...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Vet inte om det var det här inslaget.. men där avslutade dom i allafall med en gubbe som inte gillade det, plus att de tidigare intervjuade någon som konstaterade att bilarna rostar mer. Om det gällde det här inslaget tycker jag det var rätt opartiskt..
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... pa-vagarna

Vägentrepenören säger att det kommit mindre klagomål än vanligt.. vilket ju inte behöver vara lögn. :)

Upp till 4ggr mer salt än vanligt verkar ha gått åt där uppe (Västerbotten). Gissar att temperaturen snurrat kring nollan rätt mycket och ställt till det.
Förstår att du upplevt det som lite mer salt än vanligt i år! :)
Användarvisningsbild
av erikn
rid54 skrev:
Darklady skrev:Dom säger att dubben river upp gift från vägarna. Vad är det för gift dom sprider på vägarna?? :x
Om nu detta inte var ironiskt menat, så är det inte "gift" det handlar om, utan partiklar som är mycket små. De är så små, att de följer med inandningsluften ända ned i alveolerna i lungorna och blir kvar där, vilket "normalt damm" inte gör. När de väl kommit ända dit blir de kvar och kan orsaka nedsatt lungfunktion, kanske också cancer på lång sikt. Större partiklar fångas upp på vägen ned och förs ut ur lungorna efter hand.
Det är väl likadana små partiklar som slipper igenom partikelfiltret på nyare dieselmotorer. På äldre motorer var partiklarna större och de mindre fastnade på de större och var inte lika farliga.
Användarvisningsbild
av joel80
Varför skulle de förbränningen på äldre motorer skapa större partiklar? På äldre bilar utan partikelfilter var ju utsläppen av farliga partiklar många gånger värre än på nya bilar.. Eller har jag missat nått här?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
12 voltsuttag krånglar

Är det oberoende av vad du stoppar in i det, […]

Service Subaru XV

Var igår på verkstaden med våran[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag tänkte såga den i 2 delar så[…]