Det handlar mycket om psykologi i trafiken. Alla vi som tagit körkort vet ju att man blir lurad av farten: man blir fartblind och invaggas i någon känsla av att det inte går så fort och att man har kontroll på läget, men att stoppsträckan i själva verket ökar snabbare än farten. Vi vet också att stoppsträckan också består av en reaktionssträcka. Reaktionssträckan påverkas av din handlingsberedskap och av hur bra du kan förutse vad som kommer att hända härnäst, här kommer saker som din erfarenhet in.
Att man lyckats ta körkort är ju ingen garanti för att man är lämplig att framföra en bil. Det finns nog många som inte tänker på stoppsträckor och handlingsberedskap, tyvärr.
Hur är det ens möjligt att någon kan göra en bedömning av vad som kommer att hända en sekund senare och avstå den sekundens trafikuppmärksamhet för att titta på mobilen? Det är ju enbart tur som man förlitar sig på då. De sekunden man tog uppmärksamheten från trafiken för att knappa på mobilen, den sekunden kanske man hade behövt för att reagera på en fara i trafiken. Och vad hinner man egentligen göra på mobilen på en sekund? Inte mycket, men i trafiken hinner det hända mycket, för det är ju inte bara den egna bilen man måste hålla reda på.
Näe, det är omöjligt att förutse. Det kan man inte göra i någon situation över huvud taget. Det är skitfarligt att köra bil. Varje gång man gör det tar man en kalkylerad risk. Man kalkylerar omedvetet risker hela tiden, mer eller mindre. Det finns situationer då man kalkylerar att fipplande med telefonen medför en liten risk. Kör du på en bra väg med bra sikt och svarar i telefonen när det ringer så är risken minimal att det påverkar bilkörningen så negativt att risken ökar till oacceptabel nivå. Om du däremot skall svara inne i stadstrafik i en manuellt växlad bil så blir risken betydligt större.
Det är ju inte så att man kommit på några nya rön om att vi skulle ha blivit bättre på trafikuppmärksamhet, så att vi nu skulle ha bättre förutsättningar än tidigare att klara av ytterligare uppmärksamhetskrävande aktiviteter. Men den nya lagen påbjuder nu att jag får!
Öh... näe..? Vart vill dunkomma? Ja, du får använda mobilen när du kör bil, om det inte påverkar körningen väldigt negativt. Det fick du tidigare också.
"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet."
Så kan man se det även om det kan tolkas som en uppmuntran till att pilla på telefonen. Men i sak har du rätt. Det väsentliga är ju just att det inte får påverka bilkörningen menligt. Så det är väl ingen skillnad i sak men det kan upplevas som en nyansskillnad. Dock brukar förbud handla om vad man inte får göra.
Jag tycker isåfall att man skulle försökt få fram "att om föraren verkligen måste använda mobil", istället för att som nu skriva att det är fritt fram. Och med den nya lagen så räcker det inte att jag framför bilen på ett säkert sätt när jag hanterar mobilen, utan jag måste även ha koll på att de andra trafikanterna inte missbedömt sin förmåga att framföra bilen när de använder mobilen.
Att det är fritt fram är ju en väldigt grov feltolkning enligt min åsikt. Snarare är det tvärt om; skit i att telefonera eller pilla med saker så länge du inte kan göra det på ett säkert sätt. Det är ingen självklarhet att pilla med annat när man kör bil. Lagen kräver inte alls att du kollar om andra missbedömt sin förmåga att köra under tiden de telefonerar. Vad fick du det ifrån? Däremot så måste du ge akt på andra trafikanter och vara uppmärksam, precis som vanligt.