...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Folk som inte kan skotta av snön från bilen innan de kör iväg!

När jag gick till jobbet i morgonens kraftiga snöväder så skulle jag gå över på ett övergångsställe, när jag kollade om det fanns några bilar i närheten så kom det en väl synlig bil en bra bit bort som jag inte skulle ha några problem att hinna gå över innan den kommit fram. Så jag gick ut.

Då visar det sig att det även kommer en totalt översnöad bil där inte ens lyktorna syns som är betydligt närmare övergångsstället och som smälte in lite för bra i snövirvlandet. Som tur var så var den tillräckligt långt bort för att jag ändå skulle hinna springa över. Hade människan i alla fall kunnat borsta av lysena så hade inte bilen maskerats in i vinterlandskapet och snöstormen.
av umekille
Diodlysen blir inte så varma som gamla glödtrådslampor
så snö o is smälter inte Dem nya sortens dagsljus blir då
osynliga om inte is o snö hålls borta.
Likadant med igensatta baklysen av snörök.
Borde vara lag på ordinarie halvljus på dagen /vinterhalvåret.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det ÄR lag på att du skall ha halvljus på vid detta väder.
Folk som tar en evighet på sig att svänga..de börjar blinka 1 km innan svängen och börjar sedan sakta, sakta minska farten för att till slut krypa runt hörnet i 5km/timmen så att alla bakom får nästan stanna mitt på vägen och växla ner till ettan. Det irriterar mig i trafiken.
llesrof skrev:Lagen är ju hur tydlig som helst. Man måste ju vara fullständig idiot för att inte förstå den eller hur den skall efterlevas.
/.../
Lagen är lysande i all sin enhelhet: pilla inte med mobilen om det påverkar din förmåga att köra bil på ett negativt sätt. En person som kör sin bil samtidigt som han/hon pillar med mobilen, och som på fullt allvar tycker att det inte påverkar körningen trots att han/hon inte blinkar, knappt kan svänga eller ens växla, avslöjar sig själv som en tvättäkta femfemma. En person med minst normalbegåvning begriper att telefonpillandet påverkar körningen negativt.
/.../
Det enda med lagen som är hur tydligt som helst är att den inte kommer att få någon som helst inverkan på trafiksäkerheten.
De som mixtrar med telefonen anser ju själva att de klarar av både telefonen och att ha koll på trafiken, det är ju först när en olycka sker som annat bevisas.
Användarvisningsbild
av joel80
umekille skrev:
Spoiler »
SvenB skrev:Det ÄR lag på att du skall ha halvljus på vid detta väder.
Exakt! Jag blinkade åt två st DRL-nötter idag som i full snöstorm inte förstår att man måste sätta igång halvljuset så att det lyser även bakåt! Den ena förstod faktiskt efter ett litet tags blinkande med både mina helljus och mina halvljus att han inte hade det på och slog igång det.. tackade mig med blinkersen.
Den andra körde vidare, rätt bra täckt med snö och med släckta lampor.. tänkte väl att om inte andra bilister ser hen så ser inte polisen heller, så då är det ju ingen risk... eh..
Användarvisningsbild
av sthlm
Så äntligen har snön fallit över Tokholm och tokarna tittar fram ur sitt sommaride.

Sett två bilar infekterade av "latmask" med endast en liten liten glugg skrapad framför näsan och noll sikt.
Bilar som plötsligt dyker upp i snöröken från ingenstans utan lampor gör bara bilkörningen lite mer spännande.
Förmodligen är det människor som gjort tolkningen att DRL betyder att lampor endast skall användas i "daylight".
Mina torkarblad var stulna när jag kom ut till bilen i morse.
Visserligen var dom så omtänksamma att dom fällt upp torkararmarna för att jag skulle se detta och inte repa rutan (andra gången).
Hoppas dom kom till nytta och 500:- på macken för ett par nya känns som en bra start på helgen, tack.
Ligga bakom folk som halkar runt på blankslitna sommardäck i 25 km/h 6e december ger vi tumme upp till.

Sen har vi det här med att ta ut svängen när man skall svänga.
Jag har upplevt att det blir allt vanligare att idio... mina kära medtrafikanter gör detta.
Alltså att man drar ut vänster, in i filen bredvid för att få en mjukare sväng när man skall svänga höger.
Kommer dessa från ett land där gathörnen är 90° och inte rundade som i Sverige?
Jag blir mycket irriterad på dessa sommarkörare. Tack & lov har dem ställt in bilen för säsongen nu. Dem ligger ständigt 15 under rekommenderad hastighet. Spelar ingen roll om det är sol & torr väg, eller regn. & deras inavlade kusiner som kör på vintern som bara vägrar skrapa rutorna. & sedan ligger dem & kör 45 på 80 väg. Däcken av samma årsmodell som bilen, dvs 1977. Men det är ju lagligt mönster tänker dem. 'suck' sedan har vi dem som missade vart blinkersreglaget sitter... TILL VÄNSTER OM RATTEN... Hur svårt kan det vara?
av llesrof
Allinug skrev:
llesrof skrev:Lagen är ju hur tydlig som helst. Man måste ju vara fullständig idiot för att inte förstå den eller hur den skall efterlevas.
/.../
Lagen är lysande i all sin enhelhet: pilla inte med mobilen om det påverkar din förmåga att köra bil på ett negativt sätt. En person som kör sin bil samtidigt som han/hon pillar med mobilen, och som på fullt allvar tycker att det inte påverkar körningen trots att han/hon inte blinkar, knappt kan svänga eller ens växla, avslöjar sig själv som en tvättäkta femfemma. En person med minst normalbegåvning begriper att telefonpillandet påverkar körningen negativt.
/.../
Det enda med lagen som är hur tydligt som helst är att den inte kommer att få någon som helst inverkan på trafiksäkerheten.
De som mixtrar med telefonen anser ju själva att de klarar av både telefonen och att ha koll på trafiken, det är ju först när en olycka sker som annat bevisas.
Säg inte det. Nu borde det bli enklare att lagföra personer som pillar på mobilen när de kör. Vårdslöshet i trafik i all ära, men det känns som att det mest var aktuellt när olyckan redan skett. Fast det ligger ju en del i det du säger, de som pillar på telefonen när de kör bil anser ju att de reder ut det. Man kan inte lagstifta bort dumhet.
  • 1
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 553

Som sagt så är jag nyfiken på hu[…]

Köper man en bil med adaptiv farhållare[…]

Hej, är detta samma grej som att bilköer[…]

Jag gissar på reglerventilen på kompr[…]