...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
#809112
Jag vet inte om det är nån epidemi eller om det är jag som är mer uppmärksam än tidigare, men jag upplever att folk är ännu mer värdelösa än vanligt på att ha koll på sin bilbelysning.

Jag ser fler bilar med ett halvljus, snett monterade glödlampor, värdelösa fulxenonkonverteringar, trasiga bromsljus osv än nånsin tidigare. Tidigare ikväll såg jag en bil som kom körande i beckmörkret helt utan belysning framåt förutom en femwatts parkeringslampa.

För att inte tala om folk som kör med dimljus i tid och otid, eller såna som kör med bakdimljuset på utan att veta om det. Eller såna som kör med varselljus utan bakljus i mörker.

:-(O)
Användarvisningsbild
av joel80
#809138
Perc skrev:
Spoiler »
:-(O)
JAAA!!! Det är ett förfall av dess like!! Inte nog med DRL-skiten (min uppfattning har nog framgått.. :) ) utan "vanlig" belysning är åt helvete också. Folk verkar inte bry sig eller inte kolla sina lysen.. att mötande eller bakomvarande blinkar fattar man inte betyder att något är fel.
Användarvisningsbild
av erikn
#809162
ortus skrev:Två saker som jag blir irriterad på:
1. Folk som går in alldeles för nära på motorvägen. Bara för att du gillar att få fronten blästrad på din jävla tjänstebil eller skrothög betyder inte det att jag tycker om det på min nya bil som jag slitit ihop pengar för att köpa.
Om någon ligger i mittfilen på trefiligt skäms jag inte ett dugg att gå in nära framför när jag har kört om.
av Lövet
#809185
Håller med. Folk som skär av 33% av kapaciteten på vägarna för att de tycker det är jobbigt att byta fil om det kommer någon på en påfart har jag inte mycket sympati för. De trefiliga vägarna söder om Stockholm är en ren katastrof att köra på.
Användarvisningsbild
av SvenB
#809190
joel80 skrev:
JAAA!!! Det är ett förfall av dess like!! Inte nog med DRL-skiten (min uppfattning har nog framgått.. :) ) utan "vanlig" belysning är åt helvete också. Folk verkar inte bry sig eller inte kolla sina lysen.. att mötande eller bakomvarande blinkar fattar man inte betyder att något är fel.
Det är lite av en epedemi där också. Att det finns de som inte tycker att DRL är någon "hit", vet jag. Men att de blinkar och har sig i strålande solsken, förstår jag inte. Jag vet att DRL lamporna lyser starkt, men det är ju meningen. Var en tur till Skövde ToR, och på vägen efter att motorvägen efter Örebro slutat var jag tvungen att vid fler tillfällen stanna för att kolla vad som var fel. Jag hittade inget, så det måste vara att de jag mötte irriterade sig på DRL.
Användarvisningsbild
av joel80
#809232
Du körde inte med dimljus eller något sånt igång gissar jag.. då hade du ju upptäckt det. :)
Lös det väldigt svagt??

Jag blinkar åt folk bakifrån om dom inte slagit på lamporna i skymning/mörker eller regn/dåligt väder. Annars tycker jag det bara är dumt att köra utan belysning även om det är soligt.. men jag blinkar inte åt det då det är lagen det är fel på och inte förarna egentligen. :)
av rid54
#809241
andreas_lofgren skrev:Håller med. Folk som skär av 33% av kapaciteten på vägarna för att de tycker det är jobbigt att byta fil om det kommer någon på en påfart har jag inte mycket sympati för. De trefiliga vägarna söder om Stockholm är en ren katastrof att köra på.
Byta fil om det kommer någon på en påfart? Är det någon sorts krav numera? Jag har länge undrat över hur man tänker sig systemet med att köra på motorvägar nuförtiden. Att använda accelerationsfältet till just acceleration och sedan diskret gå in i en lucka är väl den bästa metoden, inklusive att ge tecken till vänster. Att inte blinka, inte anpassa farten och pressa sig ut i körfältet i förlitan på att bilen i högerfilen ska bromsa eller väja (vilket ingetdera kan vara lämpligt/möjligt) är väl inte rätt metod? Eller har jag missat nåt?
#809247
Brainy skrev:Slår man av lyset så brukar de stanna. Så det rekommenderar jag inte! *dunk*
Klart att de skulle! (Faran borta, nu vila.)

Fy, det skulle ju vara värsta tänkbara scenariot: att behöva hantera en skadad hare. Då är det nog bättre att fortsätta att lysa upp vägen och krypköra bakom.
SA4AQS skrev:Du ska ju inte leka med haren ät upp den istället :wink:
:shock:
Användarvisningsbild
av Hilmer
#809248
rid54 skrev:
andreas_lofgren skrev:Håller med. Folk som skär av 33% av kapaciteten på vägarna för att de tycker det är jobbigt att byta fil om det kommer någon på en påfart har jag inte mycket sympati för. De trefiliga vägarna söder om Stockholm är en ren katastrof att köra på.
Byta fil om det kommer någon på en påfart? Är det någon sorts krav numera? Jag har länge undrat över hur man tänker sig systemet med att köra på motorvägar nuförtiden. Att använda accelerationsfältet till just acceleration och sedan diskret gå in i en lucka är väl den bästa metoden, inklusive att ge tecken till vänster. Att inte blinka, inte anpassa farten och pressa sig ut i körfältet i förlitan på att bilen i högerfilen ska bromsa eller väja (vilket ingetdera kan vara lämpligt/möjligt) är väl inte rätt metod? Eller har jag missat nåt?
Att accelerera på påfarten så att du kan slinka in i en lucka är för mig helt naturligt, samtidigt kan jag mycket väl byta fil för att underlätta för vederbörande för det är ju inte alla påfarter som är så väl genomtänkta (=korta).
Men det retar mig som fan när man kommer i sina 110 med farthållaren och det är bilar på väg ut som inte anpassar farten så man blir tvingad att t ex byta fil, när de sen dessutom ser till att hålla exakt samma hastighet som mig gör ju att man ligger i bredd och blockerar hela vägen. Hittills är det ingen som i en sån här situation som har antingen accelererat eller bromsat in för att jag ska kunna ta mig in igen, och då har jag ändå haft körkort sen -91...
  • 1
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 553

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Tack skall ni ha! Tror precis som ni att bussninga[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]