...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jag tycker att lagen skrämmer upp, mer än nödvändigt.
Igår låg jag i bussfilen, när hela bakrutan lyses upp av blåljus.
Jag hoppar till så att jag tappar rakapparaten ner i skålen med mjölk och corn flakes, men svänger ut till sidan.
Polismannen var väldigt trevlig och förstående och jag kom undan med en varning, för att jag körde i bussfilen.
Mobilen satt hela tiden synlig på instrumentbrädan, med SVTs morgonprogram igång.
av hamre
Jag tycker lagen är alldeles för mesig men det är ju typiskt för Sverige.

Ser dagligen lastbilschaufförer och busschaufförer som sitter med mobilen mot örat och armbågarna på ratten och har kanske 5% uppmärksamhet på trafiken.

Kom ifatt en bilist i mittenfilen i sthlm som körde 50 på 70 väg. När jag körde om så satt han med mobilen mot örat. Efter 10 minuter så blev jag omkörd av samma bil. Då hade han tydligen pratat klart och kunde öka farten.

Även datorer är idiotiskt att använda under körning. Kom ifatt en lastbil som körde väldigt vingligt över vägen. Trodde först han var rattfull och tänkte ringa polisen. Sen när jag äntligen kunde komma om honom så såg jag att han satt och pillade på datorn medan han körde. :evil:

Folk som har övertro vad dom kan göra medan dom kör är väldigt :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad är mesigt. Hur skulle du forma lagen? Förbjuda telefoner, GPS:er, trafikledningsdatorer, skrikande barn och rökning. Har jag glömt något som för ett ögonblick kan orsaka viss irritation för föraren. Lagen är nog bra utformad. Om man kan hantera detta utan att det menligt påverkar körningen så bör det vara tillåtet. Om några månader skall du se att bilisterna har lärt sig sina begränsningar och stannar vid vägkanten för att SMS:a.
av Andis
Vad är det för fel på Headset.

Man kan ha båda händerna på ratten.
Man kan växla men ändå ha en hand på ratten.
Man kan prata som om personen satt i bilen.

Tycker lagen är ganska enkel att utforma håller du i telefon med axeln eller handen mot örat. = förbjudet.

Headset = tillåtet.

Att ringa upp någon är väll ungefär lika farligt som att ställa om värmen eller radion.
Men jag tror att en van bilförare kan anpassa det till ett lämpligt ställe att görs det på.

Sms uttalar jag mig inte om. Är väll att jämföra med att skriva skrivmaskin med en hand när man kör? Är det tillåtet? Men som med allt sånt här så kommer ett mörker tal att finnas men man får väll hoppas inte för långa sms skrivs på olämpliga ställen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Vem har påstått att det är fel med headset?
Lagen är ju hur tydlig som helst. Man måste ju vara fullständig idiot för att inte förstå den eller hur den skall efterlevas. Att den är explicit för just mobiltelefoner beror förmodligen på att just mobiltelefoner är ett ojämförligt mycket större problem än TV-tittande, skötsel av personlig hygien eller tidningsläsande samtidigt som fordonet framförs. Många verkar nämligen anse att det är helt okej att pilla på mobilen precis när som helst och i alla sammanhang, som om detta vore en självklarhet som inte behövde förklaras. Det är egentligen tragiskt att lagstiftarna måste vara övertydliga och införa en lag mot ett utbrett farligt beteende när det redan omfattas av en annan lag. Men med tanke på att en del verkar tro att det är okej att kolla på TV och raka sig men inte att tala i telefon, så verkar lagen behövas.

Den nya lagen låter inte tidningsläsare och liknande fenomen komma undan eftersom deras beteende räknas som vårdslöshet i trafik. Det gjorde telefonpillande också tidigare också om det orsakade farliga situationer, men när merparten av befolkningen, främst kvinnor, hantverkare och lastbilsförare, saknade förmågan att begripa detta så fick man införa en explicit lag mot deras beteende.

Lagen är lysande i all sin enhelhet: pilla inte med mobilen om det påverkar din förmåga att köra bil på ett negativt sätt. En person som kör sin bil samtidigt som han/hon pillar med mobilen, och som på fullt allvar tycker att det inte påverkar körningen trots att han/hon inte blinkar, knappt kan svänga eller ens växla, avslöjar sig själv som en tvättäkta femfemma. En person med minst normalbegåvning begriper att telefonpillandet påverkar körningen negativt. Om man däremot kör på en rak och fin väg och telefonen ringer så påverkar det normalt sett körningen ganska lite om man bara lyfter telefonen och svarar. Är bilen dessutom automatväxlad så är det ännu mindre problem.

Någon skrev något om en napp och en skrikande unge. för några år sedan var det ett korkat fruntimmer som lipade ut i pressen för att hon torskat för vårdslöshet i trafik. Hon skulle ju bara ta upp nappen från golvet i bilen. Hon rände genom ett staket och in i en trädgård. En sådan människa borde mista både körkort och vårdnaden av barnet på livstid.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag håller med. Det finns så mycket annat än att tala i telefon som distraherar bilförare. Som det är nu så får du göra det om det inte inverkar på ditt framförande av fordonet, kan det bli tydligare?
Användarvisningsbild
av Mabuse
SvenB skrev:Jag håller med. Det finns så mycket annat än att tala i telefon som distraherar bilförare. Som det är nu så får du göra det om det inte inverkar på ditt framförande av fordonet, kan det bli tydligare?
Det räcker med andra saker som distraherar förare...
http://na.se/nyheter/orebro/1.2295628-f ... sch-pa-e20
av umekille
Jag funderar hur Polisen tänker som inte verkar bry sig om kolla bilister med fel på lyset.
Som det är nu är chansen för t.ex. enögda att åka dit lika med noll.
Skulle det kollas oftare så skulle bilägare se till att dom hade fungerande lyse.
Mabuse skrev:
SvenB skrev:Jag håller med. Det finns så mycket annat än att tala i telefon som distraherar bilförare. Som det är nu så får du göra det om det inte inverkar på ditt framförande av fordonet, kan det bli tydligare?
Det räcker med andra saker som distraherar förare...
http://na.se/nyheter/orebro/1.2295628-f ... sch-pa-e20
Hm... blir man så distraherad av blåljus vid en olycka man själv inte är inblandad i så skall man nog inte köra bil. Fast det är klart, man måste ju fota olyckan och lägga upp den på sociala media :mrgreen:
  • 1
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 553

Som sagt så är jag nyfiken på hu[…]

Köper man en bil med adaptiv farhållare[…]

Hej, är detta samma grej som att bilköer[…]

Jag gissar på reglerventilen på kompr[…]