- ons 27 nov 2013, 12:46
#809249
Finns någon tydlig "väjningsregel" för motorvägspåfarter egentligen? Eller räknas påkörandet som ett körfältsbyte?
Moderator: Moderatorer
rid54 skrev:Det där skiljer jättemycket mellan olika städer. I Stockholm blir du ju insläppt om du blinkar, men kör du i Västerås så kan du inte räkna med att bli insläppt trots att du blinkar. Så där är det knappt att folk vågar köra in på E18 om de andra inte tydligt visar att de släpper in, genom att gå över i vänsterfilen ett tag.andreas_lofgren skrev:Håller med. Folk som skär av 33% av kapaciteten på vägarna för att de tycker det är jobbigt att byta fil om det kommer någon på en påfart har jag inte mycket sympati för. De trefiliga vägarna söder om Stockholm är en ren katastrof att köra på.Byta fil om det kommer någon på en påfart? Är det någon sorts krav numera? Jag har länge undrat över hur man tänker sig systemet med att köra på motorvägar nuförtiden. Att använda accelerationsfältet till just acceleration och sedan diskret gå in i en lucka är väl den bästa metoden, inklusive att ge tecken till vänster. Att inte blinka, inte anpassa farten och pressa sig ut i körfältet i förlitan på att bilen i högerfilen ska bromsa eller väja (vilket ingetdera kan vara lämpligt/möjligt) är väl inte rätt metod? Eller har jag missat nåt?
rid54 skrev:... alltså nu undrar ni säkert om jag har körkort överhuvudtaget :shock: . Det har jag, men minns inte att frågan diskuterats formellt så mycket (eller varit med på skrivprov). Alla körlärare jag träffat i sin lärarroll har dock betonat att det är tabu att tvinga trafik på motorvägen att bromsa/väja; det stör flödet för mycket för att vara säkert.Väjningsplikten är oftast placerad precis innan påfarten, alltså, den som är på påfarten har inte väjningsplikt på någon annat sätt än vid ett filbyte.
Variosboy skrev: Egentligen är det ju rätt ointressant vad man ska och inte ska.Helt rätt, smidighet och samspel vinner i längden. Jag brukar bara undra lite över de som liksom barar slänger sig in från påfarten (utan att blinka!); det är inte helt moget, tycker jag. Att med en modern bil axa upp till 80 - 100 eller vad det nu kan vara under goda förhållanden runt Stockholm, kan ju inte vara omöjligt. Inte att ge tecken heller.... men det kanske är konkurrens med mobiltelefonmanövrerna och växelspaken och ratten :shock:
Använder man huvudet och tänker att man ska göra saker och ting så smidigt som möjligt så löser det ju sig självt.
Behöver man byta fil gör man det, behöver man gasa lite eller släppa gasen lite så gör man det.
Man behöver ju inte hålla så stenhårt på sitt hela tiden.
erikn skrev:Näe, de där mittfilsfilarna borde man preja ned i diket. Avskyr dem.ortus skrev:Två saker som jag blir irriterad på:Om någon ligger i mittfilen på trefiligt skäms jag inte ett dugg att gå in nära framför när jag har kört om.
1. Folk som går in alldeles för nära på motorvägen. Bara för att du gillar att få fronten blästrad på din jävla tjänstebil eller skrothög betyder inte det att jag tycker om det på min nya bil som jag slitit ihop pengar för att köpa.
llesrof skrev:En fundering... jag har vid ett par tillfällen sett hur lastbilar lägger sig på mittlinjen där det vart tvåfiligt men köbildning. Det går varken köra om till höger eller vänster då. Det är väl inte upp till lastbilsföraren att bestämma om någon skall få köra om eller inte? Det är ett fult beteende och jag avskyr självutnämnda trafikpoliser.vet ej hur det ser ut hos er i södra sverige men ni har nog större vägar där oftast. vi har en rondell här i stan (piteå) som är lite mindre, den är inte liten men kör man ett 24m ekipage eller trailer så kommer man inte in i rondellen utan att släpet/trailern går långt utanför vägen, och vad ska vi göra då? stanna och vänta så det blir ännu längre köer? då måste man hålla över mittlinjen för att det ska gå, sen har lastbils förare rätt att bryta över vissa trafikregler, tex att köra över heldraget mm för att komma fram och då ska det inte komma en bil och försöka tränga sig mellan så man måste stanna
Tack skall ni ha! Tror precis som ni att bussninga[…]
Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]