...

Moderator: Moderatorer

Sven, det finns viss överrepresentation av taxis i den soppa av dåliga och själviska förare i Stockholm, men bland många andra taxichaffisar märker man att det finns en väldig rutin och många är duktiga på att köra och framförallt på att se trafik. Man märker att många taxichaffisar upptäcker saker i trafiken fort. Så jag menar inte att dra alla över en kam, även om de lätt blir överrepresenterade i filmerna också. :)

Taxi Stockholm är de som jag uppfattar har minst förare som kör som nötter, även om de även finns där. ;)
Även det bolag jag helst väljer när jag väl åker taxi i Stockholm.

Angående elfirman så var det kanske bossen själv som körde. :D

Jag har flera gånger funderat på att ringa till mobilnummer som står på firmabilar som går något dumt mot en i trafiken och fråga vad faan dom håller på med, men har aldrig gjort slag i saken. Man kanske bara förvärrar det om man råkar få tag i föraren, kanske åker på en ordentlig road rage då!
joel80 skrev:Jag har flera gånger funderat på att ringa till mobilnummer som står på firmabilar som går något dumt mot en i trafiken och fråga vad faan dom håller på med, men har aldrig gjort slag i saken. Man kanske bara förvärrar det om man råkar få tag i föraren, kanske åker på en ordentlig road rage då!
Det är ju då dina kameror kommer till användning :wink:

Tanken har slagit mig när jag har kollat på typ road rage-filmer från Ryssland via YouTube, tänk om det där beteendet skulle börja smitta av sig till de svenska vägarna. T ex en bil tränger sig före i en bilkö utan att bilarna nuddar varandra men att bilföraren hänger sig på tutan i 10 sek vilket resulterar i att "boven" har sparkat bort sidospeglarna och hoppas på huven. Typ.

Ibland har jag själv tänkt tanken efter att ha tutat/viftat med armarna när nån idiot bakom ratten har tagit något mindre lyckat beslut i trafiken. Tänk om... :roll:
mikebike skrev:Dessvärre åkte han in för hustrumisshandel...
Håller man på med hustrumisshandel så ska man åka in.
...och fick därför sparken!
Å jag tycker inte det minsta synd om honom.
Djälva idioter som inte har vett att föra sig. :-(O)

Ursäkta att jag gick lite off-topic.
PaNi skrev:4:55 in i filmen, på parkeringen. Kan det ha varit så att bilen du störde dig på hävdade högerregeln? Svårt att avgöra om vägen du körde på är en del av parkeringen eller inte. Är den inte det gjorde han ju fel.
Nej då,audin skulle stannat.Joel åker på vägen som går runt hela köpcentrat .
Vägen går som ett U runt hela skiten 8)

Edit: https://www.google.se/maps/@60.633565,1 ... a=!3m1!1e3
Precis, det är inte speciellt svårt att defeniera vad som är väg och vad som hör till parkeringen när man väl är där. Föraren kollade för övrigt inte ens åt mitt håll innan han svängde ut, av vad jag kunde se i allafall. Tur att jag körde rätt sakta.. de e egentligen 50km/h på den vägen.
Ang diskussioner om detta är inom lagens gränser eller inte, så har jag nog hittat svaret. BMW säljer ett kit och det står så här i informationen.

"BMW Advanced Car Eye
Full HD-kamera inklusive lagringsenhet för dokumentation av kritiska situationer under körning och när bilen är parkerad utom synhåll. I leveransen ingår frontkamera, som extrautrustning backkamera, GPS-modul, självhäftande dyna och kabelsats för fönstermontering, 32 GB Micro-SD-kort med USB-adapter."

Så eftersom det finns som originaltillbehör borde det vara helt ok.
Inte säkert att det är lagligt bara för att det finns som originaltillbehör. BMWs lösning verkar snarare kunna klassas som just övervakningskamera och är både fast monterad och spelar in automatiskt även när ingen är i bilen. Den går i allafall in under fler punkter på vad som klassas som övervakningskamera än vad en "vanlig" dashcam gör.

Under dagen idag får jag förresten upp en ny video.. :p
joel80 skrev:Under dagen idag får jag förresten upp en ny video.. :p
Chipsen är inhandlade, då är det bara fredagsölen och filmen som kvarstår för att det blir fredagsmys 2.0! :twisted: :mrgreen:
Sådär, ny film.. Fredagsölen kan öppnas! ;)
Mycket kötrafik i Stockholm på senaste tiden.. Fastnat i köer.. då ser man många som fuskar och kör konstigt och där man inte får.

[youtube]pIAXbPlzO5A[/youtube]
  • 1
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 356

Den där motorn ska väl ha 98 oktan, om m[…]

En bensinmotor tror jag mår betydligt bä[…]

Trasig Renault Scenic

Pågen har varit här och lämnat bil[…]