...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Allinug skrev:"Även ett mobiltelefonsamtal kan anses som menligt, om det sker i en extremt uppmärksamhetskrävande trafiksituation."
Detta är ju hur flummigt som helst! Tänk om man behöver ringa polisen och de tyckte att det var menligt! :roll:
Nja, det är väl inte speciellt flummigt? Det betyder att ett mobiltelefonsamtal kan vara skadligt om det sker vid ett tillfälle som kräver extremt mycket uppmärksamhet. Brukar du ringa polisen då? Och tror du verkligen på allvar att polisen skulle haffa dig om du blev vittne till något och ringde polisen samtidigt som du kör bil?
Klarade man att använda telefonen vid körning före lagändringen, borde man klara det efter lagändringen, så det innebär nog inte några större problem såvida man inte ger sig in i några biljakter och försöker ordna bevismaterial genom att filma och då samtidigt vinglar på vägen.

Men om man blir stoppad så kommer det vara glasklart att det är polisen som har tolkningsföreträde och jag tycker verkligen inte att det är glasklart om den nya lagen innebär ett klargörande av ett påbud eller ett förbud:

"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet."
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Jag får alltså använda telefonen och fippla med radion, men det är polisen som avgör om det inverkade menligt på förandet, dvs att körningen blir trafikfarlig. Men även om man inte vinglar på vägen, så kan körningen vara trafikfarlig eftersom man inte har full uppmärksamhet på trafiken, men bristande uppmärksamhet kan vara svår att bevisa. Kanske går det att bevisa när incidenten är ett faktum? Men incidenten hade kanske skett ändå, trots full uppmärksamhet?
Användarvisningsbild
av SvenB
Det kanske är säkrast att vara på säkra sidan och stanna innan man börjar SMS:a eller påbörja ett samtal på telefonen. Man förutsätter väl att vi kan prata i telefon och köra samtidigt.
av PTV
Förare som uppenbarligen tror de är i England och kör bil när de trots en tom högerfil på motorvägen kan ligga kvar i vänsterfil och samla bilar bakom sig.En slägga i motorhuven på dessa borde inte få vara straffbart. :D
Allinug skrev:Folk som kör med så skitiga bilar att man inte ens ser registreringskylten.
Jobbar du på skatteverket? :wink:
Aha, du tänker på trängselskatt och sånt? Ja, det är förstås en utmaning för Skatteverket att läsa regskyltarna.
Det som stör mig är mest att det ju faktiskt är meningen att man ska kunna se regskylten.
Användarvisningsbild
av joel80
Det blir väldigt irriterande om man råkar ut för en smitare där man inte kan läsa skylten bara för att den är skitig.

De flesta smitare har nog inte planerat olyckan, så kom inte med några "smitare låter skyltarna vara skitiga på flit"-argument tack. :)
av Mobbe
Nya "mobiltelefonlagen". Vad ska polisen säga om folk som läser tidningen, sover eller rakar/sminkar sig bakom ratten under bilfärd. Polisen: Du vinglade och hade ett föremål vid örat. Bilföraren: Det var inte en telefon det var en rakapparat, Jag vinglade till när jag fastnade i öronhåret. Eller Polisen: Jag såg ett ljussken vid ansiktet samtidigt som du körde mot rött. Bilisten: Det var min belysta sminkspegel. Eller Polisen. Varför körde du mot enkelriktat, jag såg att du tittade i en skärm. Bilisten GPS.en sa det och jag var tvungen att kolla om den visade rätt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Eller vad gör polisen om bilföraren vänder sig om och sätter tillbaka nappen som barnet tappat, och vrålskriker?
  • 1
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 553
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

AC fungerade fortfarande i min bil också. Me[…]

ABS lampa lyser 740

Kollade noggrannare på allting och märk[…]

Visa din semesterbil(d)