...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Den har förtydligat att man kommer att bli lagförd om polis märker att man vinglar till om man använder mobil och inte hanterar det. Lättare för polisen att förklara att man brutit mot en lag om det finns en sån här. Den känns skarpare än den som fanns tidigare och jag tror fler kommer att få böter för fulkörning. :) Jag har tidigare efterfrågat mer fokus av polisen på körning (fokus på fortkörning har det länge varit..) :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Allinug skrev:Några poliser på vägarna ser man ju väldigt sällan till. Så vad gjorde nya lagen för trafiksäkerheten?
I det fallet inget. Men det gäller ju allt. Skall vi strunta i att stifta lagar för att vi har ont om poliser på vägarna :?: Sedan tror jag inte vi har så få poliser på vägarna, men de gör fel saker oftast.
Nej, men man kan ju formulera lagen på ett annat sätt om man inte tycker att de befintliga täcker in området.

Fulkörning, det kan vara saker som att omotiverat befinna sig på fel sida om mittlinjen, vara i fel körfält, vingla på vägen, ha en ojämn fart, blinka åt ett håll och sedan svänga åt ett annat och all annan fulkörning som rid54 redan listat. Detta kan man göra av en rad olika anledningar: pga rattonykterhet, telefoni eller utan någon uppenbar anledning. Även om man gör detta utan någon särskild anledning kan man dömas för vårdslöshet i trafik. Nu antar jag att straffsatserna kommer att ligga på olika nivåer beroende på anledning. Något som vet?

Det handlar mycket om psykologi i trafiken. Alla vi som tagit körkort vet ju att man blir lurad av farten: man blir fartblind och invaggas i någon känsla av att det inte går så fort och att man har kontroll på läget, men att stoppsträckan i själva verket ökar snabbare än farten. Vi vet också att stoppsträckan också består av en reaktionssträcka. Reaktionssträckan påverkas av din handlingsberedskap och av hur bra du kan förutse vad som kommer att hända härnäst, här kommer saker som din erfarenhet in.

Hur är det ens möjligt att någon kan göra en bedömning av vad som kommer att hända en sekund senare och avstå den sekundens trafikuppmärksamhet för att titta på mobilen? Det är ju enbart tur som man förlitar sig på då. De sekunden man tog uppmärksamheten från trafiken för att knappa på mobilen, den sekunden kanske man hade behövt för att reagera på en fara i trafiken. Och vad hinner man egentligen göra på mobilen på en sekund? Inte mycket, men i trafiken hinner det hända mycket, för det är ju inte bara den egna bilen man måste hålla reda på.

Det är ju inte så att man kommit på några nya rön om att vi skulle ha blivit bättre på trafikuppmärksamhet, så att vi nu skulle ha bättre förutsättningar än tidigare att klara av ytterligare uppmärksamhetskrävande aktiviteter. Men den nya lagen påbjuder nu att jag får!

"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet."

Jag tycker isåfall att man skulle försökt få fram "att om föraren verkligen måste använda mobil", istället för att som nu skriva att det är fritt fram. Och med den nya lagen så räcker det inte att jag framför bilen på ett säkert sätt när jag hanterar mobilen, utan jag måste även ha koll på att de andra trafikanterna inte missbedömt sin förmåga att framföra bilen när de använder mobilen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Allinug skrev: Detta kan man göra av en rad olika anledningar: pga rattonykterhet, telefoni eller utan någon uppenbar anledning. Även om man gör detta utan någon särskild anledning kan man dömas för vårdslöshet i trafik. Nu antar jag att straffsatserna kommer att ligga på olika nivåer beroende på anledning. Något som vet?
Ja vad jag har förstått så är det bötesbelopp på att bara "vingla" på grund av användningen av "mobiltelefon och övrig kommunikationsutrustning", men om det händer en olycka eller man är rattonykter som är det annan straffsats.
Det handlar mycket om psykologi i trafiken. Alla vi som tagit körkort vet ju att man blir lurad av farten: man blir fartblind och invaggas i någon känsla av att det inte går så fort och att man har kontroll på läget, men att stoppsträckan i själva verket ökar snabbare än farten. Vi vet också att stoppsträckan också består av en reaktionssträcka. Reaktionssträckan påverkas av din handlingsberedskap och av hur bra du kan förutse vad som kommer att hända härnäst, här kommer saker som din erfarenhet in.
Att man lyckats ta körkort är ju ingen garanti för att man är lämplig att framföra en bil. Det finns nog många som inte tänker på stoppsträckor och handlingsberedskap, tyvärr.
Hur är det ens möjligt att någon kan göra en bedömning av vad som kommer att hända en sekund senare och avstå den sekundens trafikuppmärksamhet för att titta på mobilen? Det är ju enbart tur som man förlitar sig på då. De sekunden man tog uppmärksamheten från trafiken för att knappa på mobilen, den sekunden kanske man hade behövt för att reagera på en fara i trafiken. Och vad hinner man egentligen göra på mobilen på en sekund? Inte mycket, men i trafiken hinner det hända mycket, för det är ju inte bara den egna bilen man måste hålla reda på.
Näe, det är omöjligt att förutse. Det kan man inte göra i någon situation över huvud taget. Det är skitfarligt att köra bil. Varje gång man gör det tar man en kalkylerad risk. Man kalkylerar omedvetet risker hela tiden, mer eller mindre. Det finns situationer då man kalkylerar att fipplande med telefonen medför en liten risk. Kör du på en bra väg med bra sikt och svarar i telefonen när det ringer så är risken minimal att det påverkar bilkörningen så negativt att risken ökar till oacceptabel nivå. Om du däremot skall svara inne i stadstrafik i en manuellt växlad bil så blir risken betydligt större.
Det är ju inte så att man kommit på några nya rön om att vi skulle ha blivit bättre på trafikuppmärksamhet, så att vi nu skulle ha bättre förutsättningar än tidigare att klara av ytterligare uppmärksamhetskrävande aktiviteter. Men den nya lagen påbjuder nu att jag får!
Öh... näe..? Vart vill dunkomma? Ja, du får använda mobilen när du kör bil, om det inte påverkar körningen väldigt negativt. Det fick du tidigare också.
"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet."
Så kan man se det även om det kan tolkas som en uppmuntran till att pilla på telefonen. Men i sak har du rätt. Det väsentliga är ju just att det inte får påverka bilkörningen menligt. Så det är väl ingen skillnad i sak men det kan upplevas som en nyansskillnad. Dock brukar förbud handla om vad man inte får göra.
Jag tycker isåfall att man skulle försökt få fram "att om föraren verkligen måste använda mobil", istället för att som nu skriva att det är fritt fram. Och med den nya lagen så räcker det inte att jag framför bilen på ett säkert sätt när jag hanterar mobilen, utan jag måste även ha koll på att de andra trafikanterna inte missbedömt sin förmåga att framföra bilen när de använder mobilen.
Att det är fritt fram är ju en väldigt grov feltolkning enligt min åsikt. Snarare är det tvärt om; skit i att telefonera eller pilla med saker så länge du inte kan göra det på ett säkert sätt. Det är ingen självklarhet att pilla med annat när man kör bil. Lagen kräver inte alls att du kollar om andra missbedömt sin förmåga att köra under tiden de telefonerar. Vad fick du det ifrån? Däremot så måste du ge akt på andra trafikanter och vara uppmärksam, precis som vanligt.
Vart jag vill komma? Ja, det har ju aldrig tidigare klarlagts i en lagtext att jag får använda mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning vid körning... Om du läser trafikförordningen så förutsätter de flesta texterna där att du enbart ägnar dig åt trafik.

Det som jag citerade (Vid färd på väg med motordrivet ... etc) är ju själva lagtexten, så du håller alltså med om att det kan ses som en uppmuntran?!

Vem har sagt att det bara skulle handla om att telefonera? Det är väl mer dessa ständiga statusuppdateringarna på sociala media som kräver en massa uppmärksamhet som man kan oroa sig över. Tydligen har det blivit populärt att lägga upp "driving selfies". Helt OK enligt nya lagen.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag ska faktiskt inte påstå att jag blev irriterad, jag tänkte att jag slår av motorn, tar ett fotot och lägger ut på facebook och har inte chauffören sett mig då så får jag väl kliva ur bilen.

Lagom till att jag lagt upp inlägget så kom chauffören gåendes och stängde baklämmen.

Tur jag inte hade bråttom, för då hade jag nog tappat humöret :lol:

Bild
av rid54
Troligen borde lagen utformas så, att den som bidrar till att en situation går åt skogen ska dömas till nåt straff. Om detta *bidragande* består av att föraren varit ouppmärksam pga splittrad koncentration, pga telefon/radio/hund/bebis/navigationsutrustning/rakning/tidningsläsning/kaffedrickande/rakning..., eller pga drogintag (oavsett det handlar om hostmedicien eller Johnny Walker), eller om föraren varit inkompetent pga inget körkort eller om föraren kört för fort eller om fordonet varit otillförlitligt borde inte spela någon roll. Det borde finnas en heltäckande brottsbeskrivning, som "orsakande av trafikolycka", som kunde innehålla alla de dumheter vissa bilförare ägnar sig åt. Detta kunde innefatta dumma åtgärder som fulkovertering till Xenonljus, att ha fel däck på bilen, att ha bilen full med getter och alla andra konstigheter man hittar...
av llesrof
rid54 skrev:Troligen borde lagen utformas så, att den som bidrar till att en situation går åt skogen ska dömas till nåt straff. Om detta *bidragande* består av att föraren varit ouppmärksam pga splittrad koncentration, pga telefon/radio/hund/bebis/navigationsutrustning/rakning/tidningsläsning/kaffedrickande/rakning..., eller pga drogintag (oavsett det handlar om hostmedicien eller Johnny Walker), eller om föraren varit inkompetent pga inget körkort eller om föraren kört för fort eller om fordonet varit otillförlitligt borde inte spela någon roll. Det borde finnas en heltäckande brottsbeskrivning, som "orsakande av trafikolycka", som kunde innehålla alla de dumheter vissa bilförare ägnar sig åt. Detta kunde innefatta dumma åtgärder som fulkovertering till Xenonljus, att ha fel däck på bilen, att ha bilen full med getter och alla andra konstigheter man hittar...
Varför inte utveckla detta till att gälla alla situationer? Gör man något dumt som skadar eller menligt påverkar någon annan negativt så straffas man. Det är ju skitbra den enda lag som behövs :mrgreen:
  • 1
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 553

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!