...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jag kör inte 105 km/tim på motorvägen om jag inte hindras av något. Antingen kör jag rätt hastighet enligt GPS:en eller ligger och fiskör i 100 km/tim för att spara bränsle, då jag känner för det. Då är det tillräckligt stor hastighetsskillnad för att de som har mer bråttom kommer om.
Användarvisningsbild
av ortus
joel80 skrev:Kör du verkligen i 110km/h på motorväg eller kör du bara 110km/h enligt hastighetsmätaren? För annars är det dig jag kommer ikapp och får göra en långsam omkörning när jag ligger i 110km/h enligt gps'en. ;)
(Jag är ibland också den som ligger i 105km/h enligt gps för att pressa ner förbrukningen till rekordlåg. :)
Jag kör enligt hastighetsmätaren :) Förstår inte varför jag ska behöva betala mer än dom hundra tusen jag redan betalt för att jag ska köra i "rätt" hastighet. Och då dessutom behöva ha ännu en pryl i fönstret som stör sikten. Felmarginalen finns av en anledning, tycker jag.

Sedan vad som är rätt och fel i den frågan låter jag vara osagt. Jag kan förstå att folk ligger och fiser för att spara bränsle. Men det betyder inte att jag inte blir irriterad på det :wink:
Problemet är väl inte att hålla "rätt" hastighet, problemet är väl att de som fiskör inte förstår det och därför kör i vänsterfilen fast dom inte borde. :wink:
Störande med bilister längs landsvägar som står på P/rastplatser med halvljuset på istället för att använda sig av parkeringsljuset. Detsamma gäller bilister som väntar på folk på gatan vid trappuppgångar, dagis mm. Alltså om man "bara står" bör man använda sig utav parkeringsljuset så ser man snabbare att bilisten har parkerat samt att man slipper det motljus som man annars får och det blir lättare att se eventuella ungar vid bilen, på gatan mm.
Användarvisningsbild
av Allinug
ortus skrev:
joel80 skrev:Kör du verkligen i 110km/h på motorväg eller kör du bara 110km/h enligt hastighetsmätaren? För annars är det dig jag kommer ikapp och får göra en långsam omkörning när jag ligger i 110km/h enligt gps'en. ;)
(Jag är ibland också den som ligger i 105km/h enligt gps för att pressa ner förbrukningen till rekordlåg. :)
Jag kör enligt hastighetsmätaren :) Förstår inte varför jag ska behöva betala mer än dom hundra tusen jag redan betalt för att jag ska köra i "rätt" hastighet. Och då dessutom behöva ha ännu en pryl i fönstret som stör sikten. Felmarginalen finns av en anledning, tycker jag.
/.../
Mina hastighetsmätare visar 10% för lite, och någon anledning till det finns inte utan de visar bara fel. Det betyder att man måste köra så att mätaren visar lite mer än vad som står på vägskyltarna. Men då ska passagerarna påtala att man kör för fort. Så då får man välja mellan att ha baksäteschaufförerna som irritationsmomentet eller att själv vara ett irritationsmoment för andra bilister.
Micce1980 skrev:Störande med bilister längs landsvägar som står på P/rastplatser med halvljuset på istället för att använda sig av parkeringsljuset. Detsamma gäller bilister som väntar på folk på gatan vid trappuppgångar, dagis mm. Alltså om man "bara står" bör man använda sig utav parkeringsljuset så ser man snabbare att bilisten har parkerat samt att man slipper det motljus som man annars får och det blir lättare att se eventuella ungar vid bilen, på gatan mm.
Bra tips! Parkeringsljus används alltför sällan.

Nu har en kollega sett mitt inlägg om harar och påtalat att jag ska låta bli att jaga stackars harar med bilen med halvljuset på... :oops:
Nästa gång det sker ska jag prova att slå om till parkeringsljuset under färd, eller slå av ljuset helt och hållet, så att haren kan hitta ut i skogen.
Då har jag lärt mig något nytt idag också! :-)-)
Jag blir irriterad på trafikradion.

Scenario: Jag lyssnar på musik från iPoden. Musiken bryts och lokalradions programledare börjar jiddra istället, eller så får jag höra någon skitdålig låt. Detta får jag lyssna på en stund innan det brölar till som fan och trafikmeddelandet kommer. När trafikmeddelandet är klart kommer programledaren eller den där skitdåliga låten tillbaka och jag får åter igen lyssna på skiten en stund innan signalen sänds som gör att stereon begriper att trafikmeddelandet är klart. Helt värdelöst. Varför bryta en stund innan trafikmeddelandet och inte när det sänds? Bryt, påannonsera, kör trafikmeddelandet, avannonsera och återgå. Hur svårt kan det vara?
Hehe inte så effektivt kanske men tycker inte att det är mer än ca 3 sekunder före och efter här i Halland med annat än själva meddelandet. Det finner jag acceptabelt men ändå onödigt. Trist med att det bara fungerar på P3, eller kanske resen av P-kanalerna med. Så spelar man musik från säg cd-spelaren får man ej trafikmeddelandet om man tidigare lyssnat på säg Mix Megapol.
  • 1
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 553
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]