...

Moderator: Moderatorer

torbjorn_75 skrev:
mobe skrev:polisen får endast köra mot rött och bla ej stanna vid stopskylt med blåljus på m.m med andra ord trängande fall
Nej, det finns inget krav på blåljus.

"Det finns ingen lag som säger att blåljus och/eller sirener ska vara påslagna vid körning i trängande fall utan föraren får själv besluta om/hur dessa ska användas (Det kan finnas taktiska tillfällen där det är rent olämpligt med blåljus/sirener)." -- Polisen Nacka
Dottern gjorde teoriprovet för körkort häromdagen. Jag har citerat er ang. polisen så hon fick fel på en fråga, Tyvärr har jag inte exakt lydelse på frågan, men den gick ut på man ska lämna fri lejd åt polisen även om de inte har blåljus på. Och hon fick fel.
mobe skrev:Mikael Hedström Kommissarie, presstalesman, informatör Kommunikationsenheten Polismyndigheten i Gävleborgs län påstår något annat

"Ljus och ljudanordning ska brukas vid trängande fall."
"12 § Föraren av ett utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar."
-- Trafikförordning 11 kap.

Får... inte ska.
Ja, det där med körkortsteorin (gjorde min för drygt 2 1/2 år sen)... Man fick bannemej läsa varje fråga minst 5 gånger och det sakta och varje ord för sig. Det är förstås stor skillnad på får och ska, men var man lite för stressad så tänkte man inte så mycket på sådana små detaljer.
joel80 skrev:Fick 2st polisbilar på bild för nån dag sen som sket i att plocka privatbilister som körde i bussfältet och i korsning där bara bussar fick köra framåt. Polisen gjorde samma sak för att köra förbi köerna och sket i de andra som gjorde samma sak (utan att vara på utryckning). Tycker det är jävligt dumt och sänder helt fel signaler, dels att köra olagligt, dels att inte stoppa de andra som smiter förbi genom att köra olagligt.
20140612_155238_police_bad2.jpeg
Jag förstår inte varför man tycker att polisen ska stå i kö när det finns ett ledigt bussfält. Vad gör poliserna för nytta i bilkö? Det blir lite "varför får han men inte jag..." över det hela. Däremot kan jag förstå om man blir bitter över att man inte stoppar övriga syndare, men vi har ju samtidigt ingen aning om vad man var på väg till eller vad man var upptagna med. Ibland måste man tänka ett steg längre! :)
mobe skrev:polisen får endast köra mot rött och bla ej stanna vid stopskylt med blåljus på m.m med andra ord trängande fall
Polisen får - men behöver inte om situationen så kräver - använda blåljus vid trängade fall. Blåljus förändrar inte befogenheterna, utan handlar enbart om att begära fri väg eller inte. Vid prio två får polisen köra för fort och bryta mot en del trafikregler, men INTE använda blåljus.
Ja vore det bara så att de körde i bussfältet skulle jag inte säga något eller ens ta upp det. Men att dom inte gör någon ansats alls att hindra andra från att köra olagligt stör mig. Sen var jag lite frågande till hur busstrafikljus räknades också...
Nu fick jag upp videon.. bl.a med poliserna i fråga. :)

Också en sekvens där jag får "vatten på min kvarn" vad gäller bilar med kjolar, som här också verkar vara sänkt! Hur faan tänker man när man gör sin bil både ful och oanvändbar på svenska vägar?

[youtube]clL2Cnbz3bY[/youtube]
Som alltid kul när dina filmer kommer upp här :-)-)

Jag har fått en kjolbärande S60 i grannskapet som bara kan lämna området åt ena hållet eftersom det är fartgupp åt andra.
Brukar tuta som en tok på dom om dom blir stående och blockerar när dom skall upp för en trotoarkant.
Kan avslöja att det inte uppskattas nar man tutar på ynglingarna...
Hahaha.. Försök få trafikkontoret att sätta farthinder åt andra hållet också! Ta det som din sommaruppgift! :)
Vid c:a 5:45 påpekade du att en Samtransbil körde i busskörfältet, det får dom i de flesta fall. De är jämställda med taxi.
  • 1
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 356
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...