Det finns liknande reglering inom sjöfarten. Kolliderar man så reder man ut vems fel det var. "Skulden" kan fördelas mellan de inblandade beroende på deras åtgärder före själva händelsen. Bra ide enligt min mening.
Salt eller inte så saltades det friskt här i gårkväll
fastän det spöregnade så torkarna inte höll undan
Så nu läste jag om en bil som åkt i diket i en rondell/E12an
Snacka om att bara köra ut saltet för det skall ut utan en
tanke på hur effekten blir efteråt. Det är vägdikena här som
är ofrysta idag.
Det har varit ishalka i typ hela norrland inatt p.g.a regn igår och sjunkande temperaturer under natten.. det är väl inte så svårt att lista ut varför de saltar när det regnar om det ska bli kallare? Eller hur menar du?
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Han menar att saltet runnit av vägen med vattnet. Regnar det för kraftigt så kan det vara smart att avvakta med saltet.
Regnar det bara måttligt så kan det vara smart att salta på en gång innan det fryser på.
Det är ju alltid en svår övervägning det där.. saltar man för tidigt rinner det av, för sent får det sämre effekt. I just sånna här fall har jag förståelse för att man saltar vägarna.. alltså vid regn och där det sen fryser på. Det är ju då det kan bli typ svartis där det ser ut som att vägen är våt men den egentligen är glashal.
Blev idag omkörd av en idiot vid vägbygget före Västerås. Heldraget + mötande gjorde att jag blinkade på idioten efter han kört om.
Då, som vanligt bland bilister med för stort ego, tvärnitar han. Hur tänker man då? Om jag inte varit beredd på det och hunnit bromsa så är det inte jag som blir skadad. Jag klarar mig hur bra som helst.
Det är han som får en 18 ton tung buss i arslet som blir skadad.
Har man så stort ego att man inte klarar av att bli blinkad på när man beter sig som en idiot ska man nog överväga att lämna in sitt körkort för då har man inget på vägarna att göra i mitt tycke.
Får mig direkt att tänka på en rysk busschaffis som numera kallas "The Punisher"!
Han lessnade på att han var tvungen att tvärbromsa ofta för idioter, så han installerade en dashcam, och tar det nu väldigt lugnt i sina inbromsningar med hänsyn till sina passagerare. Han har nu varit med om ett 40-tal (eller mer) olyckor där han kör in i framförvarande. Men har inte blivit vållande till någon. När polisen ser filmerna skrattar dom typ bara.
Du kanske ska installera en Dashcam? ;)
[youtube]9Ubj8v5razM[/youtube]
Man råkar ut för det här rätt ofta som bilförare också, men då är det så klart inte lika svårt att bromsa. Jag har ändå installerat en kamera som du kanske sett i min incident-tråd. :) Fått ett par riktigt "intressanta" incidenter på film och lagt upp här på forumet.
Ibland skulle vissa förare behöva en liten knuff i rätt riktning.. det här kanske är en sån. ;)
joel80 skrev:Får mig direkt att tänka på en rysk busschaffis som numera kallas "The Punisher"!
Han lessnade på att han var tvungen att tvärbromsa ofta för idioter, så han installerade en dashcam, och tar det nu väldigt lugnt i sina inbromsningar med hänsyn till sina passagerare. Han har nu varit med om ett 40-tal (eller mer) olyckor där han kör in i framförvarande. Men har inte blivit vållande till någon. När polisen ser filmerna skrattar dom typ bara.
Du kanske ska installera en Dashcam? ;)
[youtube]9Ubj8v5razM[/youtube]
Man råkar ut för det här rätt ofta som bilförare också, men då är det så klart inte lika svårt att bromsa. Jag har ändå installerat en kamera som du kanske sett i min incident-tråd. :) Fått ett par riktigt "intressanta" incidenter på film och lagt upp här på forumet.
Ibland skulle vissa förare behöva en liten knuff i rätt riktning.. det här kanske är en sån. ;)
Jo dom är fina.. Jag kanske skulle skaffa mig en äldre buss. :D
(Förresten... du vinner årets pris för mest onödiga citerade inlägg..) ;)
Du kunde fått en av mig förra året, en Volvo från 1963.
//Sven Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo