- tis 24 dec 2013, 08:55
joel80 skrev: Jag är övertygad att om någon i sverige gör likadant och man om man kör lastbil eller buss inte tvärnitar men ändå försöker stanna men ändå kör in i framförvarande så blir man skuldfri om man kan bevisa händelseförloppet och att den man kört på precis svängt in framför en med allt för litet avstånd samt börjat bromsa.
Tyvärr verkar inte det stämma i försäkringsbolagens ögon. De skickar nästan uteslutande "räkningen bakåt". Jag har råkat ut för det 1999 på Danviksbron. Där var det en Mazda pickis som tvärnitade framför mig när vi hade passerat första bommen när klockorna började ringa för broöppning. Jag hade precis börjat acca för att inte stå mellan bommarna, och hade ingen chans att hinna bromsa. Jag åkte på det trots vittne från brovakten. Försäkringsbolaget (Trygg-Hansa) meddelade helt kallt att du har rätt att tvärbromsa, utom på motorväg.
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo