...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Perc skrev:Jag ser ingen större skillnad på att köra bil med telefonen vid örat och en hand på ratten, och att sitta och prata ut i tomma luften med en hand på ratten.
En passagerare som man samtalar med är ju med på vad som händer i dess närhet på ett helt annat vis än om man pratar i telefon.
Jag hade gärna sett ett förbud som var strängare, men då skulle man även räkna in andra saker än dessa elektroniska ting så som tidningar, böcker osv som stör framförandet av fordonet.
När jag pendlade på E6an så såg jag folk som satt och höll på med de mest konstiga saker, exemplet med en bok är faktiskt något av det värsta jag sett...
av rid54
Hmm. Jag hade en bil som man var tvungen att peta på en pekskärm för att ställa in ljudet, ställa om kupévärmen, fläkten, luftströmningen etc. I stället för normala vrid/skjut -reglage. Oerhört störande om man ville ändra nåt under körning, för man var tvungen att titta var man fumlade någonstans. Tidigare fanns ju oftast några vred som man lärde sig hantera nästan helt automatiskt utan att titta och det var betydligt bättre. Nu ska förare hållas med sådana konstigheter, förutom att många känner sig tvungna att nappa sina spädbarn, tala i /SMS:a / fippla med sin telefon, navigera körningen och annat kul medan de framför bilen i trafiken. Hur konstigt är det att det händer olyckor? Kombinerat med vissa förares totala brist på säkerhetstänk och den allmänna hetsen är det hela ju mest som ett recept på totalt elände.
Användarvisningsbild
av vetten
rid54 skrev:Hmm. Jag hade en bil som man var tvungen att peta på en pekskärm för att ställa in ljudet, ställa om kupévärmen, fläkten, luftströmningen etc. I stället för normala vrid/skjut -reglage. Oerhört störande om man ville ändra nåt under körning, för man var tvungen att titta var man fumlade någonstans. Tidigare fanns ju oftast några vred som man lärde sig hantera nästan helt automatiskt utan att titta och det var betydligt bättre. Nu ska förare hållas med sådana konstigheter, förutom att många känner sig tvungna att nappa sina spädbarn, tala i /SMS:a / fippla med sin telefon, navigera körningen och annat kul medan de framför bilen i trafiken. Hur konstigt är det att det händer olyckor? Kombinerat med vissa förares totala brist på säkerhetstänk och den allmänna hetsen är det hela ju mest som ett recept på totalt elände.
Jo det har jag också funderat över iom. den här nya synen som ska gälla från första dec. eftersom nästan dom flesta bilarna och dom kommer att bli allt fler har det mesta styrt via en pekskärm :-O)
Hur faen ska man göra då om man vill typ höja tempen i kupen och inte får knappa på pekskärmar ?:-/

Ja röststyrning kommer säkert först i dom dyrare bilarna men alla andra utan den funktionen?

Men det där med telefonen tycker jag att det kan vara befogat med ett förbud om man inte har handfree/röstuppringning.
av umekille
Då borde det också finnas en gräns för stereospelande i bilar...
Vilken koll har en förare av en bil då en stereo dunkar så det hörs
på 100meter då denne kommer.
Användarvisningsbild
av joel80
Att sätta regler för alla möjliga lägen verkar rätt dumt.. Är det inte bättre att man utnyttjar regler som redan finns och ser till att ha bättre trafikkontroller på dem och faktiskt bötfälla mer för ouppmärksamhet i trafik, farligt beteende och annat som ofta uppstår när folk pillar på saker i fel läge.
Om jag skickar ett sms i helt stillastående trafik eller vid ett rödlyse är farligare än om något pillar på radion i 110km/h.. att då förbjuda SMS men fortfarande låta det vara tillåtet att pilla på radion så man vinglar över filerna känns snett.
Bötfäll när folk kör galet och inte är koncentrerad på körningen.. gör den lagen striktare om något men låt bli att pilla i detaljer, om det är en mobil eller barnets napp har ingen betydelse.. men jag ser inte att man förbjuder napp.

Edit: Jag kollade upp nya lagen och den är ju skrivet så att den får ungefär den effekt jag efterfrågar! :)

"Den nya formuleringen innebär en skärpning eftersom den lägger större tyngd på uppmärksamheten.
Inget särskilt användningsområde nämns. Det centrala ordet i de nya reglerna är istället "menligt" och vad som ska räknas som sådant."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17912775.ab
av llesrof
rid54 skrev:Hmm. Jag hade en bil som man var tvungen att peta på en pekskärm för att ställa in ljudet, ställa om kupévärmen, fläkten, luftströmningen etc. I stället för normala vrid/skjut -reglage. Oerhört störande om man ville ändra nåt under körning, för man var tvungen att titta var man fumlade någonstans. Tidigare fanns ju oftast några vred som man lärde sig hantera nästan helt automatiskt utan att titta och det var betydligt bättre. Nu ska förare hållas med sådana konstigheter, förutom att många känner sig tvungna att nappa sina spädbarn, tala i /SMS:a / fippla med sin telefon, navigera körningen och annat kul medan de framför bilen i trafiken. Hur konstigt är det att det händer olyckor? Kombinerat med vissa förares totala brist på säkerhetstänk och den allmänna hetsen är det hela ju mest som ett recept på totalt elände.
Petskärmar är en j-vla modefluga. Allt skall ha en petskärm nu. Det är modernt och häftigt. Att det är förkastligt i vissa lägen spelar ingen roll, bara det är modernt. Snart kommer det mesta i en bil styras genom att man duttar på en skärm och många kommer på fullt allvar tycka att det är både smidigt och bra. Efter ett antal år kommer knapparna och vreden att komma tillbaka. Först kommer det att bli lite "retro" på lite udda bilar men sedan kommer det att komma tillbaka mer och mer av den enkla anledningen att det fungerar smidigare än att dutta på en skärm.

Jag är lite insnöad på ämnet synthesizers och ser hur utvecklingen sett ut där. De första syntarna hade en massa rattar och knappar. När digitaltekniken slog igenom på allvar på 80-talet blev det möjligt att skala bort rattar och vred och sköta synthesizern via en liten display och ett par knappar. Det var modernt, snyggt, fräscht och så j-vla framtidsaktigt! En helt platt kontrollyta med en display och några knappar blev hela branschens standard på några år. Drygt 10 år senare började rattarna komma tillbaka. Först på några nischade instrument men sedan allt mer och mer.

Jag är säker på att det finns fler saker som gått varvet runt i sin evolution. Petskärmar är bra till mycket, men inte till allt. Folk måste bara lära sig av sina misstag först.
Användarvisningsbild
av Allinug
"Även ett mobiltelefonsamtal kan anses som menligt, om det sker i en extremt uppmärksamhetskrävande trafiksituation."
Detta är ju hur flummigt som helst! Tänk om man behöver ringa polisen och de tyckte att det var menligt! :roll:
Användarvisningsbild
av Allinug
umekille skrev:Då borde det också finnas en gräns för stereospelande i bilar...
Vilken koll har en förare av en bil då en stereo dunkar så det hörs
på 100meter då denne kommer.
Om inte annat så kan det störa andra så att de andra inte kan ha full uppmärksamhet på trafiken ...
  • 1
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 553
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

AC fungerade fortfarande i min bil också. Me[…]

ABS lampa lyser 740

Kollade noggrannare på allting och märk[…]

Visa din semesterbil(d)