...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
I och med att det är vidvinkel så sker det närmre mig än vad det ser ut... Det som är "konstigt" är väl att det är ett dubbelt filbyte från högerfilen, alltså inte speciellt lång framförhållning... Skåpbilen får bromsa in ganska hårt bakom när han byter från den första, skulle jag inte saktat in så fort jag såg händelsen skulle jag också fått bromsa rätt mycket när han väl tar sig över i vänstersvängs-filen.

Som jag skrev var det inte större fara då de flesta andra körde vettigt och med marginaler.. men sånt här kan lätt bli en lite allvarligare händelse om det är fler än en som kör lite tokigt. :)
av llesrof
Jag gjorde ett dubbelt filbyte så sent som i eftermiddags. Det var trefiligt och jag låg längst till höger, där man normalt sett skall hålla sig för att inte hindra snabbare trafik. En liten skitbil envisades med att ligga i mittfilen, lite under hastighetsgränsen. Eftersom jag, som höll hastigheten, inte får köra om till höger, fick jag dra över dubbla filer för att komma om och sedan, lite extra snävt, dra över två filer igen för att hålla mig till höger och ur vägen för snabbare trafik. Jag är så j-vla trött på dessa mittfilsfilare.

Igår var det ett fruntimmer som hötte med näven åt mig. Det var tvåfiligt och 90-sträcka. Fruntimmret låg i 70 i vänsterfil och jag ville om. Jag blinkade vänster och körde upp bakom henne för att markera att jag ville om. Hon flyttade sig inte men jag såg stt hon tittade på mig i backspegeln så jag slog ut med händerna i en uppgiven gest. Då visade hon näven åt mig och fortsatte i 70 i vänsterfil på 90-sträcka. Lite längre fram blev det 70 så då körde jag om henne till höger istället. Hon blängde surt på mig. Jag blängde lika surt eftersom jag var skitnödig, hungrig, svettig och skulle tillbaka till kontoret.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja dom dubbla filbyterna blir jag själv tvungen att göra ibland när det är trefiligt och glest med bilar då man försöker hålla sig till höger... suck..
Men det är inte riktigt samma sak då jag ser till att inte byta 2 filer framför någon annan samtidigt som jag bromsar in ganska kraftigt. Här är det ju brist på uppmärksamhet (läsa skyltarna/kartan/GPSen i tid och lägga sig i rätt fil i rätt tid) som skapar situationen.
Om trafiken går så pass sakta som 70km/h på 90-väg får man ju faktiskt köra om på höger sida också.. Men tanten höll säker 71km/h så du inte fick det. :)
De där historierna låter tyvärr som en vanlig dag på Hallandsåsen. :-/O/
av llesrof
joel80 skrev: Om trafiken går så pass sakta som 70km/h på 90-väg får man ju faktiskt köra om på höger sida också.. Men tanten höll säker 71km/h så du inte fick det. :)
Är du säker på det!
Användarvisningsbild
av joel80
llesrof skrev:
joel80 skrev: Om trafiken går så pass sakta som 70km/h på 90-väg får man ju faktiskt köra om på höger sida också.. Men tanten höll säker 71km/h så du inte fick det. :)
Är du säker på det!
Trodde jag hade det men kollade upp det nu när du ifrågasatte.. Du får köra om till höger om det råder kösituation på motorvägen och de två köerna går olika fort.. Det kan alltså vara ok att köra om på insidan i över 70kmh men då enbart om det är så pass tät trafik att du själv inte kan påverka hastigheten.. Så det räcker alltså inte med det jag sa om att bilar ska gå saktare än 70kmh.. Fel av mig... Tar tillbaka det. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Mja.. jag har nog suttit i Stockholmstrafiken många gånger utan att varken kunna påverka den vare sig uppåt eller neråt.. :D
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 356

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]

1 liter på 75 mil låter ju inget vidar[…]