...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Nej.. men står jag helt stilla är det svårt att köra saktare.. och framåt har jag inte kommit heller. :D

Var ute i snökaoset november 2005(?) (futtiga 5 cm som frös till is och gjorde sommardäck på typ alla bilar odugliga) och tog mig från Kungsholmen - Årsta på den blygsamma tiden av 4,5 timmar. Ca 7km resa med en snitthastighet på ca 1,5km/h.. Ångest av bara tanken på det, och glad att jag inte längre bor där, även om jag fortfarande fastnar i trafiken där nere ibland. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Här kommer en ny video!

Jag körde förbi något lite ovanligt som låg mitt på E16.. ringde trafikradion, och 2 minuter senare bröd de sändningen.. Ni får ursäkta fnittret från mig och sambon i inspelningen, vi tyckte det var roligt att dom tog in mitt trafiktips och hur dom framförde det.
:lol:

[youtube]8ZGER-YAxUc[/youtube]
Användarvisningsbild
av sthlm
Bra gjort "joel80"!

Här i fjollträsk så är det så vanligt att villaägarna som kör till tippen på helgerna tappar säckar och annat att man slutat bry sig och bara rundar hindret.
Senast igår så var det en bil med släp på väg till tippen som tappade en säck framför mig.
Dom stannade faktiskt och tog upp sin säck efter att jag tutat och blinkat som en idiot.
av SEpaket
Detta är ett test. Jag blev sugen på en kamera, men så kom jag på att jag har en gammal mobiltelefon liggandes. Så jag har här ett test gjort med den. Duger denna bildkvalitet? Det blev snett och lite hoppigt eftersom stället jag fäste den i inte riktigt fungerade. Vidare så fick jag filma år "fel håll". Men vad tror ni, om man skaffar ett hyffsat stativ till den, kan man köra såhär då? (Givetvis skulle den placeras mer åt mitten då också).

[youtube]AJgL0uOK2xg[/youtube]
Användarvisningsbild
av joel80
Det är lite svårt att se på filmen vad det är för kvalité på originalet, men då youtube inte ger mer än 480p gissar jag att upplösningen inte varit i någon HD-kvalité. Komprimeringen känns också rätt hård. Är det något du kan ställa in mjukvarumässigt i mobilappen eller är det mobilens kamera som sätter stopp?

Vad använder du för app? Jag har testat Dailyroad och har varit nöjd med kvalitén där.. Med en Samsung Galaxy S2 och en S3 har det blivit kanonbra bild.. bättre än den kamera jag nu använder i bilen.

Det jobbiga i att köra med mobilen är att man blir så beroende av att själv komma ihåg att sätta igång den.. och att man till slut skippar att göra det varje gång.. eller så måste man kanske använda mobilen till annat. (I ditt fall kanske det inte är något problem om du kör på en gammal som du inte använder som telefon.)

För mig funkar det i allafall mycket bättre med en kamera som sätter igång sig själv när jag startar bilen. :)
av SEpaket
joel80 skrev:Det är lite svårt att se på filmen vad det är för kvalité på originalet, men då youtube inte ger mer än 480p gissar jag att upplösningen inte varit i någon HD-kvalité. Komprimeringen känns också rätt hård. Är det något du kan ställa in mjukvarumässigt i mobilappen eller är det mobilens kamera som sätter stopp?

Vad använder du för app? Jag har testat Dailyroad och har varit nöjd med kvalitén där.. Med en Samsung Galaxy S2 och en S3 har det blivit kanonbra bild.. bättre än den kamera jag nu använder i bilen.

Det jobbiga i att köra med mobilen är att man blir så beroende av att själv komma ihåg att sätta igång den.. och att man till slut skippar att göra det varje gång.. eller så måste man kanske använda mobilen till annat. (I ditt fall kanske det inte är något problem om du kör på en gammal som du inte använder som telefon.)

För mig funkar det i allafall mycket bättre med en kamera som sätter igång sig själv när jag startar bilen. :)
Jag använde standardkameran bara för att testa, blir säkert bättre med en app. Grejen är att den är så komprimerad eftersom filmen är vriden, jag filmade åt "fel håll", så den är upprätställd sedan, vilket gör att den ser värre ut än verkligheten är.

Den här gamla fungerar, men batteriet började ge sig, därför bytte jag. Har dock laddkabel och den klara passningstid i 12 timmar, så... Jag har hyffsat minne ännu, jag har ändå några prestartmanövrar här, bland annat sätta fast stereofronten. Grejen är att lokalt bus från stadens sämre område kommit på att det lönar sig bättre att stjäla här hos oss istället för hemma, så man begår en stor risk om man har något kvar i bilen över natten. Så jag hade fått plocka in en vanlig kamera ändå.
Användarvisningsbild
av joel80
Ah, ja såklart, då blir det mer ihoptryckt.

Men då kan man nog inte säga exakt hur det blir heller, då apparna själva kanske komprimerar videon annorlunda. (För att få plats med ett antal timmar på ditt minneskort..) men det brukar gå att ställa upp rätt högt.

Min uppfattning är att apparna funkar mycket bra men att det är jobbigt att ha det via mobilen och behöva starta manuellt. :)
Nu har nån av er kanske varit stygga i trafiken! :D

En V70 Classic som betedde sig som ett stressat svin och höll på att orsaka en krock på E4 vid Stockholm.

Han började med ett fint filbyte utan att blinka och utan att ha speciellt mycket plats, så man fick ögonen på honom snabbt. Fortsatte genom att tokstressa nån stackare med mindre än en billängds avstånd som i sin tur fick tränga sig in mellan två för att flytta sig.. och sen som "final" försöker den köra om i en kort påfart från vänster och missar helt att det är en påfart och att den tar slut. Suck..

Troligen en förare som själv tror att han kör jävligt bra och att det är alla andra som kör som nötter.

Jag funderade på om jag skulle redigera bort ljudet.. men men.. ni kan väl få höra mig svära.. ;)

[youtube]QB5IVqdbENk[/youtube]
Ja, man önskar att det varit en civilare i närheten som sett det hela.. tveksamt om han fått behålla körkortet.
Hade honom synlig framför fram till Kista då det var mycket trafik och han trots hetsande och filbytanden inte kom framåt före det lättade lite i trafikintensitet.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 356

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]

1 liter på 75 mil låter ju inget vidar[…]