...

Moderator: Moderatorer

av rid54
... alltså nu undrar ni säkert om jag har körkort överhuvudtaget :shock: . Det har jag, men minns inte att frågan diskuterats formellt så mycket (eller varit med på skrivprov). Alla körlärare jag träffat i sin lärarroll har dock betonat att det är tabu att tvinga trafik på motorvägen att bromsa/väja; det stör flödet för mycket för att vara säkert.
rid54 skrev:
andreas_lofgren skrev:Håller med. Folk som skär av 33% av kapaciteten på vägarna för att de tycker det är jobbigt att byta fil om det kommer någon på en påfart har jag inte mycket sympati för. De trefiliga vägarna söder om Stockholm är en ren katastrof att köra på.
Byta fil om det kommer någon på en påfart? Är det någon sorts krav numera? Jag har länge undrat över hur man tänker sig systemet med att köra på motorvägar nuförtiden. Att använda accelerationsfältet till just acceleration och sedan diskret gå in i en lucka är väl den bästa metoden, inklusive att ge tecken till vänster. Att inte blinka, inte anpassa farten och pressa sig ut i körfältet i förlitan på att bilen i högerfilen ska bromsa eller väja (vilket ingetdera kan vara lämpligt/möjligt) är väl inte rätt metod? Eller har jag missat nåt?
Det där skiljer jättemycket mellan olika städer. I Stockholm blir du ju insläppt om du blinkar, men kör du i Västerås så kan du inte räkna med att bli insläppt trots att du blinkar. Så där är det knappt att folk vågar köra in på E18 om de andra inte tydligt visar att de släpper in, genom att gå över i vänsterfilen ett tag.

I Västerås finns även en superkort påfart med väjningsskylt; där är det inte ens värt att försöka att köra in på E18, utan det är bättre att använda påfarten som transportsträcka till nästa påfart som ligger 200 meter längre bort.
rid54 skrev:... alltså nu undrar ni säkert om jag har körkort överhuvudtaget :shock: . Det har jag, men minns inte att frågan diskuterats formellt så mycket (eller varit med på skrivprov). Alla körlärare jag träffat i sin lärarroll har dock betonat att det är tabu att tvinga trafik på motorvägen att bromsa/väja; det stör flödet för mycket för att vara säkert.
Väjningsplikten är oftast placerad precis innan påfarten, alltså, den som är på påfarten har inte väjningsplikt på någon annat sätt än vid ett filbyte.
Det är bådas ansvar att den som kommer på en påfart tar sig in på vägen så att säga.
När jag tog mitt kort. 1999 fick vi lära oss att byta fil om så behövdes.

Egentligen är det ju rätt ointressant vad man ska och inte ska.
Använder man huvudet och tänker att man ska göra saker och ting så smidigt som möjligt så löser det ju sig självt.
Behöver man byta fil gör man det, behöver man gasa lite eller släppa gasen lite så gör man det.
Man behöver ju inte hålla så stenhårt på sitt hela tiden.
av rid54
Variosboy skrev: Egentligen är det ju rätt ointressant vad man ska och inte ska.
Använder man huvudet och tänker att man ska göra saker och ting så smidigt som möjligt så löser det ju sig självt.
Behöver man byta fil gör man det, behöver man gasa lite eller släppa gasen lite så gör man det.
Man behöver ju inte hålla så stenhårt på sitt hela tiden.
Helt rätt, smidighet och samspel vinner i längden. Jag brukar bara undra lite över de som liksom barar slänger sig in från påfarten (utan att blinka!); det är inte helt moget, tycker jag. Att med en modern bil axa upp till 80 - 100 eller vad det nu kan vara under goda förhållanden runt Stockholm, kan ju inte vara omöjligt. Inte att ge tecken heller.... men det kanske är konkurrens med mobiltelefonmanövrerna och växelspaken och ratten :shock:
av osla
det jag retar mig på är dom som inte blinkar ut från rondeller, och idioterna som ska tränga sig förbi när man kör ett 24m ekipage i rondeller där man behöver platsen för att ta sig runt, men nä då kommer det någon i personbil och tränger sig mellan fast man lagt sig på mittlinjen (dubbelfilig rondell) på högersidan. hände sist jag körde nu söndagnatt, och 2 bilar i rad gjorde just detta, den första trängde sig förbi och när jag var halvägs ut i rondellen var jag tvungen stanna för att inte idioten skulle köra in i sidan på lastbilen, och den andra kom då jag precis kommit ut i rondellen med hela ekipaget och börjat svänga höger, då skulle den om på insidan men fick stanna för att inte plocka släpet. att det är så svårt och fatta att en lastbil som är 24m lång måste ha plats
erikn skrev:
ortus skrev:Två saker som jag blir irriterad på:
1. Folk som går in alldeles för nära på motorvägen. Bara för att du gillar att få fronten blästrad på din jävla tjänstebil eller skrothög betyder inte det att jag tycker om det på min nya bil som jag slitit ihop pengar för att köpa.
Om någon ligger i mittfilen på trefiligt skäms jag inte ett dugg att gå in nära framför när jag har kört om.
Näe, de där mittfilsfilarna borde man preja ned i diket. Avskyr dem.
En fundering... jag har vid ett par tillfällen sett hur lastbilar lägger sig på mittlinjen där det vart tvåfiligt men köbildning. Det går varken köra om till höger eller vänster då. Det är väl inte upp till lastbilsföraren att bestämma om någon skall få köra om eller inte? Det är ett fult beteende och jag avskyr självutnämnda trafikpoliser.
Vanligtvis ser jag upp till dom som är yrkeschaufförer, men i måndags eftermiddag på väg till Göteborg höll jag och säkert 50(?) till på att få fullständigt frispel! Strax efter där rv40 övergår till motorväg kommer jag ifatt två långtradare i bredd (förmodligen lyckades den ene komma upp jämsides efter rondellen men sedan var det roliga slut). Först när vi passerar Rångedala lyckas den fan pressa sig förbi när den andre blir blockad av en annan långtradare som ligger i 80. :evil: :evil: :evil: säger jag bara
av osla
llesrof skrev:En fundering... jag har vid ett par tillfällen sett hur lastbilar lägger sig på mittlinjen där det vart tvåfiligt men köbildning. Det går varken köra om till höger eller vänster då. Det är väl inte upp till lastbilsföraren att bestämma om någon skall få köra om eller inte? Det är ett fult beteende och jag avskyr självutnämnda trafikpoliser.
vet ej hur det ser ut hos er i södra sverige men ni har nog större vägar där oftast. vi har en rondell här i stan (piteå) som är lite mindre, den är inte liten men kör man ett 24m ekipage eller trailer så kommer man inte in i rondellen utan att släpet/trailern går långt utanför vägen, och vad ska vi göra då? stanna och vänta så det blir ännu längre köer? då måste man hålla över mittlinjen för att det ska gå, sen har lastbils förare rätt att bryta över vissa trafikregler, tex att köra över heldraget mm för att komma fram och då ska det inte komma en bil och försöka tränga sig mellan så man måste stanna
  • 1
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 553

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Tack skall ni ha! Tror precis som ni att bussninga[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]