...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Problemet som jag tror umekille försöker belysa är bara att kör du i dagens stressade trafik och släpper 3s lucka så är den snabbt igentäppt och då ska du släppa igen, och igen och igen och snart står du stilla efter vägen ...
Användarvisningsbild
av joel80
Ja, det är sant! Då får man till slut börja backa.. ;)
Men som SvenB säger så började ju han accelerera samtidigt som den framför bromsade.. så där kanske det inte berodde på att det från början var för långt avstånd. Bara att båda tänkte tvärtom. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag måste säga att jag inte delar er uppfattning helt. Har man passerat en stopplinje säger lagen att du inte skall stanna. Lika vid ett rödljus, har du passerat stopplinjen skall du köra. Brovakten hade inte kunnat öppna bron som Mazdan stannade.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag menar inte att det var rätt av Mazdan att stanna.. men det var fel av dig att köra in i den när den stannade. ;) Läget verkar ju ha varit så att den tvärbromsade i ett helt galet läge.. och skulle du haft det på film kanske försäkringsbolaget sett annorlunda på saken? Beror ju på situationen..
Jag förstår dock hur försäkringsbolagen tänker... du låg bakom en bil, som av någon anledning fick för sig att den var tvungen att bromsa. Du hann inte bromsa då du "låg för nära" enligt lag. Därför blir skulden din då du inte hållit avstånd... även om framkallandet av situationen var p.g.a den andra föraren. Jag tycker i och för sig det är lite knäppt.. speciellt om du hade vittne. Du borde fått delad skuld kan man tycka..

Skulle Mazdan precis bytt fil in framför dig och sen fått för sig att bromsa kan du inte lastas på samma sätt då du själv inte kunnat påverka att du plötsligt fick betydligt kortare avstånd till bilen framför. Sen blir det säkert bedömningsfråga om man skulle komma med en sån film beroende på hur lång tid efter filbytet bilen framför bromsade och om man skulle ha hunnit med att öka avståndet.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej, jag låg inte bakom en bil som stannadre. Jag låg i filen längst till höger, Mazdan körde om mig och svängde in c:a 10 meter framför mig. Efter någon sekund, efter vi passerat stopplinjen började klockorna ringa. Då tvärbromsade Mazdan. Ni tycker försäkringsbolaget gjorde rätt, det gör inte jag. :-(O) Är det många försäkringsskadereglerare här på forumet :?: :D
av umekille
Från Folksams sida
Påkörning bakifrån:
B kör in i A bakifrån. Händelsen svarar för ungefär en fjärdedel av alla anmälda trafikolyckor med bil.

Trafikregler

Avståndet ska vara tillräckligt stort så att inte fara för påkörning uppstår om framförvarande fordon stannar eller sänker hastigheten.

Praxis

Föraren av det påkörande fordonet blir nästan alltid ensam ansvarig.
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad ville du ha sagt med den kommentaren? Att du får bära dig åt hur som helst framför en annan bil?
av umekille
Att försäkringsbolagen alltid ser den påkörande som vållande
Det är upp till den drabbade bevisa sin oskuld och för försäkringsbolaget
besluta om den godtas.
Användarvisningsbild
av SvenB
Då är jag helt överens med dig. Du är helt utlämnad åt skadereglerarens godtycke. En brovakt som från sitt bevakningtorn bevittnat händelsen, räckte inte. Nu gick jag inte vidare och överklagade eftersom min bonus inte påverkades, och självrisken, 3000:-, föll på mitt företag. Dessutom tror jag att jag vann ekonomiskt på händelsen. Jag fick ut full stilleståndsersättning under reparationstiden, samtidigt som jag körde "dräng" i en kollegas företag. Bilen som skulle tas ur trafik två månader senare blev som ny i fronten, vilken höjde värdet på en bil som rullat 30 000 mil.
Användarvisningsbild
av joel80
Nu var du lite orättvis Sven, jag är inte alls på försäkringsbolagens sida. Jag skrev hur jag trodde försäkringsbolagen tänkte.. nu säger du att mäbilen framför bytte fil in framför dig precis innan! Det gör det ju ännu märkligare att du åkte på skulden. Jag tror du hade haft större chans med en video för att visa förloppet. Jag hade varit jävligt sne om jag råkade ut för samma sak.
Hade inte uppfattat att Mazdan precis bytt fil, så det gör det ju ännu mer jävligt. Det blev aldrig någon typ rättegång eller nått sånt utan det var bara försäkringsbolagen som utredde själva? Kanske var samma försäkringsbolag på Mazdan så dom inte berydde sig vems skulden var.
  • 1
  • 138
  • 139
  • 140
  • 141
  • 142
  • 553

Hej, en földfråga samma bilmodell, kam[…]

Stänkskydd

Personligen tycker jag att det saknas något […]

Tips få ut ABS givaren fram

Jo larmet va sensor höger fram. Köpte en[…]