...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Jag börjar bli allvarligt nyfiken på hur körkortsutbildningen går till i Ryssland och vad de har för trafikregler. Jag har sätt oräkneliga klipp från Ryssland och häpnar över den totala brist på respekt för medtrafikanter de visar. Fördomsfull som jag är så tror jag att ett folks mentalitet avspeglar sig i deras sätt att köra bil :D
Användarvisningsbild
av Allinug
Ja, är du allvarligt nyfiken på körkortsutbildningen där så finns det ju inte så mycket annat att göra för att stilla nyfikenheten än att åka till Ryssland och skriva in dig på en körskola där. Det kan bli intressant och annorlunda! :D

Det där med mentalitet är ju inte alltid kopplat till kultur, men det kan vara kopplat till en plats eller olika situationer. Även i Sverige är det ju stor skillnad på hur folk kör, trots att vi alla har samma trafikregler. Det är inte alltid lätt att genomskåda vad för "trafikvett och -etikett" och oskrivna regler som gäller på olika platser i Sverige.
av hamre
joel80 skrev:Får mig direkt att tänka på en rysk busschaffis som numera kallas "The Punisher"!

Han lessnade på att han var tvungen att tvärbromsa ofta för idioter, så han installerade en dashcam, och tar det nu väldigt lugnt i sina inbromsningar med hänsyn till sina passagerare. Han har nu varit med om ett 40-tal (eller mer) olyckor där han kör in i framförvarande. Men har inte blivit vållande till någon. När polisen ser filmerna skrattar dom typ bara.

Du kanske ska installera en Dashcam? ;)

[youtube]9Ubj8v5razM[/youtube]

Man råkar ut för det här rätt ofta som bilförare också, men då är det så klart inte lika svårt att bromsa. Jag har ändå installerat en kamera som du kanske sett i min incident-tråd. :) Fått ett par riktigt "intressanta" incidenter på film och lagt upp här på forumet.

Ibland skulle vissa förare behöva en liten knuff i rätt riktning.. det här kanske är en sån. ;)
Jo har sett den förut. Den är så bra.

Tyvärr skulle det nog inte fungera här i Sverige. Det skulle nog vara jag som kör in i fordonet bakifrån som blir vållande oavsett vad som hänt.

Sen vet jag inte vad min chef skulle tycka om bussarna skulle gå sönder hela tiden. :P
Användarvisningsbild
av joel80
Dom tror väl att busschaffisen ska tvärbromsa.. och om han inte gör det tror dom att han ska få skulden. Jag är övertygad att om någon i sverige gör likadant och man om man kör lastbil eller buss inte tvärnitar men ändå försöker stanna men ändå kör in i framförvarande så blir man skuldfri om man kan bevisa händelseförloppet och att den man kört på precis svängt in framför en med allt för litet avstånd samt börjat bromsa.
Användarvisningsbild
av Allinug
Man vill väl hellre ligga framför en buss och bromsa än ligga bakom en buss och bromsa, kan man tro. :)
Finns det något jobbigare än att ligga precis bakom en buss och veta att bussen kommer att stanna titt som tätt? Kan man köra om bussen så slipper man ju det stressmomentet. Jag tror inte att man kör om bussen med avsikten att bromsa direkt efter omkörningen, utan bromsningen sker för att något hinder dyker upp. I många städer löser man problemet genom att ha separata bussfiler.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev: Jag är övertygad att om någon i sverige gör likadant och man om man kör lastbil eller buss inte tvärnitar men ändå försöker stanna men ändå kör in i framförvarande så blir man skuldfri om man kan bevisa händelseförloppet och att den man kört på precis svängt in framför en med allt för litet avstånd samt börjat bromsa.
Tyvärr verkar inte det stämma i försäkringsbolagens ögon. De skickar nästan uteslutande "räkningen bakåt". Jag har råkat ut för det 1999 på Danviksbron. Där var det en Mazda pickis som tvärnitade framför mig när vi hade passerat första bommen när klockorna började ringa för broöppning. Jag hade precis börjat acca för att inte stå mellan bommarna, och hade ingen chans att hinna bromsa. Jag åkte på det trots vittne från brovakten. Försäkringsbolaget (Trygg-Hansa) meddelade helt kallt att du har rätt att tvärbromsa, utom på motorväg.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast det är stor skillnad på om bilen framför precis bytt fil och sen tvärbromsar. I ditt fall kan dom ju hävda att du inte haft tillräcklig uppsikt framåt eller haft uppsikt när klockorna började ringa. På samma sätt som att man måste ha koll på att inte den framför tvärnitar när det blir gult vid trafikljusen. Det åker man också på.

Men, om den som tvärnitar vid ett rödljus (eller broöppning) precis bytt fil framför en så har de precis utfört en manöver i trafiken som kräver att man lämnar företräde och endast utför den om det går utan fara. Då åker du inte på någon skuld. Och är det så att någon gör som föraren före Hamre, och kör om med väldigt små marginaler, över heldraget, lägger sig framför och bromsar för att han blir sur på att han får en heljusblinkning är det också ett helt annan läge än i ditt fall. Tror väldigt få går på den bromsade förarens linje i det fallet. :)
av umekille
Oavsett hur många (bort)förklaringar det finns så skall man hålla ett
sådant avstånd och hastighet att man hinner bromsa om det blir
stopp i trafiken utan att köra in i framförvarande. Tyvärr så ger inte
dagens stressade trafik möjlighet att ha lucka till framförvarande för då
är det alltid någon som tränger sig in där och luckan är vips borta.
Användarvisningsbild
av joel80
Men det är ju det jag säger umekille. Att om någon precis trängt sig in framför innan den bromsar så ligger inte skulden på den som kör på. Bara man kan bevisa det. Då är det bra med en dashcam.
  • 1
  • 137
  • 138
  • 139
  • 140
  • 141
  • 553

Hej, en földfråga samma bilmodell, kam[…]

Stänkskydd

Personligen tycker jag att det saknas något […]

Tips få ut ABS givaren fram

Jo larmet va sensor höger fram. Köpte en[…]