilföraren blinkar kan man ju fundera över. Ibland kan man ju ana av farten i kombination med blinkersen om bilen verkligen tänkt svänga av, men inte alltid.
Numera försöker jag vänta in i det längsta innan jag kör ut i det läget. Jag vill veta att den där bilen faktiskt kommer att svänga.
av Andis
sthlm skrev:Börjar med mig själv för ett par dagar sedan.
Fick totalt hjärnsläpp och körde ut framför en bil i en rondell fast jag tittade på bilen och såg den komma.
Vet inte varför men jag gjorde det och skäms för detta.
Den bilen bromsade. Tur att någon har hjärnan på plats när jag inte har det.

För att gå vidare i livet efter den extremt pinsamma manövern...
Körde hem sent på nyårsdagen av naturliga skäl.
Rullar fint på en sträcka med 110km/h och kör ifatt en bil som håller 70 och nosar väggrenen åtskilliga gånger.
Vidare in på 2-1 sträcka 100 km/h och hamnar bakom en helt nersläckt bil som kör 50km/h.
Essingeleden genom Stockholm gick i max 60-70!? (normalt är 70++)
Skall tillägga att det var otroligt lite bilar ute och jag har räknat bort taxibilarna som körde på i bra fart.
Trodde alla att dom skulle faila i blåstestet hos farbror blå eller hade dom taskiga torkarblad och dålig sikt?

Det här har jag med funderat på länge varför ligga i yttre filer och inte hålla fart begränsningen. Om någon väljer att ligga längs till höger och hålla lite under kan jag förstå men varför ligga och krypa i 50 i mitten filen som inte är ovanligt på Essingeleden?

Riktigt nyfiken på varför?
Speciellt om det är lite trafik också då är det ännu mer förundrande?

Var själv med ute och körde hem sent på nyårsnatten var väldigt lugn och bra trafik. Men som vanligt kom man ifatt bilar som låg i yttre filer och inte höll farten.

Hur brukar ni göra. För körde jag alltid ut och in igen men nu mer har jag börjat lite att håller jag 90 på 90 vägen och ligger i höger filen kommer upp en som ligger i 50-70 i mitten eller vänster körfält då gör jag en förbipassering i samma fil som jag redan ligger i och undrar varför
Ligga där om det ändå ska köras under farten på en tom motorväg.

Rätt eller fel enligt en vän som gillar juridik är det okej eftersom jag kör i rätt fart och därmed bara gör en förbipassering inte en omkörning.
Min vän säger att det är en helt annan sak att byta in till ett höger spår och köra om då är det en omkörning som inte är okej.

När jag ändå skriver. En annan sak som länge förvånat mig är alla som kör ut på en 90 väg i farter runt 50-60 så dåliga brukar inte påfartsstrekorna vara att man inte kan komma upp i 90 och flytta ut mellan några bilar som inte behöver börja bromsa. Eller sätta bakomvarande bil i svåra situationer att komma på motorvägen.

Men vi får i alla fall vara glada trafiken här är betydligt lugnare och bättre än på många andra ställen på jorden.

Var rädda om er i trafiken.
Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av joel80
Din vän har fel.. på väg med hastighetsbegränsning över 70km/h får man inte passera på höger sida om det inte är, tung trafik (köer som går olika fort) eller om högerkörfältet svänger av.
Sen är det så att den som ligger i mittkörfältet också begår trafikbrott. Man får inte ligga kvar där när det är tomt i höger körfält. Han spärrar också vägen för bilar med släp och lastbilar som inte får köra i vänsterfältet på 3-filig väg där hastigheten är över 90km/h.
Jag passerar ibland ändå som dig när jag inte orkar o blir less, men oftast byter jag till mittkörfältet... nlinkar och tutar på "hoggern" och flyttar den inte sig går jag om i vänster.. suck.
Såg du mina filmer i incident-tråden? Tog upp precis dom här sakerna för ett par veckor sen med filmade klipp från min dashcam. :D
av hamre
joel80 skrev:Din vän har fel.. på väg med hastighetsbegränsning över 70km/h får man inte passera på höger sida om det inte är, tung trafik (köer som går olika fort) eller om högerkörfältet svänger av.
Sen är det så att den som ligger i mittkörfältet också begår trafikbrott. Man får inte ligga kvar där när det är tomt i höger körfält. Han spärrar också vägen för bilar med släp och lastbilar som inte får köra i vänsterfältet på 3-filig väg där hastigheten är över 90km/h.
Jag passerar ibland ändå som dig när jag inte orkar o blir less, men oftast byter jag till mittkörfältet... nlinkar och tutar på "hoggern" och flyttar den inte sig går jag om i vänster.. suck.
Såg du mina filmer i incident-tråden? Tog upp precis dom här sakerna för ett par veckor sen med filmade klipp från min dashcam. :D
Ja förstår inte folk som ligger i mittenfilen trots inte en enda bil i höger körfält. Verkar vara som att folk är rädda för högerfilen. :P
Användarvisningsbild
av Allinug
Vad tror ni om att göra det tillåtet att köra om på vilken sida som helst på vägar med två eller fler filer? Det är ju tillåtet på en del ställen i världen. Det kanske skulle få folk att välja högerfilen i större utsträckning?
av llesrof
För körde jag alltid ut och in igen men nu mer har jag börjat lite att håller jag 90 på 90 vägen och ligger i höger filen kommer upp en som ligger i 50-70 i mitten eller vänster körfält då gör jag en förbipassering i samma fil som jag redan ligger i och undrar varför
Ligga där om det ändå ska köras under farten på en tom motorväg.
Så kan man göra om det är klart markerade filer och hastighetsgränsen är högst 70 Km/tim. Då är det tillåtet att passera till höger. Men det är också enda gången. Att köra om till höger på till exempel motorvägen är inte bara olagligt, det är rätt dumt också eftersom man inte vet om den man kör om har koll åt den sidan också.
  • 1
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 145
  • 553
Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90