...

Moderator: Moderatorer

Det förklarar saken.

Om de körde mot motsvarande rött är angelägenhetsgraden trängande fall,
då vore det tjänstefel att stanna upp och säga aja baja lite kvickt till
alla som begår småbrott i trafiken.

Trängande fall är den högsta angelägenhetsgraden, det kan handla om liv och död.

Busskörfältet är fritt att använda även i den lägsta angelägenhetsgraden yrkesövning.
Fast då borde dom inte väntat i kön av andra fuskare som också väntade på att busslyset skulle bli ett rakt streck istället för stopp-S-et.
Alltså vid sånna här lysen:
busslysen.png
busslysen.png (70.49 KiB) Visad 697 gånger

Det jag alltså funderar på är om att köra mot sånna (som för oss "vanliga är att likställa som rödljuskörning, även om det är "grönt" för bussar, om jag förstått lagen rätt.) om man inte är under utryckning utan bara under yrkesutövning.

Kanske skit samma egentligen.. men jag är fortfarande sur på dem för att dom inte gjorde något åt fuskarna framför.
:)
För er som undrar varför det kan vara bra med dashcam, kolla den här korta videon från en kille i Kalifornien. Han blev helt räddad av kameran!
Hoho! Han kunde ju iallafall ha försökt bli lite skadad! ;)
Skämt åsido, de senaste dagarna har det varit förvånansvärt mycket rövhål ute i trafiken, om lackeraren ger mig ett bra pris på mina lister så åker en dashcam-beställning iväg nästa vecka.
Jo, det vet de flesta här inne, frågan var om busslyse, som inte visar S utan I (streck) är okej så som busskörfält eller om det slm för oss "vanliga" räknas som rödljuskörning. (Vilket jag har fått förklarat för mig att det gör.. hittar dock inget som varken stödjer eller fäller det... )
mobe skrev:polisen får endast köra mot rött och bla ej stanna vid stopskylt med blåljus på m.m med andra ord trängande fall
Nej, det finns inget krav på blåljus.

"Det finns ingen lag som säger att blåljus och/eller sirener ska vara påslagna vid körning i trängande fall utan föraren får själv besluta om/hur dessa ska användas (Det kan finnas taktiska tillfällen där det är rent olämpligt med blåljus/sirener)." -- Polisen Nacka
torbjorn_75 skrev:
mobe skrev:polisen får endast köra mot rött och bla ej stanna vid stopskylt med blåljus på m.m med andra ord trängande fall
Nej, det finns inget krav på blåljus.

"Det finns ingen lag som säger att blåljus och/eller sirener ska vara påslagna vid körning i trängande fall utan föraren får själv besluta om/hur dessa ska användas (Det kan finnas taktiska tillfällen där det är rent olämpligt med blåljus/sirener)." -- Polisen Nacka
Mikael Hedström Kommissarie, presstalesman, informatör Kommunikationsenheten Polismyndigheten i Gävleborgs län påstår något annat

"Ljus och ljudanordning ska brukas vid trängande fall."
  • 1
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 356
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08