...

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev:Vid c:a 5:45 påpekade du att en Samtransbil körde i busskörfältet, det får dom i de flesta fall. De är jämställda med taxi.
Det var den jag också skulle kommentera men glömde. Det såg ut som en färdtjänstbil och här i skåne är dom likställda med taxi också. När jag körde färdtjänst var dom taxireggade, men sen ändrades det då man inte behövde någon taxameter i bilen.
Numera kör man på undantag från länsstyrelsen, alltså bussarna är taxireggade, men så länge man endast kör åt kommun/landsting behöver man inte gul skylt eller taxameter. Enligt mig så är detta endast för att slippa anställa dyra bussförare till förmån för taxiförare.
Och här är det lite hårdare än i Stockholm tror jag: taxibilarna som kör på bussgatan runt sjukhuset får samma böter som privatbilisterna.
mattish skrev:Bra film som vanligt, MEN varför kör du inte om jänkaren när han kör så sakta enligt dig?
Jag mest konstaterade att han körde väldigt sakta.. var inte så stressad att jag tyckte det var nödvändigt att köra om, samt att jag var på en väg med bostadshus längst med hela vägen, där det kan köra ut bilar eller så som inte tänker på att kolla båda hållen.
Sen visste jag ju att det blev 30km/h lite längre fram igen.. och där låg han ju nästan i rätt hastighet. :)
Jag skulle också svänga av några hundra meter fram... Så väldigt många anledningar till att inte köra om där. ;)
SvenB skrev:Vid c:a 5:45 påpekade du att en Samtransbil körde i busskörfältet, det får dom i de flesta fall. De är jämställda med taxi.
Jag var helt säker på att du måste ha gul skylt för att få köra i bussfältet. Jag kanske har fel... men det finns ju inget annat som identifierar den som taxi. Vem som helst kan "strajpa" sin bil med Samtrans. ;)
Siken looser, varför blir man inte förvånad över blöjraggaren i BMW:n som stoppar upp trafiken. Skulle tro att den låter mer än den går också.
ER: Såklart, raka rör ba! :D
Förstår inte hur de orkar med det där, en sak vore väl luftfjädring men det är väl för dyrt, bättre o lägga pengarna på fälgar som är dyrare än bilen.
Och på tal om fälgar så suckar jag varje gång jag kör fram mot ett gupp i den där storleken, små men vassa vilket ger en jävla smäll med 19" om man inte smyger över. Ibland saknar jag ballongdäck.
Håller med om att dom där guppen är hemska! Att hålla hastigheten på 30km/h som hastighetsbegränsningen är där är helt omöjligt (eller i allafall väldigt obekvämt) om man inte lägger däcktryck på typ 1,8.
Men oavsett vad det är för gupp så skulle inte "blöjraggaren" (ett ord jag tycker vi adapterar på alla sånna här, tack ER!) komma över! :)

Mwi skrev: Ja du har fel ;-// det räcker med ett intyg från pappa :roll:
http://www.dn.se/sthlm/inga-boter-for-p ... i-bussfil/
Jag har svårt att tro att dom hade ett intyg från kungen med i bilen... större chans att jag skulle ha ett sånt! Jag har filmat Hans Majestät vid flertalet tillfällen.. :lol: Haft parkeringstillstånd på inre borggården. Kan jag vifta med ett sånt från 2008 om jag åker fast i bussfilen?
Jag håller med att det kan vara svårt att veta vilka som får köra i busskörfälten. De som är ännu svårare att identifiera än färdtjänstfordon är hyrverksbilarna. Jag råkade ut för att stoppas mest varje vecka när jag körde Arlanda-Stockholm med min hyrverksbil då jag körde SAS Limousine. "Och du tror att du har någon sorts hyverksfordon, eller?". Jajamänsan och så fram med intyget som alltid fanns med.
  • 1
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 356
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]